مچ بند طبی دست

مچ بند طبی دست : بی گزند بمانید

مچ بند طبی دست

در صورتی که احساس درد، سوزن سوزن شدن و یا بی حسی در انگشتان خود دارید، احتمالا شما به سندروم تونل کارپال دچار شده اید. این سندروم یک بیماری رایج است که بسیاری از افراد به آن دچار شده و از ناحیه مچ دست و انگشتان دچار آسیب شده و احساس درد می کنند.
این اتفاق زمانی می افتد که بر عصب میانی شما فشار وارد می شود. در این صورت شما در ناحیه مچ دست و انگشتان احساس درد خواهید کرد. هنگامی که عصب میانی از مچ دست عبور می کند، از تونل کارپال عبور می کند. این ناحیه مسیر باریکی است که از استخوان و رباط ساخته شده است. اگر در مچ دست شما تورم وجود داشته باشد، آن تونل فشرده شده و عصب میانی شما را می فشارد که باعث به وجود آمدن علائم آن خواهد شد.
اگر به موارد شدید تری از این سندرم دچار شدید، ممکن است به عمل جراحی نیاز پیدا کنید. اما اگر آن را زود و به موقع تشخیص دهید، گزینه های ساده تری مانند مچ بند ها و مسکن هایی که توسط پزشک توصیه می شود می تواند به شما در حل این مشکل کمک کند.
مچ بند طبی دست
مچ بند طبی دست

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنیم؟

درمان اولیه این نوع عارضه و سندروم امری بسیار مهم است. اگر این علائم رایج را دارید، بهتر است که به یک پزشک مراجعه کنید. علائمی از جمله:
بی حس شدن انگشت ها، سوزن سوزن شدن، درد در مچ دست و یا انگشت ها، انداختن اشیا بیشتر از حد معمول، ضعیف شدن دستها که معمولا این علائم ممکن است بعد از خواب بدتر شوند.

مچ بند های طبی چگونه به بهبود وضعیت کمک می کنند؟

اکثر مردم در هنگام خواب مچ دست خود را خم می کنند که این کار باعث میشود به عصب دست فشار وارد شود. مچ بند های طبی می تواند در این مورد به شما کمک کند چرا که مچ دست شما را در وضعیتی صاف و خنثی نگه می دارد. مطالعات نشان داده است که استفاده از مچ بند های طبی در طول شب می تواند کمک بسیاری به بهبود درد آن کند.
همچنین ممکن است استفاده از مچ بند ها در طول روز نیز مفید باشد، به خصوص در حین فعالیت هایی که باعث فشار بر روی دست شما می شود. حرکات مکرر یا فشار اضافی بر روی مچ دست می تواند علائم شما را بدتر کند. حتی اگر می توانید در محل کار خود نیز از مچ بند های طبی که پزشک به شما پیشنهاد کرده استفاده کنید.
زمانی که مچ بند طبی خود را درمی آورید می بایست مچ دست خود را مانند حالت عادی حرکت دهید. این کار به شما کمک می کند تا ماهیچه های شما قوی باقی بمانند. فقط سعی کنید از استرس و یا فشار زیاد روی مچ دست خود خودداری کنید.
مچ بند طبی دست
مچ بند طبی دست

آیا مچ بند ها واقعا به بهبود درد در مچ دست کمک می کنند؟

دقیقا نمی توان گفت استفاده از مچ بند ها به طور قطعی باعث بهبود وضعیت شما خواهد شد یا نه. این مچ بند ها معمولا برای افرادی که سندرم خفیف تا متوسطی دارند، بسیار مفید است. افرادی که سندرم خفیف دارند و از این نوع مچ بند های طبی استفاده می کند، بعد از مدت زمان کوتاهی متوجه بهبود علائم خود خواهند شد. این افراد معمولا هنگام بیدار شدن از خواب احساس بی حسی، گزگز و سوزش کمتری در دست خود خواهند داشت.
مارک های مختلفی برای مچ بند های طبی وجود دارد که شما می توانید با توصیه پزشک خود یکی از آنها را خریداری کرده و استفاده کنید. ممکن است نتایج آن را ۳ تا ۴ هفته بعد از استفاده ببینید.
مچ بند طبی دست
مچ بند طبی دست

چه عواملی باعث تشدید درد در مچ دست شما خواهد شد؟

بهتر است در طول روز و هنگامی که در حال فعالیت هستید، راه هایی پیدا کنید تا بتوانید فشار را بر روی مچ دست خود کمتر کنید. در اینجا مواردی را عنوان می کنیم که باید در نظر داشته باشید:
  • از خم کردن مچ دست خود به سمت بالا یا پایین خودداری کنید. دست خود را در حالت خنثی نگه دارید تا فشار کمتری بر مچ دست شما وارد شود.
  • دستان خود را گرم نگه دارید. سرد بودن دست ها می تواند درد و سفتی عضله های دست شما را حتی بدتر کند.
  • تا جایی که می توانید به دست ها و مچ های خود استراحت دهید. سعی کنید در استفاده از دست های خود زیاده روی نکنید.
  • به هیچ عنوان وسایل سنگین بلند نکنید. حرکات آرام می تواند برای دست شما مفید باشد و تنش و فشار را بر روی مچ دست شما کاهش دهد.

دلایل استفاده از مچ بند طبی دست و مزایای آن:

همانطور که از ابتدای مطلب اشاره شد، دلایل متنوعی برای استفاده از این نوع مچ بند های طبی وجود دارد که مهم ترین آنها عبارتند از:
  • درمان سندرم تونل کارپال
  • دررفتگی یا نیمه دررفتگی مچ دست
  • محافظت از مچ دست بعد از پیچ خوردن و یا شکستگی
  • آرتروز مچ دست
  • درمان صدمه های ناشی از کشیدگی های مکرر مچ دست

طرز استفاده از مچ بند طبی دست چگونه است؟

مچ بند های طبی دارای حلقه های بسته شونده ای هستند که به دور انگشت شست بسته می شوند و از این طریق اندازه دست هر فردی می شوند. حلقه های موجود باعث می شود که مچ بند به اندازه دست شما شوند، شل نباشد و با آن احساس راحتی کنید. برخی مچ بند ها قلاب ها و یا چسپ هایی دارند که به وسیله آنها بر روی انگشت و مچ دست تنظیم می شوند. با استفاده از این قلاب و یا چسپ ها می توانید مچ بند های طبی را محکم تر و یا شل تر کنید. در واقع اندازه مچ بند شما بسیار در روند بهبود شما کمک کننده است. در این مورد باید از پزشک خود پرس و جو کنید که مچ بند خود را در چه حالتی ببندید. آیا لازم است که آن را محکم کنید و یا اینکه می توانید به صورت معمولی از آن استفاده کنید.
به طور کلی مچ بند های طبی علاوه بر اینکه از مچ دست های آسیب دیده مراقبت می کنند، به شما کمک می کنند تا در فعالیت های روز مره خود بتوانید از انگشتان و دستان خود راحتتر استفاده کنید.