نشانه های دیابت چیست ؟

نشانه های دیابت : با دستگاه تست قند خون  و نوار تست قند خون ،  تجهیزات پزشکی بی گزند ، بی گزند بمانید

نشانه های دیابت :

نشانه های دیابت چیست ؟
نشانه های دیابت چیست ؟

روزانه مقادیر زیادی قند ( گلوکز ) از طریق مصرف مواد غذایی به بدن وارد می شود . این قند ، توسط سلول ها مصرف می شود تا سلول ها بتوانند انرژی لازم برای فعالیت های خود را به دست بیاورند . مسئول این کار ، سلول های پانکراس هستند . سلول های پانکراس هورمونی تحت عنوان انسولین تولید می کنند ؛ که این انسولین عامل تبدیل کننده ی قند به انرژی است .
گاهی اوقات ، بدن توانایی استفاده از انسولین را ندارد . برخی دیگر از شرایط ، سلول های پانکراس تخریب شده و کلا انسولینی در بدن تولید نمی شود ( و یا میزان تولید آن کم و ناچیز است ) . در نتیجه این قند در خون انباشه شده و تجمع پیدا می کند . تجمع یافتن قند در خون ، علاوه بر این که کاهش انرژی سلولی را به همراه دارد ، بلکه ممکن است باعث اسیب رسیدن به سایر بخش ها و ارگان های بدن نیز بشود . این وضعیت ، تحت عنوان بیماری دیابت شناخته می شود .
دیابت یکی از شایع ترین و رایج ترین بیماری ها محسوب می شود . این بیماری دارای انواع مختلفی می باشد که هر نوع معمولا گروه های هدف خود را دارد . گروه های هدف دیابت بر اساس ان می توانند کودکان و نوجوانان ، افراد بزرگسال ، بانوان باردار و … باشند .

معرفی بدترین و بهترین دستگاه تست قند خون امسال در لینک زیر کلیک کنید 

بهترین دستگاه تست قند خون

 

ابتلا به دیابت معمولا نشانه های خاصی ندارد . گاهی اوقات افراد ممکن است حتی تا مدت های طولانی ، از ابتلا به آن بی خبر باشند . ولی در اصل ، دوران ابتدایی ادتلا به دیابت ، نوعی زمان طلایی محسوب می شود ؛ چرا که فرد در این بازه زمانی شانس بیشتری برای درمان و کنترل بیماری دارد . با پیشرفت دیابت ، درمان آن نیز سخت تر شده و نیاز به روش های کنترلی سخت تری دارد .
البته این وضعیت ، از فردی تا فرد دیگر متغیر است . ممکن است افراد از بدو ابتلا به دیابت ، متوجه نشانه های بیماری شده و با مراجعه به پزشک ، بتوانند روند درمان را بهبود بخشند . به همین علت ، توصیه می شود افرادی که در گروه های ریسک ابتلا به دیابت قرار دارند ، به طور مداوم قند خون خود را چک کنند . این چکاپ می تواند هر ۶ ماه یک بار برای افراد سالم و بدون سابقه ی ابتلا به بیماری در خانواده ، هر ۳ ماه یک بار برای افراد سالم ولی با سابقه ی بیماری در خانواده و سابقه ی بیماری های زمینه ای ، و هر روز یک بار برای افراد در گروه ریسک ، صورت بگیرد .

اما چه افرادی گروه ریسک ابتلا به دیابت هستند ؟

وراثت ، از اصلی ترین علت های ابتلا به دیابت است . دیابت نوع ۱ و نوع ۲ هر دو می توانند از طریق ارث ، به افراد خانواده منتقل شوند . به همین علت اگر فردی در خانواده ی نزدیک خود سابقه ی ابتلا به دیابت را دارد ، بهتر است به طور منظم و حداکثر هر سه ماه یک بار ، از طریق آزمایش هموگلوبین ، قند خون خود را بررسی نماید .
چاقی و اضافه وزن از دیگر عوامل موثر در ابتلا به این بیماری محسوب می شوند . تجمع چربی های سخت در نواحی شکمی ، می تواند سلول های پانکراس را تخریب کرده و در روند تولید انسولین اختلال ایجاد نماید . چاقی به خصوص در نوجوانان و جوانان ، ریسک ابتلا به دیابت نوع ۱ را افزایش می دهد .
افزایش سن به نوبه ی خود ، ریسک ابتلا به دیابت را افزایش می دهد . افراد بالای ۴۵ سال باید به طور مداوم قند خون خود را تحت نظر داشته باشند .
عدم تحرک و فعالیت های ورزشی نیز نقش مهمی در ابتلا به انواع دیابت دارند .
سبک زندگی ناسالم اعم از تغذیه ی غیر صحیح و مصرف غذا های ناسالم ، استرس و اضطراب ، عدم برنامه ریزی برای داشتن خواب و استراحت کافی ، باعث بر هم ریختن تعادل هورمونی بدن و در نتیجه ، ایجاد دیابت می گردد .
بارداری بانوان نیز گاهی همراه با دیابت است . بانوان باردار در برخی ماه های بارداری ، ممکن است ابتلا به دیابت را تجربه کنند . البته این وضعیت معمولا موقتی بوده و با نظارت پزشک ، قابل بازگشت به حالت طبیعی می باشد .
بیماری های زمینه ای و ابتلا به برخی از بیماری ها ، ممکن است ریسک ابتلا به دیابت را افزایش دهد . مثلا افراد دچار بیماری تیروئید هاشیموتو ، بیماری های قلبی ، افراد مبتلا به فشار خون بالا و … ، ریسک بالاتری نسبت به سایرین دارند .
موارد ذکر شده از اصلی ترین علت های ابتلا به دیابت محسوب می شود .

اما چطور ، شخص می تواند متوجه ابتلا به دیابت بشود ؟

همانطور که ذکر شد ، دیابت می تواند به صورت بیماری خاموش ، بدن را در بر گرفته و یا همراه با نشانه های ابتلا باشد . عدم یا عدم حضور نشانه ها و شدت آن ها ، از شخصی تا شخص دیگر متفاوت است .
اصلی ترین نشانه ی ابتلا به دیابت ، تشنگی زیاد است . در شرایط ابتلا به دیابت ، مقدار قند موجود در خون بسیار بالاست . در نتیجه این قند باعث خروج مایعات از رگ ها می شود . همین مساله ، تشنگی را افزایش می دهد . با مصرف آب زیاد ، طبیعتا تکرر ادرار نیز مشاهده خواهد شد .
در شرایطی که تجزیه ی قند با اختلال روبرو شود ، سلول ها سوخت و انرژی کافی به دست نخواهند آورد . در نتیجه ، بدن دائما احساس خستگی و ضعف خواهد داشت . این احساس خستگی و ضعف حتی می تواند روی روحیات فرد نیز اثر گذاشته و زودرنجی ، حساسیت و یا حتی بد خلقی بیمار را باعث شود .
بدن در اولین مرحله ی کسب انرژی ، از قند به عنوان عاملی مهم برای دریافت سوخت استفاده می کند . در صورتی که قند برای تامین انرژی در دسترس نباشد ، از سایر منابع در دسترس ، یعنی ” چربی ” استفاده می کند . با مصرف چربی به عنوان سوخت ، بدن کاهش وزن را مشاهده خواهد نمود . علاوه بر چربی ، ممکن است سلول های عضلانی نیز برای کسب انرژی مصرف شوند . با این شرایط ، احساس گرسنگی زیاد نیز از دیگر علائم دیابت خواهد بود .
افرادی که به دیابت مبتلا می گردند ، ممکن است سایر عوارض گوناگون را نیز تجربه کنند . عوارضی که باعث آسیب رسیدن به سایر ارگان های بدن می شود . معمولا اولین ارگان تحت خطر هنگام ابتلا به دیابت ، چشم ها هستند . گفته شد که با افزایش قند موجود در عروق ، مایعات از رگ ها خارج می شوند . رگ های چشم از حساسیت زیادی برخوردار هستند . با خروج مایعات از عروق چشمی ، بینایی تحت تاثیر قرار گرفته و تاری دید ایجاد خواهد شد . این وضعیت با پیشرفت بیماری ، ممکن است به کلی ، بینایی را تحت خطرات جدی قرار دهد .
همچنین اسیب به بافت های کلیه ، قلب ، بافت های پوستی ، و … از دیگر ارگان های تحت خطر هستند . هنگامی که بافت پوست مورد اسیب قرار بگیرد ، این اسیب معمولا با حضور لکه های تیره و قهوه ای ، بخش های خشک و ضخیم ، و سایر اسیب های پوستی ظهور پیدا می کند . همچنین اسیب های خارجی وارد شده به پوست مثلا خراش ها یا زخم ها ، به سختی درمان می شوند ؛ و یا ممکن است به طور کل ، بازسازی نشوند .
حضور هر کدام از این علائم ، باید زنگ خطری باشد تا فرد فورا در راستای درمان بیماری اقدام نماید .

کنترل قند خون 

یکی از روش های جلوگیری از بیماری دیابت کنترل مداوم قند خون است ، دستگاه های تست قند خون خانگی یکی از دستگاه های مهم و ضروری برای تمام خانوتاده های ایرانی هست که از طریق سایت بی گزند هم دستگاه هم نوار آن ها را می توانید تهیه کنید

معرفی بدترین و بهترین دستگاه تست قند خون امسال در لینک زیر کلیک کنید 

بهترین دستگاه تست قند خون

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *