غذاهای کاهش دهنده فشار خون

غذاهای کاهش دهنده فشار خون : با دستگاه فشار خون  ، بی گزند ، بی گزند بمانید

غذاهای کاهش دهنده فشار خون

 درمان فشار خون بالا و غذاهای کاهش دهنده فشار خون : فشار خون بالا ، ممکن است به علت های مختلفی رخ دهد . چاقی و اضافه وزن ، رژیم غذایی نامناسب ، عدم تحرک کافی ، استرس و سبک زندگی ناسالم ، برخی بیماری ها و … ، می توانند باعث وقوع فشار خون بالا باشند .
یکی از اولین روش های کاهش فشار خون ، تناسب اندام و حذف چربی های اضافه ی بدن است . افرادی که دارای چاقی و اضافه وزن بیش از ۱۰ کلیوگرم هستند ، ۵۰ درصد بیش از افراد لاغر و متناسب ، در معرض ابتلا به فشار خون بالا قرار دارند . برای رسیدن به وزن ایده ال و دوری از این بیماری ، می توان به کمک فعالیت های ورزشی و رژیم غذایی مناسب ، به این وضعیت دست یافت . توصیه می شود روزانه حداقل نیم ساعت ورزش های هوازی به لیست فعالیت های روزمره اضافه گردد . فعالیت هوازی باید با شدت متوسط صورت بگیرد . چرا که افرادی با فشار خون بالا ، در صورت انجام فعالیت های شدید ورزشی مثل هوازی های سرعتی و قدرتی ( مثل پاور لیفتنیگ ) ممکن است فشار بالایی به قلب آنان وارد شده و مشکلاتی را به همراه داشته باشد .
بهترین فعالیت های ورزشی هوازی ، فعالیت هایی مثل شنا ، دو آهسته ، طناب زدن ، دوچرخه سواری ، کوهنوردی و … می باشند . این فعالیت ها ، با بالا بردن ضربان قلب ، وضعیت سیستم گردش خون را بهبود می بخشند . علاوه بر این ، یکی از عامل های ایجاد فشار خون بالا ، استرس و اضطراب است . ورزش کردن با ترشح هورمون های مخصوص ، سطح استرس بدن را کاهش داده و در بهبود خلق و خو تاثیر گذار است . همین عامل می تواند در بازه ی زمانی معین و طی انجام مداوم فعالیت های ورزشی ، تاثیر مطلوب خود را اعمال نماید .
علاوه بر این ، نیاز است تا افراد دارای بیماری پرفشاری خون ، تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنند تا بتوانند وضعیت بدنی خود را به بهترین نحو ، مدیریت و کنترل نمایند . کاهش مصرف نمک ، پرهیز ار مصرف الکل و دوری از دخانیات ، اختصاص دادن ساعاتی از روز به فعالیت های بدنی … همگی می توانند تغییراتی مثبت در سبک زندگی باشند .

غذاهای کاهش دهنده فشار خون
غذاهای کاهش دهنده فشار خون

برخی غذا ها ، می توانند در کاهش یا افزایش فشار خون تاثیر گذار باشند . غذا هایی که حاوی کربوهیدرات زیاد ، پر چرب و پر نمک هستند ، در دسته ی غذا های ممنوع برای این افراد به حساب می آید . نمک با داشتن ترکیب NaCl مستقیما روی فشار خون تاثیر گذار بوده و آن را تا مقادیر زیادی افزایش می دهد . همچنین مواد غذایی که حاوی چربی های اشباع هستند ، مثل روغن های جامد و دنبه ، با تجمع در عروق ، در عملکرد سیستم قلبی عروقی اثر گذاشته و پر فشاری خون را به همراه خواهد داشت .
توصیه می گردد این افراد از غذا های چرب ، غذا های فراوری شده مثل انواع سوسیس و کالباس ، غذا های شور ، و حتی لبنیات پر چرب نیز پرهیز کنند . این غذا ها می توانند با غذا هایی جایگزین شوند که عروق را پاکسازی کرده و قدرت سیستم قلبی را افزایش می دهند . به عنوان مثال ، غذا هایی حاوی فیبر ، بهترین جایگزین کربوهیدرات ها هستند . فیبر در سبزیجات ، میوه ها ، غلات و سبوس به فراوانی یافت می شود . توصیه می گردد افراد دارای فشار خون بالا ، حداقل یک وعده در روز را فقط از سبزیجات و انواع برگ ها مثل اسفناج ، کاهو و … مصرف نمایند .

میوه های کاهش دهنده فشار خون

میوه هایی مثل انواع مرکبات ( به خصوص گریپ فروت و پرتقال ) ، هلو ، زرد آلو ، و … بهترین میوه ها برای کاهش قند فشار هستند . گریپ فروت بیش از سایر میوه ها برای کاهش فشار خون مفید و تاثیر گذار است . به نحوی که مصرف روزانه ی حداقل یک عدد گریپ فروت می تواند میزان فشار خون را با کاهش چشمگیری مواجه کند .
از طرف دیگر ، ویتامین سی نیز یکی از عوامل تاثیر گذار بر روی این فاکتور است . در صورت حضور ویتامین سی در بدن به میزان کافی ، فشار خون کمتر شده و نتایج مطلوبی به همراه خواهد داشت . مرکبات ، سبزیجاتی که به رنگ سبز هستند و انواع توت ، بهترین منایع طبیعی حاوی ویتامین سی محسوب می شود . البته ویتامین سی را می توان از طریق قرص و مکمل ها برای بدن تامین نمود ولی قطعا تاثیرات دریافت این ویتامین از منایع طبیعی ، تاثیری به مراتب قوی تر روی بدن ایجاد خواهد نمود .
پروتئین های کم چرب ، وعده های غذایی عالی برای این افراد به شمار می رود . مصرف ماهی و مرغ ، یکی از گزینه های مناسب برای افزودن به رژیم غذایی است . البته این مواد به شرطی می توانند مفید واقع شوند که به روش های بدون روغن طبخ شده باشند . آب پز کردن ، بخار پز کردن و کبابی کردن ، بهترین روش پخت غذاست که علاوه بر حفظ ارزش غذایی ، طعم مطلوبی نیز به غذا می دهد . می توان برای طعم دار کردن این غذا ها ، از ادویه ها و چاشنی ای معطر مثل ادویه ، برگ شوید ، برگ بو و … استفاده کرد . در صورت تمایل شدید به استفاده از روغن ، می توان مقداری روغن زیتون را به وعده های غذایی اضافه کرد . روغن زیتون مضرات انواع دیگر از روغن را نداشته و علاوه بر این ، به بهبود سیستم گوارشی و تخلیه ی روده نیز کمک می کند .

 

کربوهیدرات غذاهای کاهش دهنده فشار خون

افرادی که در حین دوره ی بیماری فشار خون ، مایل هستند تا از کربوهیدرات هایی مثل برنج استفاده کنند ، بهتر است برنج هایی حاوی سبوس را خریداری کنند . سبوس ، فیبر لازم را برای بدن تامین می کند . همچنین در صورت تمایل به مصرف نان ، بهتر است انواع نان سفید مثل نان های فانتزی ، باگت و … از لیست غذایی حذف شده و بجای آن ، از نان هایی حاوی دصد سبوس بالا مثل انواع سنگک استفاده نمایند . همچنین با توجه به این که غلات ، جایگزینی مناسب برای کربوهیدارت ها هستند ، مصرف ماکارونی و رشته ها ، بهترین جایگزین برای برنج سفید ساده می باشد .
الکل و دخانیات ، از عاملین مهم در افزایش فشار خون محسوب می شوند . مصرف الکل و دخانیات به طور مستقیم روی عملکرد سیستم قلب و عروق اثر گذاشته و با اختلال در عملکرد آن ها ، ممکن است عوارضی وخیم همچون سکته را نیز به وجود آورد .
کافئین ها ، با افزایش ضربان قلب به طور غیر اصولی ، متقابلا عملکرد قلب را با اختلال مواجه می کنند . توصیه می شود افراد ، چای سبز را جایگزین چای سیاه کنند . چای سبز با داشتن خواص بی شمار ، از شدت فشار خون کم کرده و در طولانی مدت ، با ایفای نقش چربی سوزی ، بدن را به سمت تناسب اندام هدایت می کند . همچینین انواع قهوه و شکلات های تلخ ، گرچه نقش چربی سوزی را دارند ، اما بهتر است مصرف آن ها در حد اعتدال و به صورت کاملا کنترل شده صورت بگیرد .

بسیار مهم

بهترین دستگاه فشار خون
بهترین دستگاه فشار خون

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *