تعداد نرمال ضربان قلب در یک دقیقه چقدر است ؟

تعداد نرمال ضربان قلب  با دستگاه فشار خون  ، بی گزند ، بی گزند بمانید

ضربان قلب طبیعی زمانی است که فرد در هنگام استراحت دارد.

محدوده طبیعی ضربان قلب برای بزرگسالان بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه (bpm) است. اولین عدد در هر محدوده، ۶۰-۷۰ ضربان در دقیقه، حد پایین برای ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت و ۷۰-۸۰ ضربان در دقیقه به عنوان محدوده سالم در نظر گرفته می شود.

با این حال، برخی از افراد ضربان قلب در حالت استراحت پایین تر از حد معمول یا ضربان قلب در حالت استراحت بالا تر از حد معمول هستند. این افراد ممکن است نیاز به مصرف دارو یا مراجعه به پزشک داشته باشند تا متوجه شوند که آیا در معرض خطر مشکلات سلامتی خود هستند یا خیر.

 

ضربان قلب طبیعی برای افراد بسته به سن آنها متفاوت است.

 

ضربان قلب سالم بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه است. جدول زیر ضربان قلب طبیعی را برای سنین مختلف نشان می دهد:

 

  • ۰-۴ سال: ۶۶-۷۸ ضربه در دقیقه
  • ۵-۱۴ سال: ۷۶-۸۶ ضربه در دقیقه
  • ۱۵-۲۴ سال: ۷۲-۸۲ ضربه در دقیقه
  • ۲۵-۳۴ سال: ۷۰-۸۰ ضربه در دقیقه
  • ۳۵ تا ۴۴ سال: ۶۸ تا ۷۸ ضربه در دقیقه
  • ۴۵ تا ۵۴ سال: ۶۶ تا ۷۴ ضربه در دقیقه
  • ۵۵ تا ۶۴ سال: ۶۲ تا ۷۲ ضربه در دقیقه
  • ۶۵ سال و بالاتر: ۶۰ تا ۷۰ بیت در دقیقه

 

ضربان قلب یک جزء کلیدی در سیستم گردش خون بدن است. همچنین یک عامل مهم در بسیاری از شرایط پزشکی، از جمله حمله قلبی و سکته مغزی است.

ضربان قلب جزء مهمی در سیستم گردش خون بدن است. همچنین یک عامل مهم در بسیاری از شرایط پزشکی، از جمله حمله قلبی و سکته مغزی است. اندازه گیری دقیق ضربان قلب ممکن است دشوار باشد، به همین دلیل توصیه می کنیم حتما ئاز فشار سنج با کیفیت در منزل استفاده کنید

جهت مشاهده انواع فشار سنج ها بر روی لینک زیر کلیک کنید

دستگاه فشار سنج

 

ضربان قلب بخش مهمی از سیستم گردش خون است و عاملی در بسیاری از شرایط پزشکی است. عواملی مانند فعالیت بدنی، احساسات و استرس می توانند بر ضربان قلب تأثیر بگذارند.

ضربان قلب نرمال در سالمندان

کنترل ضربان قلب افراد مسن دشوارتر از افراد جوان است. ضربان قلب افراد مسن معمولا کندتر از افراد جوان است، که می تواند تنظیم فشار خون و حفظ یک سبک زندگی سالم را برای آنها دشوارتر کند.

میانگین ضربان قلب طبیعی برای بزرگسالان ۱۸ تا ۶۵ ساله ۷۲ ضربه در دقیقه (bpm) است. میانگین ضربان قلب طبیعی برای بزرگسالان ۸۰-۶۵ ساله ۷۰ ضربه در دقیقه است.

برخی از افراد کاهش ضربان قلب خود را با کشیدن نفس های عمیق، تمرکز بر تنفس یا مدیتیشن به جای تلاش برای ورزش آسان تر می دانند.

 

ضربان قلب طبیعی در افراد مسن معمولا بین ۷۰-۱۰۰ ضربان در دقیقه است.

علت اصلی افزایش ضربان قلب به دلیل افزایش سطح استرس است که افراد مسن تجربه می کنند. افزایش ضربان قلب را می توان با کاهش استرس و مراقبت از سلامت خود کنترل کرد.

 

ضربان قلب طبیعی در افراد مسن بین ۷۰-۱۰۰ یا حتی ۶۰-۱۰۰ ضربه در دقیقه است. این به این دلیل است که قلب افراد مسن توانایی ضربان و پمپاژ خون را کاهش می دهد. ضربان قلب نامنظم به دلیل عوامل متعددی مانند فشار خون بالا، دیابت و سایر بیماری های قلبی عروقی ایجاد می شود.

ضربان قلب نرمال خانم ها

ضربان قلب طبیعی برای زنان: ضربان قلب زنان در حالت استراحت کمتر از مردان است و همین امر باعث می‌شود ورزش کردن برای آنها آسان‌تر شود. میانگین ضربان قلب در حالت استراحت برای زنان ۷۰-۸۰ ضربه در دقیقه است، در حالی که مردان به طور متوسط ۷۵-۸۵ ضربه در دقیقه دارند.

نحوه کنترل ضربان قلب در زنان:

چند راه وجود دارد که زنان می توانند ضربان قلب خود را در حین ورزش کنترل کنند و خطر آسیب را کاهش دهند. یکی از راه‌ها این است که با ورزش سبک شروع کنید و با قوی‌تر شدن به تدریج شدت آن را افزایش دهید. راه دیگر این است که در طول تمرینات روی الگوهای تنفسی خود تمرکز کنید و به شما کمک می کند تا الگوی تنفسی یکنواخت را در طول برنامه تمرینی خود حفظ کنید.

ضربان قلب یک زن به طور کلی کمتر از یک مرد است. زنان ضربان قلب کمتری دارند زیرا توده عضلانی کمتری دارند و از نظر اندازه جسمانی کوچکتر هستند.

محدوده طبیعی برای زنان ۶۸-۹۶ ضربه در دقیقه است، در حالی که برای مردان ۷۰-۱۱۰ ضربه در دقیقه است.

 

ضربان قلب توسط سیستم عصبی خودمختار  کنترل می شود که سیستم عصبی پاراسمپاتیک و سیستم عصبی سمپاتیک تنظیم می کند.

تعداد نرمال ضربان قلب

قلب ، از اصلی ترین واحد های حیاتی آن می باشد که عملکرد صحیح ان ، مستقیما به معنی سلامت بدن است . این ارگان ، دائما در حال پمپاژ خون تازه و حاوی اکسیژن به سایر بافت ها و ارگان های بدن است . سپس خون حاوی دی اکسید کربن را از ارگان ها دریافت نموده ، پالایش کرده و سپس خون تازه را برای آنان ارسال می کند . فعالیت قلب از دوران جنینی اغاز شده و بی وقفه به فعالیت خود ادامه می دهد .
ماهیچه های سازنده ی قلب ، ماهیچه های غیر ارادی قلبی هستند . ساختار آن از دو حفره در بالا به نام دهلیز ها و دو حفره در پایین به نام بطن ها تشکیل شده است . همچنین چندین ورودی و خروجی در بخش های مختلف آن وجود دارند که وظیفه ی خروج خود و دریافت خون را به عهده دارند .
این دهلیز ها و بطن ها ، روزانه چندین هزار بار خون را دریافت کرده و سپس ارسال می کنند . این سیستم ارسال و دریافت ، ” ضربان قلب ” نام دارد . معمولا هر قلب سالم در هر دقیقه می تواند ۷۰ ضربه داشته باشد . با هر ضربه ی قلب ، حدود ۷۰ ساتی متر مکعب خون وارد سرخرگ ها می شود . در نتیجه ، با هر ضربه مقداری در حدود ۵ لیتر خون در بدن در حال گردش است که این میزان ” برون ده قلبی ” نام دارد .

ضربان قلب و برون ده قلبی در افراد متفاوت است . به عنوان مثال ، رقم ۷۰ الی ۷۲ برای افراد سالم بزرگسال است . این رقم تا ۱۰۰ ضربه نیز در محدوده ی طبیعی شناخته می شود . این وضعیت برای افراد مسن و خردسال متفاوت است . به این صورت که افراد مسن از ضربان قلب ضعیف تر و خردسالان از ضربان بیشتری برخوردارند .

جدول ضربان قلب نرمال برای سنین مختلف

به طور کلی جدول ضربان قلب نرمال برای سنین مختلف به شکل زیر است :

جدول ضربان قلب نرمال برای سنین مختلف
جدول ضربان قلب نرمال برای سنین مختلف
  • برای نوزادان زیر ۱ سال ، ضربان قلب از ۱۴۵ عدد در دقیقه تا ۱۳۰ عدد
  • بین ۱ تا ۳ سال ، در حدود ۱۲۰ عدد
  • از ۴ تا ۸ سال ، ضربان قلب متغیر از ۱۰۰ تا ۹۲
  • از ۹ سالگی تا ۱۶ سالگی ، متغیر از ۸۵ تا ۸۰ عدد
  • این رقم بعد از ۱۶ سالگی و تکامل یافتن ابعاد قلب ، تقریبا ثابت شده و از ۸۰ تا ۷۰ ضربه در دقیقه می رسد .

همچنین این فاکتور تا حدود زیادی به جنسیت نیز بستگی دارد . طبق مطالعات انجام شده ،

  • متوسط تعداد ضربان قلب برای آقایان بین ۵۰ تا ۸۰ بود ؛
  • در حالی که همین مطالعه متوسط ضربان قلب را برای بانوان بین ۵۳ تا ۸۲ ضربه اعلام کرد .

در نتیجه مشخص شد که فاکتور های بسیار متعددی روی ضربان قلب اثر گذار هستند .
از رایج ترین عوامل موثر بر این رقم می توان به شاخص توده ی بدنی ، سطح سلامت فرد ، بیماری های زمینه ای ، مصرف دارو ها ، میزان و نحوه ی استراحت فرد و … همگی از عواملی هستند که می توانند مقدار ضربان قلب را تغییر دهند .
افزایش ضربان قلب به بیش از ۱۰۰ بار در دقیقه ، ” تاکی کاری ” و کاهش آن به زیر ۵۰ بار ، ” برادی کاردی ” نامیده می شود . در صورتی که این نوسانات موقتی باشد ، نیاز به درمان های خاصی ندارد . اما مشاهده ی آن برای مدت طولانی و به دفعات ، می توان حاکی از ابتلا به بیماری های قلبی باشد .
همچنین گاهش اوقات ضربان قلب در یک دقیقه ، بسیار متفاوت است . به این صورت که چند ثانیه شدت بالایی داشته و سپس ضعیف می شود . این بی نظمی در ضربان قلب با نام آریتمی قلبی معرفی می شود که به نوبه ی خود می تواند حاکی از مشکلات قلبی و ضعف ماهیچه های قلب باشد .

تعداد نرمال ضربان قلب در یک دقیقه
تعداد نرمال ضربان قلب در یک دقیقه

بررسی ضربان قلب می تواند با کمک روش های ساده ی خانگی و یا پزشکی صورت بگیرد . برای بررسی تعداد ضربان قلب در دقیقه ، کافیست انگشت اشاره و میانی را روی نبض هایی در نزدیکی پوست قرار دهید . مثل نبض گردن و یا نبض مچ دست . سپس در حین نگاه کردن به ساعت ، به مدت ۱۵ ثانیه تعداد ضربه های نبض را بشمارید . عدد به دست آمده را در ۴ ضرب کنید تا ضربان قلب در دقیقه را به دست آورید .
البته این روش ، برای افرادی که دچار آریتمی شده اند روش قطعی و مناسبی نیست .
این امر با کمک دستگاه های فشار خون خانگی نیز میسر است . دستگاه های تست فشار خون خانگی علاوه بر این که فشار خون را مورد سنجش قرار می دهند ، ضربان قلب را نیز شمارش می کنند . برخی دستگاه های پیشرفته تر ، قادر به تشخیص آریتمی نیز بوده و با مشاهده ی هرگونه بی نظمی در ضربان قلب ، ارورر هایی روی صفحه ارسال می کنند تا شخص روش های درمانی را آغاز نماید .
علاوه بر این ، دستگاه های پیشرفته تری نیز تحت عنوان الکتروکاردیوگرام وجود دارند . این وسیله ی پزشکی علاوه بر تعداد ضربان قلب ، زمان بندی و قدرت ضربه ها را نیز ثبت کرده و به صورت منحنی های خاصی روی کاغذ نواری شکل ، ثبت می کنند . سپس این نوار ها به پزشک تحویل داده می شود . پزشک با بررسی آن ها می تواند تمامی ناهنجاری های قلبی ، مشکلات ضربان قلب و سایر ایرادات را بررسی نماید .
مهم ترین عواملی که می توانند ضربان قلب را تحت بی نظمی قرار دهند ، شامل :

  • استرس و اضطراب
  • فعالیت های بدنی سنگین و فعالیت های ورزشی
  • بی آبی و کم آبی بدن
  • بیماری های زمینه ای مثل کم کاری تیروئید
  • مصرف برخی دارو ها
  • مصرف دخانیات
  • مصرف الکل
  • چاقی و اضافه وزن
  • رژیم های غذایی ناسالم
  • و … .

توصیه می شود برای دریافت بهترین عملکرد قلبی ، افراد سعی در داشتن سبک زندگی سالم ، و رژیم های غذایی سالم ، فعالیت های ورزشی هوازی و … داشته باشند .

بهترین دستگاه فشار خون
بهترین دستگاه فشار خون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *