علائم دیابت چیست ؟

علائم دیابت چیست ؟ : با دستگاه تست قند خون  ،  تجهیزات پزشکی بی گزند ، بی گزند بمانید

علائم دیابت چیست ؟

علائم دیابت چیست ؟ در این مطلب قصد داریم در رابطه با بیماری که اکثر افراد نگران آن هستند صحبت کنیم. موضوع مورد بحث این متن ” علائم دیابت چیست؟ ” می باشد.
در این مطلب اطلاعاتی در رابطه با انواع دیابت ، پیش دیابت ، تشخیص دیابت، افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند، غذاها یی که باعث بالا رفتن قند خون می‌شوند، رژیم غذایی ، درمان دیابت ، عوارض آن و همچنین پیشگیری از ابتلا به آن صحبت خواهیم کرد.
افراد با شنیدن نام این بیماری دچار ترس و استرس می‌شوند و اکثر افراد چیزی که در ابتدا به ذهنشان می رسد چاقی و اضافه وزن می باشد.

معرفی بدترین و بهترین دستگاه تست قند خون امسال در لینک زیر کلیک کنید 

بهترین دستگاه تست قند خون

 

علل ایجاد بیماری دیابت

در ابتدا قصد داریم در رابطه با علل و مواردی که باعث می شوند تا فرد به قند خون بالا دچار شود را بیان کنیم.
برخی از افراد از بیماری خود مطلع نیستند و یا به دلیل تشخیص دیر هنگام آن دچار برخی مشکلات دیگر نیز می شوند.
دیابت بیماری است که برخی از افراد مبتلا به آن باید با تزریق انسولین آن را کنترل کنند. ممکن است بیماران دیگر نیازی به این دارو نداشته باشند.
دلیل اصلی دیابت می تواند یکی از سه مورد زیر باشد. سه نوع دیابت داریم :

  1. دیابت نوع یک
  2. دیابت نوع دو
  3. دیابت بارداری

علت دیابت نوع یک این است که پانکراس توانایی تولید انسولین را ندارد.
در نوع دوم پانکراس یا نمی تواند انسولین کافی تولید کند یا انسولین نمی تواند وظیفه خود را به خوبی در بدن ایفا کند.
در دیابت بارداری به دلیل شرایط پیش آمده انسولین نمی تواند تا حدودی وظایف خود را به خوبی انجام دهد.
در هر یک از این حالت ها فرد دچار بیماری دیابت می شود. انسولین قند را از خون می گیرد و به سلول های بدن می دهد در صورتی که این هورمون نتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد قند خون افزایش می یابد و در نتیجه فرد دچار مشکلاتی می شود.
همچنین علت دیگر ابتلا به دیابت نوع یک ژنتیکی و اکتسابی است و این مورد در کودکان و نوجوانان شایع تر می باشد و در آن فرد به انسولین وابسته است.
در دیابت نوع دوم فرد نیاز به انسولین دارد و شایع‌ترین نوع دیابت است. که میتواند علت آن ژنتیکی باشد در بزرگسالان بیشتر شایع است.
در دیابت بارداری نیز پس از زایمان نشانه های دیابت از بین میرود اما ممکن است در مواردی مادر پس از زایمان دچار دیابت نوع ۲ شود.

 

علائم دیابت چیست ؟
علائم دیابت چیست ؟

علائم دیابت چیست ؟ پیش دیابت و ابتلا به آن

در برخی از موارد افراد به پیش دیابت نیز مبتلا می‌شوند. که این بیماری مانند دیابت خطرناک و نگران کننده نیست. اما در افراد زیادی دیده می شود. می‌توان با روش‌های این مورد را کنترل کرد تا دچار دیابت نشد.
با کاهش وزن، ورزش مداوم یا پیاده روی ، تغذیه مناسب و سالم ، کنترل استرس و اضطراب می توان از ابتلا بیشتر به آن جلوگیری کرد.

علائم دیابت چیست ؟

علائم دیابت چیست ؟ افراد به دلیل عدم توجه به برخی از علائم مثل تشنگی بیش از حد و نوشیدن آب زیاد ، پرخوری ، تکرر ادرار ، خستگی مفرط ، مشکلات بینایی مثل تاری دید ، کاهش وزن ، عدم بهبود زخم و عفونت ها دچار این بیماری می شوند. در صورتی که هر یک از این علائم را داشتید حتماً باید به پزشک مراجعه کرده و معاینه شوید.
البته علائم این بیماری در هر یک از افراد میتواند متفاوت باشد.
برخی از افراد نیز در کمین این بیماری هستند و باید به سلامت و تغذیه شان توجه زیادی کنند. این افراد عبارتند از:

  • افرادی که کم تحرک می باشند و فعالیت چندانی در روز ندارند.
  • افرادی که بستگان درجه یک آنها به دیابت مبتلا است.
  • سابقه دیابت بارداری دارند.
  • افرادی که دارای فشار خون بالا هستند.
  • زنانی که سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند.
  • افرادی که سابقه بیماری قلبی عروقی دارند.
  • افرادی که چربی خون بالا مبتلا هستند.
علائم دیابت چیست ؟
علائم دیابت چیست ؟

تغذیه در بیماری دیابت

افراد مبتلا به دیابت باید به تغذیه و رژیم غذایی خود توجه کنند. برخی از غذاها باعث افزایش قندخون می شوند و افرادی که به این بیماری مبتلا هستند باید از خوردن این غذاها پرهیز کنند یا افرادی که می خواهند از ابتلا به دیابت پیشگیری کنند نیز باید به مواد غذایی که مصرف می‌کنند توجه کنند.
در ادامه غذاهایی که باعث افزایش قند خون میشوند را قرار داده ایم.

  • غذاهایی که دارای نشاسته هستند مثل برنج ، آرد ، نان سفید ، سیب زمینی سرخ شده.
  • سبزیجات کنسروی ، سبزیجاتی که با مواد افزودنی مثل کره و پنیر و سس پخته شده اند .
  • میوه ها : میوه های کنسرو شده یا کمپوت ها ، پاستیل ها ، میوه های خشک شده ، ژله و آبمیوه‌های صنعتی.
  • پروتئین ها : ماهی سرخ شده ، سوسیس ، کالباس و بیکن.
  • لبنیاتی مثل شیر پرچرب ، ماست پرچرب ، خامه ، بستنی و پرچرب.
  • چربی و شیرینی جات : موادی که حاوی چربی ترانس باشند مثل شیرینی های خامه ای.
  • نوشیدنی های گازدار ، قهوه با شکر و انرژی زا ها.

رژیم غذایی سالم علاوه بر جلوگیری از ابتلا به دیابت از ابتلا به سایر بیماری ها نیز جلوگیری می کند.

افرادی که مبتلا به دیابت هستند نمی‌توانند همگی از یک رژیم معین استفاده کنند. ولی می توانند با کنترل مواد غذایی که مصرف می کنند کنترل بیماری شان را در دست بگیرند.

افراد بسته به سن ، جنسیت ، میزان فعالیت خود به مقدار کالری نیاز دارند. باید مواد مغذی ضروری خود را به طور روزانه دریافت کنند. که گروه های اصلی غذایی عبارتند از پروتئین ها ، کربوهیدرات ، میوه ها ، سبزیجات ، لبنیات و چربی.

مواد غذایی مفید برای افراد دیابتی

اما ممکن است با مطالعه این مطلب دچار شک و تردید شوید. زیرا در ابتدای مطلب به این مورد اشاره کردیم که افراد دیابتی نباید از مواد غذایی حاوی نشاسته و کربوهیدرات استفاده کنند.
اما همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم فرد باید از خوردن بیش از حد برخی از مواد غذایی پرهیز کند.
در ادامه مواد غذایی که برای افراد دیابتی مفید هستند را قرار داده ایم و می توانند از این غذاها استفاده کنند.
برای اینکه بتوانند نشاسته مورد نیاز خود را به دست بیاورند باید از موادی مثل برنج سبوس دار، جو دوسر، سیب زمینی کبابی و غذاهایی که غلات کامل و شکر افزودنی ندارند استفاده کنند.
سبزیجاتی مثل اسفناج ، کلم به صورت تازه و خام یا به صورت بخارپز مصرف شود. به هیچ وجه نباید از سبزیجات کنسرو شده استفاده کرد.
بهتر است به صورت تازه مصرف گردند و در صورت تمایل به مصرف مربا باید از مواردی استفاده کرد که کم شکر هستند.
در رابطه با پروتئین ها باید بگویم که پروتئین هایی مثل حبوبات ، خشکبار خام برای افراد دیابتی مفید هستند. در صورت تمایل به مصرف لبنیات نیز باید از لبنیاتی استفاده کرد که کم چرب هستند و درصد کمی چربی دارند.
مصرف شیرینی جات برای افراد دیابتی توصیه نمی شود. در رابطه با چربی ها می توان از روغن های گیاهی مثل روغن آفتابگردان یا غذاهایی که حاوی چربی امگا ۳ هستند یا روغن زیتون ، روغن هسته انگور استفاده کرد.

 

علائم دیابت چیست ؟
علائم دیابت چیست ؟

روش های درمان بیماری دیابت

علاوه بر داروهایی که برای افراد دیابتی توسط پزشک تجویز می شود این بیماران می توانند با روش‌های دیگری بیماری خود را کنترل کنند.
در ادامه برخی از این روش‌ها را ذکر کرده ایم. اولین و مهمترین عامل تاثیرگذار رژیم غذایی مناسب است می توان با مشورت با پزشک رژیم غذایی سالم تری برای خود آماده کرد.
داشتن فعالیت روزانه مثل ورزش کردن بسیار به روند بهبود این بیماری کمک می‌کند. کاهش وزن یکی دیگر از مواردی است که افراد مبتلا به دیابت از تاثیر آن در روند بهبود راضی هستند.
داشتن خواب کافی ، قطع سیگار و کاهش استرس و اضطراب از دیگر عوامل می باشند.

بخوانید : سرنگ انسولین

عوارض بیماری دیابت 

بیماری دیابت در صورتی که کنترل نشود عوارضی برای بیمار نیز در بر خواهد داشت.
که این عوارض می تواند آسیب به اعضای اصلی بدن باشد. که در زیر به طور کامل شرح داده ایم.
در صورتی که این بیماری کنترل نشود ممکن است کلیه را درگیر کند و فرد بیمار دچار بیماری های کلیوی نیز گردد. که متاسفانه افرادی که دیابت آنها حاد تر می‌باشد و به درستی کنترل نمی شود مجبور به دیالیز یا پیوند کلیه می شوند.
همچنین این بیماری چشم را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و باعث ایجاد مشکلات بینایی و حتی نابینایی می گردد.
و در موارد بسیار شدید تر این بیماری افراد دیابتی به دلیل مشکلات قلبی و عروقی متاسفانه دچار مرگ میشوند.
و حتی در مواردی اعصاب و روان این بیماران نیز تحت تاثیر قند خون بالا قرار می‌گیرد. مهمترین موردی که در این بیماری دیده می شود عدم بهبود عفونت ها و زخم هاست که متاسفانه در مواردی به دلیل عفونت قطع عضو نیز صورت می گیرد.
علائم دیابت و آزمایش ها
افرادی که علائم ذکر شده را دارند باید آزمایشهای لازم را نیز انجام دهند تا از ابتلا به این بیماری مطمئن شوند. افرادی که مبتلا به پیش دیابت هستند میزان قند خون آنها به طور ناشتا حدود ۱۰۰ تا ۱۲۵ ، دو ساعت بعد از مصرف غذا ۱۴۰ تا ۱۹۹ می باشد .
و افراد مبتلا به دیابت در حالت ناشتا دارای قند خون ۱۲۶ یا بالاتر و دو ساعت پس از مصرف غذا دارای قند خونه ۲۰۰ یا بیشتر می باشند.
سعی کنید در کنار داروهایی که پزشک معالج برایتان تجویز می کند سبک زندگی و رژیم غذایی تان را نیز تغییر دهید تا سریع تر بهبود یابید.

دستگاه های تست قند خون خانگی 

دستگاه های تست قند خون خانگی یکی از دستگاه های مهم و ضروری برای تمام خانوتاده های ایرانی هست که از طریق سایت بی گزند هم دستگاه هم نوار آن ها را می توانید تهیه کنید

سخن آخر در مورد علائم دیابت چیست ؟

در آخر این که دیابت بیماری است که به دلیل عدم ترشح هورمون انسولین یا عدم عملکرد صحیح این هورمون اتفاق می‌افتد و قندخون فرد افزایش می یابد و فرد دچار دیابت می شود.
راه های زیادی جهت درمان این بیماری وجود دارد. اما مهمترین مورد اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی است. از نشانه های رایج این بیماری می توان به تکرر ادرار، تشنگی شدید، افزایش گرسنگی ، خستگی مفرط، فقدان علاقه و تمرکز ، احساس کرختی در دستها و پاها ، تاری دید ، عفونت های مکرر ، در مواردی استفراغ و درد معده و حتی در مواردی سستی ضعف و لرزش ، بی قراری و سردرگمی ، تاری دید و سردرد و از دست دادن هوشیاری نیز اشاره کرد.
فرد می تواند در صورت بروز هر یک از علائم گفته شده به پزشک مراجعه کرده و معاینات لازم و آزمایشهای لازم را انجام دهد.
علاوه بر این می توان با استفاده از دستگاه تست قند خون در خانه نیز مقدار قند خون خود را نیز چک کرد . هم چنین به بیماران دیابتی توصیه می‌شود که حتما حتما در رابطه با غذاهای مصرفی خود دقت بیشتری داشته باشند و تحرک و فعالیت روزانه خود را افزایش دهند.

معرفی بدترین و بهترین دستگاه تست قند خون امسال در لینک زیر کلیک کنید 

بهترین دستگاه تست قند خون

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *