ست سرم سوپا :

ست سرم سوپا : بی گزند بمانید !

ست سرم سوپا

ست سرم به عنوان رابطی بین بدن فرد بیمار و کیسه یا محفظه حاوی مایعات دارویی و تزریقی می باشد که باعث می شود مایع تزریقی به آرامی و در مدت زمان معینی وارد رگ بیمار شود. این ابزار یک بار مصرف بوده و با گاز اتیلن اکساید استریل شده است.
به چه دلایلی افراد می بایست سرم تزریق کرده و از ست سرم استفاده کنند؟
زمانی که پزشک به دلیل بیماری های مختلف و ضعف بدنی تشخیص دهد که بیمار به تزریق سرم نیاز دارد، پرستاران از طریق ست سرم محلول دارویی را به بدن بیمار تزریق می کنند. اما چه زمانی چنین تزریقی لازم است؟ در واقع دلایل خاصی برای تزریق وریدی وجود دارد. به طور مثال زمانی که نیاز است دارو و یا مایع تقویتی در مدت زمان طولانی (به فاصله ۱۵ دقیقه تا چند ساعت) وارد بدن بیمار شود، زمانی که می بایست داروهای تزریقی با مقدار زیادی مایع رقیق شود تا از عوارض آن جلویگیری شود و همچنین زمانی که می بایست حجم زیادی از مایع وارد بدن فرد بیمار شود، از این نوع تزریقات به وسیله ست سرم های مخلتلف استفاده می شود.

جهت بررسی بهترین ست سرم های موجود در ایران بر روی لینک زیر کلیک کنید

ست سرم

ست سرم سوپا و مشخصات آن:

این نوع ست سرم ها تولید ایران بوده و در بیمارستان ها و مراکز درمانی به طور گسترده استفاده می شود. اجزای تشکیل دهنده ست سرم سوپا عبارتند از: سوراخ کن و یا اسپایک کیسه سرم، محفظه قطره یا اتاقک چکه، گیره غلتکی و درگاه تزریق.
همانطور که در ابتدا گفته شد این نوع ست سرم ها ساخت ایران و تولید شرکت سوپا می باشد. هر بسته دارای ۱۵ عدد ست سرم و هر کدام از بسته ها ۳۰ گرم است که معمولا در یک کارتن حدود ۱۵۰ عدد جا می گیرد.

ویژگی های ست سرم سوپا:

ست سرم سوپا همراه با فیلتر هوا معمولا برای تزریق مایعات از طریق آنژیوکت، اسکالپ وین و … مورد استفاده قرار می گیرد.
این نوع ست سرم ها همانند سایر ست سرم ها دارای فیلتر مایعات با منافذ ۱۵ میکرونی هستند که در انتهای اتاقک چکه قرار گرفته اند تا از عبور باکتری، ذرات کلریدی و کریستالیزه جلوگیری کنند.
بر روی اسپایک ست سرم سوپا دریچه های هوا وجود دارد تا هوای استریل را به داخل سرم منتقل کند و از جمع شدن سرم جلوگیری کند.
این نوع ست سرم با توجه به استاندارهای پزشکی و از PVC تولید شده است.
ست سرم های سوپا یکبار مصرف، فاقد سر سوزن، فاقد هر گونه مواد سمی و تب زا، و استریل شده می باشند.

ست سرم سوپا
ست سرم سوپا

نکات قابل توجه در هنگام استفاده از ست سرم سوپا:

قبل از استفاده از این نوع ست سرم باید اطلاعات دقیقی از نوع مصرف آن داشته باشید. به طور مثال یکی از نکته های مهم این است که قطر سوراخ فیلتر مایع سرم ۱± ۱۵ میکرون و هر ۲۰ قطره آب آزاد شده از لوله معادل ۰/۱ ± ۱ میلی‌لیتر یا همان ۰/۱ ± ۱ گرم می باشد. پس دقت داشته باشید که جریان ورود سرم باید دقیق و به اندازه باشد تا کارایی لازم را برای بیمار داشته باشد.
حتما قبل از اینکه ست سرم را برای بیمار وصل کنید از محکم بودن نقاط اتصال و جدا نشدن کلاهک های محافظ آن مطمئن شوید.
این محصول برای تزریق مایعات دارویی معمولی استفاده می شود و برای تزریق مایعاتی که به نور حساس هستند و یا محصولات خونی استفاده نمی شوند.
در صورتی که آسیبی در بسته بندی محصول مشاهده کردید از استفاده آن خودداری کنید چرا که این محصولات استریل شده هستند و نباید در معرض آلودگی قرار بگیرند.
همانطور که گفته شد این نوع ست سرم ها نباید در معرض آلودگی قرار بگیرند و به محض باز کردن بسته بندی آن باید مورد استفاده قرار بگیرند بعد از یکبار استفاده نیز دور انداخته شوند.

ست سرم رنگی سوپا:

این نوع ست سرم همانند ست سرم معمولی سوپا بوده با تفاوت رنگی بودن مجرای انتقال مایع و نوع مایع تزریقی به بیمار. معمولا این نوع ست سرم ها زمانی استفاده می شوند که مایعات تزریقی به نور حساس باشند و نیاز باشد که حجم زیادی از مایع و دارو را از طریق وریدی به بدن بیمار تزریق کنند.
برخلاف ست سرم معمولی سوپا از این نوع ست سرم علاوه بر تزریق مایعات حساس به نور، برای تزریق خون و اجزای تشکیل دهنده خون نیز استفاده می شود.
از این نوع ست سرم ها به تنهایی برای تزریق نمی توان استفاده کرد و لازم است که برای تزریق از آنژیوکت و یا اسکالپ وین استفاده کرد.
حتما توجه داشته باشید که از ست سرم رنگی سوپا فقط کسانی می توانند استفاده کنند که جز کادر درمان هستند و آموزش های لازم را دیده اند. چرا که این نوع ست سرم ها زمانی استفاده می شوند که تزریقات با حجم بالا برای بیمار در نظر گرفته شده باشد و تنظیم جریان ورود مایع به بدن بیمار از اهمیت بسیار برخوردار می باشد.

مشخصات این ست سرم :

  • ست سرم رنگی   دارای شیر غلتکی می باشد تا سرعت انتقال مایعات به بدن بیمار را کنترل کند.
  • این نوع ست سرم ها دارای سوراخ کن و یا اسپایک کیسه سرم می باشند.
  • این ست سرم فاقد آنژیوکت و یا سوزن تزریقی است اما برای استفاده از آن باید این دو ابزار نیز تهیه شود.
  • دارای اتاقک چکه و دریچه هوا به منظور جلوگیری از انسداد مسیر عبور سرم می باشد.
  • مسیر انتقال مایع و دارو رنگی بوده تا بتوان به راحتی محصولات خونی و یا داروهای حساس به نور را به بدن بیماران انتقال داد.
  • این نوع ست سرم دارای استاندارد ۲۰ قطره (معادل ۱ میلی لیتر) می باشد.

ویدیو معرفی شرکت سوپا

اگر به دنبال بهترین و مناسب ترین ست سرم رنگی هستید توصیه می کنیم این مطلب را هرگز از دست ندهید

ست سرم رنگی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *