سرنگ انسولین چند سی سی است ؟

سرنگ انسولین چند سی سی است؟ بی گزند مرکز فروش سرنگ انسولین در ایران است

سرنگ انسولین چند سی سی است؟

سرنگ انسولین چند سی سی است؟ به طور کلی سرنگ انسولین به قسمت های مساوی تقسیم شده است که بین این قسمت ها بخش های کوچکتری نیز وجود دارد.
تمامی این تقسیم بندی ها بر حسب سانتی متر محاسبه می شوند ، اما باید به این نکته توجه داشت که هنگام تعیین دوز انسولین تزریقی، آن را بر حسب میلی گرم اندازه گیری می کنند.
لازم به ذکر است که هر سانتی متر روی سرنگ انسولین برابر با یک میلی گرم از دوز تعیین شده دارو می باشد به عنوان مثال هنگام تعیین دوز انسولین ۵ میلی گرمی برای بیمار ، سرنگ تا حد پنج سانتی متر پر می شود.

در تجهیزات پزشکی بی گزند سرنگ های انسولین زیر موجود است

نحوه برداشت دوز صحیح انسولین از سرنگ

لازم است بدانید که ۱ سانتی‌متر روی سرنگ برابر با چند سی سی دارو می باشد، لذا باید از اندازه های سرنگ اطلاعاتی کافی داشته باشید تا در هنگام تزریق دچار مشکل نشوید ، نحوه ی برداشتن دوز صحیح انسولین به شرح زیر است:

  •  اول از همه، باید از صحیح بودن واحدهای تشکیل دهنده سرنگ مطمئن شوید. اندازه گیری در سرنگ ها بر حسب میلی متری (ml) می باشد که این واحد اندازه گیری در همه ی سرنگ ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  •  این واحدها به بخش‌های کوچک ‌تری تقسیم می‌شوند که با خط های کوچکتری روی سرنگ علامت گذاری شده اند ، و دوزانسولین بر حسب این واحد های کوچکتر اندازه‌گیری می‌شود.
  •  توجه داشته باشید که وقتی سرنگ فقط دارای اعداد زوج باشد چندین علامت بین این اعداد زوج وجود دارد مثلاً بین عدد دو و عدد چهار ۹ خط وجود دارد. که این دو واحد را از وسط تقسیم می کنند، ویک خط نسبتاً بزرگ که در دو طرف آن چند خط وجود دارد.
  •  سرنگ‌هایی وجود دارند که واحد آن‌ها با واحد های بزرگ مانند پنج میلی‌لیتر اندازه‌گیری می‌شود، در این حالت دوز باید به مقدار مشخص شده کشیده شود واز کشیدن بیش از دوز مشخص شده اجتناب گردد.
  • در صورتی که دوزی وجود داشته باشد که با واحدهای اندازه گیری روی سرنگ تناسب نداشته باشد، از فاصله ساده بین خطوط کوچک سرنگ برای تعیین دوز استفاده می شود.
سرنگ انسولین چند سی سی است؟
سرنگ انسولین چند سی سی است؟

نحوه استفاده دقیق از سرنگ انسولین

استفاده ی دقیق از سرنگ ، اثربخشی دوز مصرفی را افزایش می دهد ودانستن این قضیه که ۱ سانتی متر از سرنگ معادل چند سی سی می باشد؛ بسیار مهم است ما در ادامه نحوه استفاده صحیح از سرنگ را شرح می دهیم :

  •  سرنگ باید از قسمت پایین آن گرفته شود .گرفتن آن از قسمت پایین به شما این امکان را می دهد که انگشتان دستتان را از مقیاس آن دور نگه دارید و در نتیجه روند خواندن را برای شما تسهیل می کند. وباعث می شود که شما دوز مشخص شده را درست ودقیق وارد سرنگ بکنید.
  •  باید دقت داشته باشید که دوز مصرفی بیش از مقدار مورد نیاز مصرف نشود.مثلاً زمانی که دوز مورد نیاز معادل سه میلی گرم است نباید بیش از این مقدار استفاده شود بنابراین بهتر است از سرنگ هایی استفاده کنید که متناسب با دوز مصرفی شما باشند.
  •  پیستون سرنگ به آرامی حرکت دهید تا زمانی که به اندازه صحیح دوز مورد نیاز برسید.
  •  گیجی که در انتهای رینگ پیستون وجود دارد باید تنظیم شود و هم چنین سطح موازی با سر سرنگ بالایی باید مورد بررسی قرار بگیرد.
  •  استفاده از سرنگ هایی که با مقدار دوز مصرفی شما مغایرت داشته باشد ممکن منجر به خطاهای زیادی شود، پس تا حد امکان از سرنگ های مناسب با دوز مصرفی تان استفاده کنید.

انواع سرنگ دارویی

سرنگ های دارویی ، بسیار فراوان هستند که هر کدام از آنها در اندازه و مقدار اندازه گیری متفاوتند که مهمترین آنها عبارت انداز:

  • سرنگ داخل وریدی
    این یکی از رایج ترین انواع سرنگ هاست، زیرا به رساندن فوری دوزهای دارو به جریان خون کمک می کند و برای داروهایی که فقط با آب ترکیب می شوند مناسب است زیزااز لخته شدن خون یا واکنش های فیزیکی ناخواسته جلوگیری می کند.
    بهتر است این سرنگ در وریدهای سطحی تزریق شود و نحوه ی قرار گیری سرنگ با زاویه حدود بیست و پنج تا سی درجه از سطح پوست باشد .
  • سرنگ هیپودرمیک
    از این سرنگ زمانی استفاده میشود که دوز مصرفی انسولین کم باشد و این نوع سرنگ برای افرادی مناسب است که نمی توانند درد را تحمل کنند زیرا این نوع سرنگ هیچ گونه درد ی ندارد وفرد هنگام تزریق با آن هیج گونه دردی را احسا نمی کند
  • سرنگ برای تزریق عضلانی
    این نوع سرنگ به صورت عمودی و به صورت متمرکز وارد عضلات بدن می شود تا تزریق کننده ی آن اطمینان حاصل کند که با رگ های خونی مجاور برخورد نمی کند.
  • سرنگ داخل جلدی
    این سرنگ برای تست آلرژی یا تست توبرکولین استفاده می شود و از طریق سطح پوست با زاویه ده تا پانزده درجه وارد بدن می شود .

مراحل جلوگیری از عفونت هنگام استفاده از سرنگ

بعد از اینکه به بررسی انواع سرنگ و مقدار آنها پرداختیم ، لازم است بدانید که در هنگام استفاده از این سرنگ ها چگونه از انتشار عفونت جلوگیری کنیم، لذا برای کاهش عفونت باید اقدامات زیر انجام شود:

  •  قبل و بعد از استفاده از سرنگ باید دست ها را با آب ولرم و صابون شستشو دهید و از ضدعفونی کننده های خوب استفاده کنید.
  •  قبل از شروع مصرف، تاریخ انقضای سرنگ را بخوانید، زیرا انقضا به این معنی است که اثر استریل کنندگی این سرنگ منقضی شده است.
  •  عدم استفاده مجدد از سرنگ حتی برای همان بیمار.
  •  دقت کنید که نباید سوزن سرنگ را با دست لمس کنید زیرا ممکن است دستها ألوده باشد ، و هم چنین مکانی را در نظر بگیرید که دارای نور مناسب باشد تا دوز را به صورت صحیح وارد سرنگ کنید ، حتما به تاریخ انقضای داروی نیز توجه کنید.
  •  سرنگ را با هر نوع استریلی استریل نکنید، زیرا قبلاً استریل شده است.
  •  بعد از استفاده از سرنگ آن را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و از بسته شدن کامل پلاسیک مطمئن شوید تا عفونت به فرد دیگری منتقل نشود.
  •  اگر در مورد نوع سرنگ های مورد استفاده دچار شک وتردید شدید ، بلافاصله با پزشک متخصص خود مشورت کنید.
    بعد از تزریق حتما محل مورد نطر را با استفاده از الکل و مواد ضد عفونی کننده تمیز کنید تا به بیماری های عفونی دچار نشوید.

معرفی بدترین و بهترین دستگاه تست قند خون امسال در لینک زیر کلیک کنید 

بهترین دستگاه تست قند خون

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *