لمینت متحرک دندان

لمینت متحرک دندان بی گزند بمانید

لمینت متحرک دندان

لمینت متحرک دندان :
دندان یکی از مهم ترین نقش ها را در چهره ایفا می کند و داشتن دندان هایی زیبا و مرتب ، تاثیری مثبت از چهره ی شخص بر ذهن افراد باقی می گذارد .  دندان های زرد ، پوسیده ، دارای شکستگی و نامرتب ، چه به صورت ژنتیکی وجود داشته باشند چه بر اثر حوادث و اتفاقات طبیعی ، چهره ی افراد را تحت تاثیر قرار داده و از زیبایی آن می کاهند .
لمینت متحرک دندان
لمینت متحرک دندان
پیشرفت دانش پزشکی کمک کرده تا بتوان تمامی عیوب دندان ها را برطرف کرد . خدماتی مثل کامپوزیت و لمینت ، می تواند بهم ریختگی ، شکستگی و سایر بد فرمی های دندان را برطرف کند . این روش ها گرچه مورد استقبال بسیاری قرار گرفته ، اما هزینه ی بالایی دارد .
لمینت متحرک ( که با اسامی مختلفی مثل پلاک متحرک و کاور دندان نیز شناخته می شود ) ، درست مثل لمینت های ثابت ، عملکرد مثبت خود را به اثبات رسانده است . مهم ترین تفاوت آن ، اول در بودجه ی مورد نیاز جهت خرید آن است ، و در مرحله  ی دوم ، اینکه می توان در زمان دلخواه ، آن را از روی دندان ها برداشت . این وسیله بسیار نازک بوده و به طور موقتی ، تمامی ایرادات دندان ها را برطرف می کند .
لمینت متحرک دندان
لمینت متحرک دندان
لمینت متحرک دندان نیاز به هیچگونه تزریق و تراشیدن دندان ها ندارد ، عوارضی به همراه نخواهد داشت و بیمار نیاز به تحمل هیچگونه دردی ندارد .  جنس آن از نوع پلیمر بوده که این بافت ، ممنوعیتی جهت مصرف آشامیدنی ها به همراه ندارد اما پیشنهاد می شود هنگام نصب آن روی دندان ها ، از گاز زدن و جویدن غذا های سفت خودداری شود .
لمینت متحرک به دو صورت برای افراد در دسترس است .
  1.  نوعی از آن ، توسط خود افراد قالب گیری شده و می توان در منزل ، به صورت شخصی ، این کار را انجام داد .
  2. در نوع دوم ، پس از مراجعه به کلینیک های دندان پزشکی ، قالب گیری انجام شده و لمینت متحرک به بیمار تحویل داده می شود .

لمینت متحرک دندان در منزل 

برای افرادی که تمایل به خرید لمنیت های آماده دارند ، مواد لازم به صورت پکیج تحویل داده می شود . بسته های خریداری شده ، معمولا حاوی دو ردیف دندان و قالب  برای هر دو فک هستند . ابتدا خمیر های بسته را در آب جوش قرار دهید . بعد از گذشت چند دقیقه ، خمیر ها بی رنگ شده و حالتی ژله ای به خود می گیرند . سپس این ماده را درون قالب قرار دهید . بعد از قرار دادن خمیر در قالب ، قالب را روی دندان ها قرار دهید و با دست ، محکم روی دندان نگه دارید . این کار را تا مدت دو الی سه دقیقه انجام دهید . بعد از سفت شدن خمیر ، قالب را به آرامی از دهان خود خارج کنید ؛ به نحوی که تغییری در خمیر ایجاد نشود  و سپس قالب را در آب یخ قرار دهید . آب یخ باعث میشود قالب به راحتی از خمیر جدا شود .
این کار را برای هر دو فک ، فک بالا و پایین انجام دهید . بعد از انجام این مراحل ، دو ردیف لمینت متحرک خواهید داشت که به راحتی روی فک قرار می گیرد و نه تنها دندان ها را پوشش می دهد ، بلکه تا حدودی بسیار کم ، لثه ها را نیز در بر گرفته که این کار برای افرادی که تاج دندان آن ها کوتاه است ، ظاهری زیبا و دندان هایی بزرگ تر را به همراه دارد .
همین روش در کلینیک های دندان پزشکی با روشی نسبتا مشابه صورت می گیرد . .
تنها تفاوت ، در نوع لمینت ها است که معمولا لمینت های ارائه شده در کلینیک ها ، کیفیتی نسبتا بهتر دارند . مشابه با روش خانگی ، ابتدا توسط خمیر های مخصوص ، از دندان الگو گرفته شده ؛ در قالب های مخصوص قرار داده می شود و با کمک دندان پزشک ، لمنیت های متحرک آماده شده روی دندان نصب می شوند . بسته به کیفیت مواد استفاده شده و تخصص پزشک ، قیمت انجام این کار در کلینیک نیز تغییر پیدا می کند .
در هر دو صورت ، مهم ترین عاملی که بر طول عمر لمینت تاثیر گذار است ، ابتدا رعایت بهداشت است ، و سپس ممنوعیت مصرف برخی خوراکی های سفت . به نحوی که در صورت رعایت تمامی نکات لازم ، می توانید تا مدت ۶ سال از آن استفاده کنید . البته به طور معمول ، عمر کاور از ۲ الی ۵ سال متغیر است . دقت داشته باشید که نیاز است پیش از استفاده از لمینت ، دندان های خود را به طور کامل با مسواک و خمیر دندان شست و شو دهید . حضور هرگونه مواد غذایی و آلودگی ، بین و روی دندان ها پیش از نصب لمینت ، در طولانی مدت دندان ها را با پوسیدگی روبرو می کند .
لمینت متحرک دندان
لمینت متحرک دندان
این کاور ها موقع خوابیدن باید حتما از دهان خارج شده و پس از شست و شو ، در فضایی تمیز نگهداری شوند . عدم رعایت  بهداشت آن ها باعث پوسیدگی کاور می شود و علاوه بر آن ، پوسیدگی دندان ها و بوی بد دهان را به همراه دارد . برای خارج کردن کاور از دهان ، پلاک ها را به آرامی و از دهان خارج کنید تا آسیب و خراشی روی دندان های اصلی شما ایجاد نکنند .
استفاده از لمینت متحرک ، دارای مزایا و معایبی ست که باید  با توجه به تیپ دندانی و وضعیت دهان ، جهت استفاده یا عدم استفاده از آن ، تصمیم گیری شود .

مزایای لمینت متحرک دندان

  • از لمینت متحرک دندان ، اول از همه به مناسب بودن قیمت آن اشاره می کنیم . در حالی که نصب لمینت ثابت در کلینیک ها چندین ملیون هزینه نیاز دارد ، لمنیت متحرک تنها با پرداخت مبلغی کمتر از ۵۰۰ هزار تومان در  بازار موجود است . البته بسته به کیفیت مواد  و جنس آن ، می توانید شاهد طیف قیمتی متغیری از ۱۰۰ هزار تومان و بیشتر باشید .
  • در وهله ی دوم ، این کار می تواند بسیاری از عیوب دندان را پوشش دهد . این کاور پلیمیری نازک ، فاصله ی  بین دندانی را پوشش می دهد و تا حدود زیادی می تواند دندان ها را در یک ردیف جلوه دهد . با کمک آن ، نیاز به ارتودنسی نداشته و کج بودن نسبی دندان ها را نیز برطرف می کند .
  • از طرفی ، برخی افراد بنا به دلایل متعددی ، از دندان هایی با رنگ های ناخوشایند برخوردارند . این رنگ می تواند به صورت ژنتیکی باشد ، یا بر اثر مصرف زیاد دخانیات ، پر کردن دندان و روکش نامناسب ، و بسیاری دلایل دیگر . لمینت متحرک با رنگی زیبا  ( از سفید معمولی تا سفید یخی ) ، رنگ نامطلوب دندان ها را پوشش داده و تمام دندان ها ظاهری یک رنگ و تمیز به دست می آورند .
  • علاوه بر ویژگی های مثبت ذکر شده  ، نگهداری از لمنیت دندان آسان است و به راحتی می توان با مسواک و مایع دستشویی  معمولی ( رقیق شده ) ، شست و شو داد .

معایب لمینت متحرک دندان

  1. معایب لمینت متحرک دندان ، عمدتا به آن دسته از محصولاتی مرتبط می شود که از کیفیتی پایین برخوردار بوده و با قیمتی بسیار کم در بازار موجود هستند .
  2. یکی از معایب لمینت های ارزان قیمت ، در مورد قالب آن ها است . قالب های ارزان قیمت به درستی با دندان ها هماهنگ نشده  ( فیت  نمی شود ) و ممکن است در حین صحبت کردن یا غذا خوردن ، از دهان خارج شوند . از طرف دیگر ، مواد بی کیفیت به کار رفته در این قالب ها ، نسبت به تغییرات دمایی حساس هستند .  به این صورت که با مصرف غذا و نوشیدنی های گرم یا سرد ، از حالت قبلی خارج شده و تغییر سایز می دهند . این کار دندان ها را تحت فشار قرار داده و یا برعکس ، باعث می شود قالب بزرگ تر از فک شود ( شل شود ) و به راحتی از دهان خارج گردد  .
  3. علاوه بر این معایب ، جنس آن ها نازک تر از کالا های با کیفیت است و میزان آسیب پذیری در برابر ضربه ، نسبت به انواع با کیفیت و مرغوب ، در سطح پایین تری قرار دارد .
گرچه به طور معمول ، لمینت متحرک برای بسیاری از افراد قابل استفاده است ، اما در برخی از کیس ها ، استفاده از آن توصیه نشده و  بهتر است از این روش استفاده نکنند .
  • اولین ممنوعیت ، مربوط به افرادی است که از پوسیدگی شدید دندان ها رنج می برند . قرار گرفتن طولانی مدت لمنیت روی دندان ، محیطی مرطوب ایجاد می کند که احتمال تشدید پوسیدگی را افزایش می دهد .
  • در مرحله ی دوم ، افرادی که دچار بیماری های لثه هستند  ، از استفاده ی این کاور خودداری کنند . با توجه به اینکه کاور ، علاوه بر دندان ، با لثه ها نیز در ارتباط است ، استفاده از لمینت متحرک ، حساسیت لثه را افزایش داده و می تواند موجب انتقال و شیوع بیماری در تمام دهان شود و آسیب را به تمامی نقاط دهان ، حتی نقاط سالم نیز منتقل کند .
لمینت متحرک دندان
لمینت متحرک دندان
علاوه بر موارد گفته ، گرچه قالب لمینت به گونه ای طراحی شده که شکستگی و فاصله ی میان دندان ها را پوشش می دهد ، اما در برخی موارد ، این فاصله و شکستگی در حدی است که دندان از حالت نرمال خارج شده است . به عنوان مثال ، در شکستگی هایی که بیش از نیمی از دندان را از بین برده ، و یا دندان هایی که فرم طبیعی یک دندان معمولی را ندارند . در این شرایط ، قالب گیری نمی تواند نتیجه ی  مثبتی از خود نشان دهد و لمینت با مقداری  خطا تحویل داده می شود .