قهوه و فشار خون ( تاثیر قهوه بر فشار خون ) :

قهوه و فشار خون ( تاثیر قهوه بر فشار خون ) : با دستگاه فشار خون  ، بی گزند ، بی گزند بمانید

 

قهوه و فشار خون ( تاثیر قهوه بر فشار خون )

قهوه یکی از بحث بر انگیز ترین و پر طرفدار ترین مواد در جهان می باشد . این ماده به طور همزمان توسط برخی پزشکان توصیه شده و توسط برخی دیگر ممنوع محسوب می شود . یکی از چالش های اصلی برای مصرف کافئین ، در ارتباط با تاثیر آن روی سیستم گردش خون و میزان فشار خون است .
تحقیقاتی که در این زمینه تا کنون صورت گرفته اند ، نشان داده اند که قهوه توانسته تا حدی ف میزان فشار خون افراد را افزایش دهد . البته در اکثر این تحقیقات ، افزایش فشار در حد زیادی نبوده ؛ و علاوه بر این ، تاثیرات آن نیز موقتی بوده اند .
در واقع این افراد ، تا مدتی در حدود سه الی ۴ ساعت ، مقداری افزایش فشار خون را تجربه کرده اند . این اثر ، بستگی زیادی به بدن افراد نیز داشته است . یعنی افرادی که مرتبا قهوه می نوشند ، به مرور اثرات کمتری از این ماده دریافت نموده اند . اما افرادی که گاها قهوه مصرف کرده اند ، تاثیرات فشار خون بیشتری دریافت کرده اند .
کافئین طی تحقیقاتی ، توانسته است تا میزان ۱٫۸ میلی متر جیوه منجر به افزایش فشار سیستولیک خون ، و به مزان ۷٫۵ میلی متر جیوه باعث افزایش فشار دیاستولیک خون گردد .
در واقع این امر ، نشان دهنده ی عادت بدن به کافئین است . افرادی که مرتبا کافئین مثل چای و قهوه می نوشند ، بدن آنان نسبت به این ماده نوعی عادت پیدا می کند . در نتیجه ، تاثیرات ان در زمینه ی افزایش فشار خون کمتر خواهد شد . اما افرادی که گاها و به ندرت ، مقادیری در حدود ۱٫۵ الی ۲ فنجان قهوه مصرف می کنند ، بیشترین تاثیر را دریافت خواهند کرد .
جدا از تاثیر قهوه روی فشار خون ، این ماده می تواند روی سایر ارگان های بدن ، تاثیرات متفاوتی را داشته باشد . معمولا تاثیرات این ماده برای افراد سالم ، تاثیراتی مثبت بوده و حتی می تواند ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری ها را نیز از بین ببرد . به عنوان مثال ، تحقیقات نشان داده اند که مصرف روزانه ی ۳ فنجان قهوه در افراد سالم ، توانسته تا میزان ۱۵ درصد ، خطرات بیماری های قلبی را کاهش دهد .
علاوه بر این ، قهوه که شناخته شده ترین و غنی ترین نوع کافئین است ، حاوی مقادیر زیادی انتی اکسیدان می باشد . انتی اکسیدان ها می توانند در جوان سازی پوست ، درمان بافت ها و … موثر باشند . همین ماده روی سلامت قلب و بهبود عملکرد ماهیچه های قلبی نیز اثر گذار است .

معمولا مصرف قهوه و انواع کافئین در حد استاندارد ، برای اکثر افراد بلامانع است . اما در برخی شرایط ، ممکن است پزشک ، مصرف آن را برای افراد ممنوع اعلام کند .

قهوه و فشار خون ( تاثیر قهوه بر فشار خون )
قهوه و فشار خون ( تاثیر قهوه بر فشار خون )

افرادی که دارای بیماری های فشار خون بالا هستند ، باید مصرف قهوه و کافئین را تحت نظارت پزشک انجام دهند . چرا که ممکن است سطح فشار خون انان را تا حدود بالایی افزایش داده و به تشدید بیماری آنان کمک کند .
علاوه بر این ، بانوان باردار باید کافئین را کاملا تحت نظر پزشک مصرف نمایند . افزایش بیش از حد کافئین در خون ، می تواند سلامت مادر و جنین را به خطر انداخته و مشکلاتی را به وجود آورد .
از آنجایی که کافئین نوعی محرک محسوب می شود ، افرادی با بیماری های قلبی نیز باید از مصرف سر خود و بی رویه ی آن خودداری نمایند . چرا که این ماده معمولا درصدی ضربان قلب را افزایش می دهد . افزایش ضربان قلب در افرادی با بیماری های قلبی خطرناک است .
همچنین افرادی که به اختلالات خواب دچار هستند ، افرادی که روزانه در معرض استرس و فشار روحی قرار دهند ، کودکان و … باید این ماده را به صورت کاملا محدود مصرف نمایند . همچنین توصیه می شود برای دریافت بهترین نتیجه ، کافئین را در ساعات ابتدایی صبح مصرف نموده ؛ و از صرف آن در بعد از ظهر ها پرهیز نمود . این کار کمک می کند تا سطح انرژی در طول روز تا مقادیر نسبتا مطلوبی افزایش پیدا کرده و از بر هم خوردن ساعات استراحت و خواب ، جلوگیری شود .
به طور کل ، نکته ی مهم در مصرف کافئین و نوشیدنی های حاوی این ماده ، رعایت میزان مصرف است . مصرف کافئین در مقادیر استاندارد ، معمولا هیچ اثر نامطلوبی حتی برای گروه های پر خطر ذکر شده به همراه ندارد . اما این در شرایطی ست که مقادیر مصرفی ، بیش از حد نرمال نباشند .
بهتر است افرادی که جزو گروه های پر خطر هستند ، برای دریافت رژیم و مقدار مجاز کافئین در طول روز ، با پزشک و یا متخصصین تغذیه مشورت نمایند . این کار کمک می کند تا بتوان به راحتی ، میزان مشخصی از آن را در طول روز مصرف نمود ؛ بدون این که نگرانی ای بابت عوارض جانبی آن وجود داشته باشد .

بسیار مهم

بهترین دستگاه فشار خون
بهترین دستگاه فشار خون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *