دیابت نوع یک ( ۱ )

دیابت نوع یک ( ۱ ) : لوازم پزشکی بی گزند مرجع فروش سرنگ انسولین و دستگاه تست قند خون و نوار تست قند خون  در ایران است 

دیابت نوع یک ( ۱ )

دیابت انواع مختلفی دارد . هر کدام از این انواع ها ، می توانند گروه های هدف متفاوتی داشته ، با شدت های مختلف و در بازه های زمانی مختلف ، افراد را درگیر خود کنند . به عنوان مثال ، برخی از انواع دیابت در بانوان باردار بیشتر ایجاد می شود . برخی دیگر برای افراد بزرگسال و برخی دیگر ، نوجوانان و جوانان .
این بیماری ممکن است موقتی بوده و در صورت شناسایی و درمان به موقع ، بتوان بدن را به وضعیت سلامت بازگرداند . اما رد برخی شرایط و با تشدید بیماری ، نه تنها قابل درمان نیست ؛ بلکه لازم است فرد تا پایان عمر نیاز به مصرف دارو داشته باشد .
یکی از انواع دیابت ، دیابت نوع ۱ است . گروه هدف این بیماری عمدتا جوانان و کودکان هستند . در دیابت نوع ۱ ، سلول های بتای پانکراس تخریب می شوند ؛ در نتیجه بدن قادر به تولید انسولین نیست . انسولین هورمونی ست که می تواند گلوکز ( قند ) خون را به انرژی سلولی تبدیل کند . در شرایطی که بدن با کمبود انسولین روبرو شود ، گلوکز در خون رفته رفته تجمع پیدا می کند . این تجمع ، به مرور روی سایر ارگان های دیگر نیز اثر می گذارد . ارگان هایی همچون چشم ، کبد ، کلیه ، قلب و … . همچنین در صورت عدم تشخیص به موقع و درمان ، ممکن است بیماری های دیگری را نیز ایجاد کند . بیماری هایی همچون فشار خون بالا ، بیماری های چشم و اختلالات بینایی ، نارسایی کلیه و … .
برخلاف دیابت نوع ۲ که در ان ، وراثت از اصلی ترین علل ابتلا به آن بود ، دیابت نوع ۱ ارتباط خاصی با وراثت ندارد . اصلی ترین علت های ابتلا به این بیماری :
استرس و اضطراب ، چاقی و اضافه وزن ، رژیم ها و عادات غذایی پر خطر هستند .
دیابت نوع ۱ می تواند بدون هیچ علامتی آغاز شود . به این صورت که فرد تا زمان رسیدن به مرحله ی اصلی دیابت ، علائمی از حضور بیماری را نشان نمی دهد . اما برخی دیگر ، از همان مراحل مرزی نیز علائمی را از خود نشان می دهند . رایج ترین علائم ابتلا به شرح زیر هستند :

  • تشنگی و عطش غیر طبیعی
  • تکرر ادرار
  • خستگی و ضعف شدید
  • عدم داشت انرژی کافی برای فعالیت های روزمره
  • احساس خشکی پوست و حس کشیدگی در پوست
  • خارش
  • بیحسی در برخی مناطق بدن از جمله نوک انگشت
  • گزگز شدن انگشتان
  • و … .

شدت این علائم و زمان بروز هر کدام از ان ها از فردی تا فرد دیگر متفاوت است . همچنین در صورت عدم درمان به موقع ، ممکن است اسیب هایی به سایر بخش ها وارد شده و فرد در مراحل حاد ، مشکلات و ناتوانایی هایی در بینایی پیدا کرده و یا مشکلات پوستی را تجربه کند .

معرفی بدترین و بهترین دستگاه تست قند خون امسال در لینک زیر کلیک کنید 

بهترین دستگاه تست قند خون

 

دیابت نوع یک ( 1 )
دیابت نوع یک ( ۱ )

راه های متفاوتی برای تشخیص دیابت نوع ۱ وجود دارد . یکی از این روش ها ، ازمایش هموگلوبین A1C است . در این نوع آزمایش ، مقدار قند خونی که به پروتئین های حامل اکسیژن در گلبول قرمز متصل هستند ، اندازه گیری می شود . این قند خون ارتباط مستقیمی با هموگلوبین دارد . یعنی هرچقدر هموگلوبین بیشتری در خون دیده شود ، قند خون نیز بیشتر است .
اما این ازمایش همیشه مقدور نیست . مثلا بانوان باردار نمی توانند این آزمایش را انجام دهند . در نتیجه روش های متفاوت تری برای بررسی قند خون انان در نظر گرفته می شود .
از دیگر آزمایش های بررسی دیابت ، ازمایش قند خون تصادفی است . در این آزمایش ، قند خون به طور تصادفی در هر ساعتی از روز گرفته می شود . در صورتی که رقم آن بیش از ۲۰۰ میلی گرم بر دسی لیتر باشد ، می تواند نشانه ای از ابتلا به دیابت باشد .
اما رایج ترین روش تست قند خون ، تست قند خون پایه است . این کار توسط نمونه گیری آزمایشگاهی و یا به راحتی ، توسط دستگاه های تست قند خون خانگی انجام پذیر است . برای انجام این کار ، شخص در ساعات ابتدایی صبح و در حالت ناشتا ، نمونه ی خون مویرگی خود را وارد کیت تست قند خون خانگی می کند . ظرف مدت چند ثانیه ، میزان گلوکز خون به فرد ارائه می شود . برخی افراد ، نتایج حاصل از این دستگاه را معتبر نمی دانند . در حالی که میزان خطای احتمالی این دستگاه ها رقمی در حد صفر بوده ؛ و از نظر پزشکی نیز مقدار تاثیر گذار و حائز اهمیتی نیست .
برای بررسی قند خون توسط این نوع دستگاه ها ، سوزن باریک و ظریفی به نام سوزن لنست وارد عمق ۱ الی ۲ میلی متر پوست می شود . این امر ، باعث می شود مقدار ۰٫۲ الی ۰٫۸ میکرو گرم خون از دست خارج شود . نمونه ی خون روی نوار تست قند خون ریخته شده و درون کیت سنجش قرار می گیرد . نتایج به صورت ارقام و اعداد روی مانیتور دستگاه مشخص می شوند . این ارقام برای افراد طبیعی ۱۰۰ و کمتر است . ولی برای دیابتی ها ، در مرحله از بیماری ، رقمی متفاوت است .
معمولا دیابت نوع ۱ ، درمان کاملی ندارد . اما به طور چشمگیری قابل کنترل است . چرا که این نوع بیماری ، با تخریب سلول های پانکراس ، ترشح انسولین متوقف می شود . در حالی که در سایر دیابت ها ، انسولین کماکان ترشح می شود ؛ اما بدن توانایی استفاده از آن را ندارد . در این شرایط و با توقف روند تولید انسولین ، فرد باید علاوه بر حفظ رژیم های غذایی و فعالیت های بدنی ، مصرف دارو و تزریق انسولین را نیز ادامه دهد .
این افراد باید مصرف قند ، کربوهیدارت و چربی را به صورت کاملا محدود و در حیطه ی تجویز پزشک مصرف کنند . برای این منظور ، پزشک ممکن است توصیه کند که میزان قند خون انان مرتبا چک شود تا بررسی کنند که میزان قند خون در هر بازه ی زمانی در چه حد است .
افراد سالم ، قند خون ۱۰۰ و کمتر از ۱۰۰ دارند . افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ ، باید قند خون ناشتا ، پیش از غذا و ۲ ساعت بعد از غذا را مرتبا تحت نظر داشته باشند . میزان مجاز قند خون برای این افراد قبل از غذا بین ۸۰ الی ۱۳۰ می باشد . ۲ ساعت بعد از غذا نیز محدوده ی مجاز برای آنان تا ۱۸۰ است . بیش از این مقدار ، زنگ خطر بوده و باید سریعا اقدامات لازم را اغاز کنند . رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ باید همواره در راستای حفظ رقم مجاز باشد . برای کنترل بهتر میزان قند خون ، بهتر است وعده های غذایی به چند بخش کوچک تقسیم شوند . این کار کمک می کند تا از افزایش یکباره ی قند خون به میزن زیاد ، جلوگیری شود .
افراد دیابتی ، با کمک رژیم های غذایی ، سبک زندگی سالم ، فعالیت های بدنی و مهم تر از همه ، درمان های دارویی ، می توانند در کنترل روند بیماری نقش داشته باشند . البته این نوع دیابت کاملا قابل درمان نیست و فرد باید دائما تحت تزریق انسولین باشد ( انسولین های خوراکی نیز برای این افراد تجویز نمی شود ) .

کنترل قند خون 

یکی از روش های جلوگیری از بیماری دیابت کنترل مداوم قند خون است ، دستگاه های تست قند خون خانگی یکی از دستگاه های مهم و ضروری برای تمام خانوتاده های ایرانی هست که از طریق سایت بی گزند هم دستگاه هم نوار آن ها را می توانید تهیه کنید

معرفی بدترین و بهترین دستگاه تست قند خون امسال در لینک زیر کلیک کنید 

بهترین دستگاه تست قند خون

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *