کفش دیابتی 

کفش دیابتی زنانه و مردانه حفاظت از بدن در برابر اسیب ها برای بیماران دیابتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است . پاها بخشی از این ارگان ها هستند که مرتبا در برابر اسیب های گوناگون قرار داشته و ساعات زیادی از روز تحت فشار تحمل وزن بدن هستند . بیماران دیابتی نیاز به خرید کفش هایی دارند که متناسب با وضعیت فیزیکی انان بوده ؛ از نظر سطح حفاظتی و راحتی بتواند نسبت به سایر کفش ها قوی تر عمل کند .
پیشرفت تکنولوژی و پزشکی ، کفش هایی را برای این افراد طراحی کرده است که این شرایط را دارا می باشد. کفش های ذکر شده از نظر عمق ، پهنا و حالت پا ، جنس و دیگر فاکتور ها،از تفاوت برخوردار بوده و با شرایط بیماری همخوانی دارند . برخی از این نمونه ها به صورت اماده در فروشگاه های تجهیزات پزشکی موجود هستند . همچنین افراد می توانند با توجه به وضعیت پا های خود ، نوع خاصی را نیز سفارش دهند .
با کمک این محصول پزشکی ، اسیب دیدگی پا به حداقل رسیده و از بروز مشکلات اساسی جلوگیری می شود . توصیه می شود تمامی افراد ، به خصوص کسانی که ساعات زیادی نیاز به فعالیت بیرون از منزل دارند ، حتما کفش های ویژه را خریداری کرده و از ان استفاده نمایند .
تجهیزات پزشکی بی گزند مرکز فروش انواع محصولات دیابتی مانند

است بنابراین اگر در خرید کفش دیابتی نیاز به مشاوره داشتید می توانید از همکاران ما مشاوره تخصصی و رایگان دریافت نمایید

کفش دیابتی چیست :

بیماران مبتلا به قند خون ، با اسیب های گوناگونی مواجه هستند . یکی از این مشکلات ، اسیب دیدن اعصاب است که در نتیجه آن ، احساسات پا از بین می رود . در نتیجه این امر ، فرد در مواجهه با زخم ، بریدگی و غیره متوجه نشده و وضعیت تشدید می گردد . در این شرایط ، نیاز است تا از کفش هایی استفاده گردد که به نوبه خود ، بهترین فضا را برای پا و راحتی ان فراهم اورد ؛ و در مرحله دوم ، از این ارگان محافظت کند .
کفش های معمولی ، معمولا قادر به ایجاد این سطح از حفاظت و راحتی نیستند . به همین منظور ، کفش های دیابتی طراحی شده اند . این محصولات دارای تفاوت هایی با نمونه های معمولی هستند . از جمله تفاوت در :
  • ارتفاع
  • فضای داخلی
  • جنس
  • قسمت نگهدارنده قوزک
  • حفاظت بخش های خارجی
  • قسمت کفی و پاشنه
  • حضور زیره بالشتکی
  • تهویه هوا
و برخی موارد دیگر . هر یک از این فاکتور ها به گونه ای در نظر گرفته شده اند که بتوانند ایمنی و راحتی بالایی را برای فرد حین پیاده روی فراهم کنند .
کفش های معمولی دارای جنس هایی همچون پلاستیک ، لاستیک ، تور ، مواد مصنوعی و غیره هستند . این در حالیست که نمونه های دیابتیک عمدتا دارای رویه خارجی از جنس چرم طبیعی بوده تا علاوه بر انعطاف بسیار بالا ، از سطح حفاظتی استانداردی نیز برخوردار باشد .
همچنین توصیه می شود تا کفش معمولی همواره کاملا فیت و متناسب با سایز پا باشد . در صورتی که نمونه های دیابتیک مقدار بسیار کمی از پا بزرگ تر هستند تا این بخش حرکات ازادانه تری درون بخش داخلی داشته باشد .
با کمک این محصول ، مشکلاتی از قبیل میخچه ، پینه ، پریفال نوروپاتی و دیگر اسیب ها به پا کاهش می یابد . خطرات ذکر شده می توانند از سطوح کم شروع شده و بعضا تا مرحله انتقال به فوریت های پزشکی و حتی قطع عضو نیز برسند .
به منظور خرید آن ، می توان ان را از مراکز فروش تجهیزات طبی به صورت اماده و یا سفارشی دریافت نمود.
به منظور افزایش عملکرد این کالا ، توصیه شده است که کفش دیابتی را همراه با کفی مخصوص و جوراب های دیابتی استفاده کنند . جوراب دیابتی محصولی کاملا فاقد دوخت و برش است . ساختار کلی ان معمولا به شکل دستکش است که بین انگشتان پا را نیز پوشش می دهد . این سطح پوشش کمک می کند تا بین انگشتان نیز فاصله افتاده و با یکدیگر در تماس مداوم نباشند . در نتیجه عواملی همچون ساییدگی پوستی ، تعرق ، احتمال رشد باکتری و قارچ نیز به حداقل برسد .
لازم به ذکر است که کفش دیابتیک اصلا نباید بدون جوراب پوشیده شود . چرا که حتی با وجود نفوذ هوا ، باز هم تعرق مشاهده شده و پا در نقاط مختلف دچار ساییدگی می شود . حتما باید هنگام پیاده روی از جوراب و به خصوص جوراب دیابتیک استفاده شود .

کفش دیابتی زنانه :

کفش دیابتی زنانه با قالب هایی ظریف تر طراحی تر شده اند که از نظر ظاهری ، مشکلی در پوشش بانوان از نظر زیبایی ایجاد نکنند . کفش های زنانه مخصوص بیماران دیابتی ، دارای انواع مختلفی بوده ؛ و با طراحی های متفاوت ، برای مجالس ، پیاده روی ، و حتی ورزش سازگار می باشد .
بخش داخلی این کفش ها با ساختاری بدون هرگونه برش و دوخته شدگی است .  چرا که در شرایطی که نیاز به استفاده طولانی مدت باشد ، این رد دوختگی می تواند پوست را حساس کرده و بعضا منجر به ایجاد زخم گردد . همچنین الیاف سازنده ان فاقد مواد حساسیت زا و بسیار نرم هستند .
بخش جلویی ، اسیبی به انگشت ها و مفصل شست وارد نکرده و ان را تحت فشار قرار نمی دهد . در نتیجه حتی با پیاده روی های طولانی نیز انگشتان و استخوان ها احساس درد نخواهند کرد .
از لحاظ ساختاری ، چارچوب کفش از قوس پا محافظت می کند و با داشتن بالشتک هایی در ناحیه قوس پا ، از این منطقه محافظت می کند .
کفش های زنانه معمولا دارای مقدار استانداردی پاشنه هستند تا علاوه بر حفظ زیبایی و ظاهر شیک ، بخش های مختلف پا را اذیت نکرده و  فشاری به قوزک ، انگشت ها و غیره وارد نکنند .
به منظور عملکرد هرچه بهتر این محصول ، می توان ان را همراه با جوراب مخصوص دیابت پوشید . در صورتی که این افراد دارای زخم کف پا و میخچه نیز بوده اند ، بهتر است از کفش های ویژه که مخصوص به خود فرد طراحی می شود ، استفاده کنند . این قبیل اشخاص می توانند با مراجعه به مراکز ساخت کفش های تخصصی دیابتی ، پس از مشاوره با طراحان حرفه ای ، کفشی را مطابق با سلیقه خود و در عین حال با توجه به شرایط ویژه پا ، سفارش دهند . طراحان با توجه به فاکتور های ذکر شده ، کفشی کاملا مطابق با وضعیت و سلیقه انان ساخته و تحویل می دهند .

کفش دیابتی مردانه :

کفش دیابتی مردانه نیز از قابلیت هایی مشابه با مورد قبل برخوردار است . به این صورت که در تمامی بخش ها از جنس ویژه ساخته شده و طراحی ان به گونه ای ست که حداقل فشار و حداکثر حمایت را از پا ایجاد کند . آقایانی که روزانه ساعت زیادی به فعالیت های بیرون از منزل مشغول هستند ، نیاز به کفش هایی دارند که از تمامی بخش ها از جمله استخوان ها ، عضلات ، مفاصل ، پوست و … محافظت کند .
برای خرید کفش دیابتی مردانه نیز می توان ان را به صورت اماده و یا سفارشی تهیه کرد . افرادی با زخم های پا ، جراحات و موارد مشابه ، باید ترجیحا از نمونه سفارشی استفاده کرده و یا همراه با کفش ، از دیگر محصولات مرتبط با این بیماری همچون پد طبی ، جوراب دیابتی و کفی های ویژه استفاده کنند . توصیه می شود در صورت استفاده مداوم از کفش ، حتما هر دو الی سه ماه یکبار در راستای تعویض ان اقدام نمایند . چرا که در این بازه زمانی  ، احتمال تحلیل رفتن ساختار طبی ، نفوذ عواملی همچون قارچ و باکتری و یا دیگر موارد وجود دارد . در صورت عدم تمایل به تعویض ، باید ان را به متخصص و پزشک نشان داد تا سلامت و عملکرد مطلوب کفش تایید شده و سپس مجدد مورد استفاده قرار بگیرد .
کفش دیابتی زنانه و مردانه
کفش دیابتی زنانه و مردانه

کفش دیابتی آلمانی :

آلمان معرف  برترین و شناخته شده ترین برند های جهانی در زمینه کفش های دیابتیک است . بورت مدیکال ، دکتر شول و … از نمونه این برند ها هستند . ساختار و جنس ان به گونه ایست که توانسته نسبت به رقیبان خود طرفداران بیشتری به دست آورد .
از لحاظ ساختاری ، در بخش جلو و داخل کفش در ناحیه پنچه ها ، قسمت شست پا گود تر طراحی شده تا شست به راحتی در ان جای بگیرد . این کار کمک می کند تا در طولانی مدت ، ناخن و انگشت به سطح داخلی فشار وارد نکنند . همچنین قسمت پنجه ان نیز از داخل وسیع تر است ؛ بدون این که از نظر ظاهری ، تاثیر نامطلوب روی زیبایی ان ایجاد کرده باشد .
کفی ان به شکل لانه زنبوری است تا علاوه بر تناسب با پا های اسیب دیده یا زخم ، جریان هوا نیز ایجاد کند . به همین دلیل برای فصول گرم سال ، گزینه ای مناسب محسوب می شود .  همچنین حضور بالشتک نرم و جنس ضد لغزش و ضد حساسیت در کف ، به سلامت سطح زیرین پا افزوده می کند .
برند های آلمانی علاوه بر کاربرد مناسب ، به زیبایی محصول نیز اهمیت می دهند . به نحوی که سعی بر این شده تا ظاهر کفش ها حالت از مد افتاده و نازیبا نداشته ؛ و بتوان با توجه به شرایط مختلف ، انواع گوناگونی از ان را نیز خریداری نمود .
برخی از این کفش ها به گونه ای هستند که بخش هایی از ان جدا می شود تا بتوان هم به شکل کفش و هم به شکل صندل از ان استفاده گردد . در نتیجه به مدت طولانی تر و در شرایط گوناگون اب و هوایی کاربرد خواهد داشت .

کفش دیابتی خارجی :

علاوه بر المان ، بسیاری از برند های خارجی دیگر نیز اقدام به تولید این محصول کرده اند . با داشتن انواع متنوعی از این کفش با مدل ها و برند های زیاد ، هر یک به نحوی از پا محافظت می کنند . برخی از انان در سطح رویه ، از نوع متخلخل و نفوذ پذیر نسبت به هوا تولید شده اند تا جریان هوا بتواند به خوبی در حرکت باشد . این نوع برای فصول بهار و تابستان مناسب تر است . اما برخی دیگر از الیاف گرم تر و محکم تر ساخته شده اند ؛ به نحوی که ضد آب و رطوبت باشد و بتواند برای فصل های سرد و پر باران کاربرد داشته باشد
همچنین در قسمت جلویی و بخش انگشتان پا ، دارای لایه های محافظتی بیشتر و تقویت شده است تا از پنجه و انگشتان در برابر اسیب های احتمالی حین حرکت جلوگیری کند .
بخش داخلی این کفش ها فاقد برش ، دوختگی و خطوط است . چرا که تماس مداوم پوست با این خطوط ، می تواند منجر به ایجاد زخم و خون مردگی شود .
در ناحیه پاشنه ، ارتفاع کفش ها بین ۲ الی ۲٫۵ سانتی متر است . ارتفاع بیش از ان معمولا به نوبه خود مقداری اسیب به پا وارد می کند و استاندارد نیست . ارتفاع کمتر نیز پا ها را در نزدیکی زمین قرار داده و احتمال اسیب دیدگی را افزایش می دهد . به همین دلیل ، رقم ۲ الی ۲٫۵ سانتی متر ، ارتفاع استاندارد کفش های خارجی و داخی محسوب می شود .
برای خرید کفش های دیابتیک خارجی ، امکان ثبت سفارش و ساخت کفش به صورت سفارشی وجود ندارد . بلکه تمامی محصولات به صورت اماده در بازار موجود هستند . به همین دلیل نیاز است تا پیش از خرید ، به طور کامل بررسی شوند که ایا با تمامی بخش های پا سازگاری دارد یا خیر .
هنگام تست ، دقت شود که سایز ان کاملا متناسب با سایز پا و مقدار بسیار کمی آزاد تر باشد . هیچ یک از بخش های پا نباید تحت فشار باشند ( ازاد بودن انگشتان ، پنجه ، استخوان ها و تمامی بخش های دیگر ) . این حجم از ازاد بودن پا در حدی باشد که فشار به ارگان ها وارد نشود ؛ ولی در عین حال در حدی گشاد نباشد که پا درون ان لیز بخورد .

کفش دیابتی دکتر شول :

از برند های سرشناس و معتبر المانی می توان به دکتر شول اشاره کرد . این برند معرف متنوع ترین کفش های طبی و دیابتیک می باشد . محصولات ان با داشتن جنس و ظاهر گوناگون ، با سلیقه بسیاری از افراد سازگاری داشته و برای موقعیت های مختلف ، مناسبند . همچنین در انواع زنانه ، مردانه ، و برای فصول مختلف سال طراحی شده است .
جنس کلی این کفش ها معمولا از چرم طبیعی گاو است که به صورت کروم زدائی شده ، فراوری شده اند . این جنس از نعطاق زیادی برخوردار است و فضای مطلوبی را برای حرکات پا درون کفش ایجاد می کند .
در بخش داخلی ، الیاف ان کاملا ضد حساسیت و فاقد برش هستند . در صندل های دیابتیک ، بخش هایی از پا خارج از محوطه داخلی قرار می گیرند و بقیه بخش ها تحت حمایت است . اما در نوع کفش ، تمامی این بخش ها محفوظ شده هستند تا علاوه بر پا ، قوزک را نیز تا حدود زیادی پوشش دهند .
حضور بالشتک های زیرین کفش کمک کرده تا تمامی افراد به خصوص کسانی که دارای کف پای صاف هستند ، پیاده روی بهتری را تجربه کنند . چرا که هنگام قرار دادن کف پا روی زمین ، فشار کمتری وارد شده و ضربه های وارد شده به زمین ملایم تر خواهند بود .  این بالشتک ها و حضور پاکت  های هوایی در قسمت پشت ، ضربه های حین راه رفتن را گرفته و مانع از انتقال ان به ماهیچه و مفاصل می گردد .

خرید اینترنتی کفش دیابتی :

به منظور خرید بهترین و سازگار ترین گزینه ، توصیه می شود که ابتدا با پزشک و یا مشاورین فروش ، مشورت گردد . با توجه به فاکتور هایی از جمله جنس ، سایز و شرایط هر کفش ، نیاز است تا انتخاب نوع مناسب با توجه به شرایط شخص صورت بگیرد . به عنوان مثال ، گرچه اکثر این کفش ها از سطح تبادل هوای مطلوبی برخوردارند ؛ اما برخی از انان برای فصول سرد مناسب نبوده ؛ و به نوبه خود می توانند با نفوذ اب و سرما ، مشکلاتی را برای مفاصل نیز ایجاد کنند . و یا انتخاب گزینه های چرم و بدون راه هوایی برای فصول بسیار گرم و شهر های مرطوب ، خطر حضور کپک و قارچ را بین انگشتان ایجاد می کند .
با توجه به رواج خرید اینترنتی این محصول ، در صورت عدم اطلاع از نوع مناسب ، می توان ابتدا با پزشک مشورت نمود . در غیر این صورت ، سایت های فروش تخصصی محصولات پزشکی از جمله سایت تخصصی بی گزند ، با کمک مشاورین مجرب و حرفه ای ، امکان مشاوره را برای مشتریان فراهم اورده است .
یکی از روش های مناسب دیگر ، ارسال مشخصات کفش موجود در سایت برای پزشک است . این امر به خصوص برای افرادی با سطح بالای بیماری و ابتلا به عوارض دیگر از جمله اسیب های عصبی و زخم ها ، حائز اهمیت است . خریدار می تواند مشخصات کفش مورد نظر را در اختیار پزشک قرار داده تا وی با مطالعه شرایط ، تصمیم بگیرد که این محصول می تواند برای مصرف کننده کاربردی و بی خطر باشد یا نیاز به انتخاب انواع دیگری وجود دارد .
قیمت این محصولات بسته به برند ، جنس و کیفیت آن متغیر است . برند های برتر طبیعتا قیمت نسبتا بیشتری نسبت به نمونه های ساده تر دارند .
 با توجه به حساسیت این کالا و نیاز به رعایت فاکتور های شدید بهداشتی ، توصیه می گردد که انتخاب دقیق صورت بگیرد و نیاز به مرجوع بودن کالا وجود نداشته باشد . چرا که برخی سایت ها با توجه به حساسیت حفظ بهداشت ، شرایط ارجاع محدودی برای خریدار ایجاد می کنند .
معمولا توصیه می گردد کفش ها بین ۱ الی نیم شماره بزرگ تر باشند تا در شرایطی همچون ورم کردن و پف کردن پا ها ، نیاز به استفاده از کفی و زیره طبی مخصوص و جوراب های دیابتیک ، فضای کافی درون کفش وجود داشته و از فشار امدن به ان جلوگیری شود .
با این حال ، برخی برند ها کفش هایی قابل تنظیم طراحی کرده اند . با کمک این طراحی ، تنها می توان بخش های مختلف را تنظیم کرده و ان را دقیقا مطابق با سایز پا درآورد .
علاوه بر این ، برخی سایت ها نمونه های سفارشی را نیز تقبل می کنند . در این شرایط ابتدا فرد مورد مشاوره دقیق قرار می گیرد  و سایز بخش های مختلف پا از وی دریافت می شود . سپس نمونه ای سفارشی با ویژگی های مورد نظر ارسال خواهد شد .

نکات تکمیلی در استفاده از کفش دیابتیک :

گرچه این محصول به نوبه خود از استاندارد های بالایی برخوردار بوده و سطح ایمنی مطلوبی ایجاد می کند ؛ با این حال رعایت برخی نکات نیز ضروری بوده و به حفظ سلامت بدن کمک می کند . از جمله :
رعایت بهداشت پاها _ این بخش باید مرتبا شست و شو داده شده ؛ ناخن ها کوتاه باشند و مداوم بررسی شوند تا در صورت مشاهده مواردی همچون زخم ، فورا اقدامات درمانی شروع گردد .
ماساژ و حفظ گردش خون _ پس از ساعت های طولانی فعالیت ، پس از خارج کردن پا از درون کفش ، توصیه می شود ان را با اب ولرم و شوینده های ملایم شسته و به ارامی ماساژ دهید تا جریان خود در ان رخ دهد .
انتخاب کفش بر اساس شرایط محیطی _ همانطور که ذکر شد ، هر محیط نیاز به کفش خاصی دارد . گرم نگه داشتن پا در فصول سرد سال ، و خنک نگه داشتن ان در فصول مرطوب و گرم حائز اهمیت است .
تعویض مداوم کفش _ در صورت خرابی و یا مشاهده نشانه هایی از پاره شدگی ، ساییدگی و یا از بین رفتن قابلیت زیره و بالشتک های محافظ ، بهتر است فورا در راستای تعویض ان اقدام نمود . چرا که این عوامل منجر به ایجاد نشانه هایی همچون زخم شده و درمان ان ها بسیار دشوار خواهد بود .
انتی باکتریال بودن محیط _ معمولا این نمونه ها از جنسی تولید شده اند که امکان رشد باکتری در ان  کمتر است . با این حال استفاده از اسپری های مخصوص کشنده باکتری در ساعاتی که نیازی به کفش وجود ندارد ، می تواند رشد این میکروارگانیسم ها را به طور کامل از بین ببرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *