چسب سرم 

چسب سرم : فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی بی گزند مرکز فروش انواع چسب پزشکی مانند چسب آنژیوکت و… است
چسب های پزشکی به دسته های گوناگونی تقسیم می شوند . هریک کاربرد خاصی داشته و در شرایط مخصوصی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از ان ها به منظور نگه داشتن پانسمان ، نگهداری لوله ها ، بخیه های سطحی و غیره هستند . یکی از پر کاربرد ترین نوع ، استریپ یا چسب سرم است . این محصول با نام چسب آنژیوکت نیز شناخته می شود . به علت داشتن قابلیت ها و شرایط ویژه ، از استریپ های آنژیوکت می توان برای ثابت کردن انواع تزریقات روی پوست به مدت طولانی استفاده شود .
چسب آنژیوکت دارای ساختاری دارای برش است که کمک می کند لوله تزریق به نحو ایمن تر و محکم تری روی پوست فیکس شود . همچنین الیاف به کار رفته در ان با کمک چسب های ضد حساسیتی ، برای افرادی با پوست های حساس نیز کاربرد دارند .

چسب سرم چیست ؟

یکی از پر مصرف ترین چسب های پزشکی ، چسب سرم یا آنژیوکت است . در هنگامی که نیاز به فیکس کردن لوله های تزریقات ، سرم ، روی پوست وجود داشته باشد ، نیاز به تجهیزاتی است که کمک کند تجهیزات تزریق برای مدت معینی روی پوست باقی بمانند . در این شرایط ، از چسب آنژیوکت یا (چسب سرم ) استفاده می شود .  این چسب امکان قرار گرفتن طولانی مدت کاتتر یا سرنگ تزریق  روی عروق را فراهم می آورد . 
ساختار ظاهری ان به شکل حرف V یا پروانه ای شکل است که دارای یک برش به منظور نگهداری بهتر سوزن است . به علت این ساختار ، پانسمان پروانه ای نیز به آن گفته می شود . 
از کاربرد ان می توان به نگهداری اسکالپ وین ، کاتتر و انواع سرنگ های تزریق اشاره کرد .

ساختار چسب سرم 

این ورقه ها در یک سمت ، به چسب های ضد حساسیت اغشته شده اند که کمک می کند روی پوست بچسبد . این نوع چسب از نوع مدیکال می باشد که در صنعت پزشکی به مواد ضد آلرژیک شهرت دارند . الیاف ان به شکل حصیر و از نوع بافته نشده هستند . این کار به منظور امکان تنفس پوستی صورت گرفته است .
از طرف دیگر ، الیاف به کار رفته جاذب مایعات بوده و در صورت بروز خونریزی و خروج مواد از درون سرنگ ، مایع را به خود جذب می کنند . این کار از بروز عفونت ها و تجمع مایعات و دارو در زیر پد جلوگیری می کند .
با توجه به شرایط نیاز به تحرک ، این چسب از سطوح قابل توجهی انعطاف برخوردار است . در نتیجه بدون احساس کشیدگی پوستی ، می تواند روی بدن متصل شود .

اهمیت استفاده از چسب سرم 

در برخی شرایط ، با توجه به امکان تحرک بیمار ، ممکن است سوزن در عروق حرکت کند . این امر بروز :
درد
خونریزی و خون مردگی
ایجاد پارگی خفیف تا عمقی در رگ
خروج سوزن از پوست
افتادن کاتتر روی زمین و خروج ان از حالت استریل
را به همراه خواهد داشت .
این مشکل برای برخی افراد محتمل است :
  • کودکان
  • میانسالان
  • معلولان
وضعیت هایی که نیاز به جابجایی بیمار وجود داشته باشد
و موارد مشابه . با کمک این چسب ، می توان کاتتر و سرنگ را برای مدت طولانی تری روی پوست نگه داشت و از کنده شدن ان جلوگیری نمود .

مزیت استفاده از چسب سرم 

استفاده از چسب مدیکال ، کمک کرده است تا بتوان ان را برای مدت طولانی روی پوست قرار داد . این ساختار ضد آلرژی بوده و با استفاده مداوم نیز علائمی همچون خارش ، بروز کهیر ، تورم و قرمزی از خود نشان نمی دهد .
ساختار مشبک آن به تردد هوا کمک کرده است . این امر موجب می شود تا هوا به نحو مطلوبی روی پوست جریان داشته باشد . در شرایط عدم تنفس سلولی ، پوست تغییر رنگ داده و به رنگ سفید گرایش پیدا می کند . اما با کمک این ساختار ، مشکلات مشابه دیده نمی شود .
همچنین تعریق پوستی نیز به وجود نخواهد آمد . چرا که هوا در جریان بوده و پوست عرق نمی کند .
در شرایطی که نیاز به تزریق طولانی مدت باشد ، مثل زمان بعد از عمل جراحی ، نیاز است تا فرد تحرک خود را همراه با سرم اغاز کند . با کمک چسب سرم ، این لوله ها جدا نشده و در عین حال ، با داشتن انعطاف بالا ، محدودیت حرکتی خاصی ایجاد نخواهد کرد . به همین دلیل می توان سرم را به نواحی از بدن که امکان کشیدگی پوست نیز وجود دارد ، مثل پشت دست ، وصل کرد .

نحوه زدن چسب سرم

چسب سرم چیست ؟
چسب سرم چیست ؟
این وسیله می تواند به راحتی مورد استفاده قرار بگیرد . در زمان نیاز به زدن چسب سرم ، ابتدا باید تمامی وسایل لازم از جمله آنژیوکت ، سوزن های تزریق و غیره اماده باشد . دیگر وسایل مورد نیاز در این زمان ، پد الکلی  و تورنیک هستند . این کار باید تنها توسط افراد خبره ای یعنی پزشک ، پرستار ، مامور امبولانس و افراد مشابه صورت بگیرد .
برای انجام کار ، نیاز به سپری کردن مراحل زیر وجود دارد :
  •  رگ در محل تزریق و یا محل ورود کاتتر به صورت دقیق مشخص شود . در صورتی که هدف تزریق باشد ، حدود ۱۰ سانتی متر بالا تر از محل مورد نظر ، گارو خونگیری بسته شود .
  • محل ورود سرنگ یا کاتتر با کمک پد الکلی پاکسازی گردد .
  • همزمان چسب آنژیوکت را به کمک دست های ضد عفونی شده خارج کرده ، و محافظ سر سوزن برداشته شود .
  • آنژیوکت یا کاتتر را وارد رگ کنید .
  • بخش پلاستیکی را تا استانه بخش پروانه ای در محل اتصال ان وارد رگ کنید .  در صورتی که در بخش انتهایی آنژیوکت خونریزی مشاهده شد ، بخش کمی از سوزن آنژیوکت از داخل بخش پلاستیکی خارج کنید .
  • بعد از باز کردن قسمت پروانه ای ، با کمک چسب ، آنژیوکت به طور کاملا محکم روی پوست قرار بگیرد . این چسب باید طوری اطراف لوله قرار بگیرد که قسمت دولبه و دارای برش به سمت آنژیوکت باشد . این کار به فیکس نگه داشتن کمک می کند .
  • در پایان می توان سوزن را از رگ خارج کرده و قسمت رابط سرم را به چسب آنژیو وصل نمود .

نکات مهم در ارتباط با این محصول

این محصولات در بسته بندی هایی به صورت منفرد و استریل ارائه می شود . تا زمان پلمپ بودن جلد ، چسب استریل است . به همین دلیل تنها باید زمانی ان را خارج نمود که قصد استفاده وجود داشته باشد .
برند های متعددی از این محصول وجود دارند . تمامی برند های موجود در ایران دارای تاییدیه های استاندارد از اداره تجهیزات پزشکی هستند . با این حال برخی از برند ها نسبت به دیگر مارک ها از سطح کیفی بالاتری برخوردارند .
این وسیله می تواند برای نوزادان ، کودکان ، افراد سالمند ، و برای تمامی تیپ های پوستی مورد استفاده قرار بگیرد .
توصیه می گردد در صورت بروز خونریزی و یا ترشح مواد در محل تزریق ، به صورت منظم اقدام به تعویض چسب گردد .
این چسب پس از استفاده ، می تواند به راحتی از روی پوست جدا شود . ممکن است که پس از جدا سازی ، مقداری از چسب مدیکال روی پوست باقی مانده باشد. در این شرایط می توانید به کمک پنبه اغشته به لوسیون های مرطوب کننده ، روی پوست کشیده تا باقیمانده ان نیز از بین برود .

قیمت خرید اینترنتی چسب سرم

این محصول در بسته بندی هایی با تعداد مختلف به بازار عرضه می شود . خریداران عمده ان مراکز خدمات درمانی هستند . این بسته ها معمولا در تعداد ۵۰ عدد و ۱۰۰ عدد موجودند . همچنین بسته هایی با تعداد کم یعنی ۱۰ عددی نیز در داروخانه ها و فروشگاه های تجهیزات پزشکی ارائه می شوند .
قیمت ان ها بسته به تعداد هر بسته و برند مورد نظر ، متفاوت است . این نرخ می تواند از هر عدد ۱۴۰۰ تومان تا ۵ هزار تومان متغیر باشد . معمولا بسته هایی با تعداد بالا تر ، این رقم را به حداقل رسانده اند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *