جلوگیری از مرض شکر ( یا قند خون )

جلوگیری از مرض شکر ( یا قند خون ) : با دستگاه تست قند خون  ،  تجهیزات پزشکی بی گزند ، بی گزند بمانید

مرض شکر

در حالتی که بدن انسولین کافی تولید نمی کند و یا به درستی از انسولین استفاده نمی شود فرد دچار بیماری دیابت میشود و در این بیماری سطح قند خون بیشتر می شود. دیابت انواع مختلفی دارد که در این مطلب قصد داریم در رابطه با موضوع جلوگیری از مرض شکر (یا قند خون) صحبت کنیم.

معرفی بدترین و بهترین دستگاه تست قند خون امسال در لینک زیر کلیک کنید 

بهترین دستگاه تست قند خون

 

انواع دیابت

همانطور که گفته شد دیابت دارای انواع مختلفی است که شامل:

  1. دیابت نوع یک
  2. دیابت نوع دو
  3. دیابت بارداری میشود.

در نوع اول یعنی دیابت نوع ۱ سیستم ایمنی به سلولهای لوزالمعده حمله می‌کند و باعث می‌شود تا انسولین کمتری تولید شود و یا در حالتی انسولین تولید نمی گردد. ژنتیک و سبک زندگی نیز در آن موثر هستند.
در نوع دوم یعنی دیابت نوع دوم بدن توانایی استفاده از انسولین موجود را ندارد در این حالت تولید انسولین کاهش و قند خون افزایش می یابد.
در این نوع نیز عواملی مثل اضافه وزن، کم‌تحرکی و ژنتیک نیز تاثیر گذار هستند.
نوع سوم یا همان دیابت بارداری در زمان بارداری اتفاق می‌افتد که در این زمان هورمون های مهار کننده انسولین در بدن زیاد می‌شوند و انسولین کاهش می‌یابد.
جهت جلوگیری از قند خون نیز باید مواردی رعایت شوند که در ادامه به راهکارهای موثر اشاره کرده ایم.
علائم دیابت عبارتند از خستگی زیاد، مشکلات پوستی مثل خارش و خشکی ، تاری دید، تکرر ادرار، گرسنگی بیش از حد و غیره.
همچنین در برخی از افراد مبتلا نیز لکه های پوستی ایجاد می شود. جهت جلوگیری از این بیماری می‌توانید راه های ساده تری دارد امتحان کنید.

راه های جلوگیری از مرض شکر ( یا قند خون )

یکی از راهکارهای مناسب حذف شکر و کربوهیدرات از رژیم غذایی است. مواد غذایی که دارای این دو مورد هستند خطر ابتلا به بیماری قند خون را افزایش می دهند.
هر چه مصرف غذاهای حاوی این مواد کمتر شود میزان ابتلا نیز کمتر می‌شود.
مورد بعدی جهت جلوگیری از مرض شکر فعالیت بدنی است. یکی از موثرترین فعالیت‌های بدنی که به طور روزانه می‌توان آن را انجام داد ورزش می باشد.
ورزش باعث می شود تا فعالیت سلول ها افزایش یافته و همچنین به درستی عمل کنند. افرادی که به طور روزانه ورزش می کنند کمتر دچار بیماری قند خون می‌شوند و همچنین قند خون آنها تا ۱۵ درصد کاهش می یابد. همچنین کمک می کند تا سلول ها قند خون را جذب کنند .
مورد دیگر که در عین حال ساده و راحت می باشد نوشیدن آب زیاد است. نوشیدن آب زیاد در روز علاوه بر اینکه به سلامت پوست کمک می‌کند باعث می‌شود که مواد مضر و اضافی موجود در بدن نیز دفع شوند. همچنین از خوردن نوشیدنی های دارای قند و مواد نگهداره نیز خودداری کرده و آب را جایگزین نوشیدنی ها کنید.
موردی که بیشتر به آن توصیه می‌شود خوردن فیبر می باشد سعی کنید از غذاهایی استفاده کنید که دارای فیبر زیادی هستند. فیبرها به کم شدن قند خون کمک می کنند و همچنین باعث می شوند تا فرد مقدار کمی غذا مصرف نماید. مواد حاوی فیبر شامل آجیل ، حبوبات و برخی از میوه ها مثل سیب و پرتقال و بسیاری از سبزیجات می باشند.
برخی از افراد نیز در جلوگیری و پیشگیری از دیابت مصرف سرکه را توصیه می کنند. سرکه باعث می شود تا علاوه بر کاهش وزن ، کلسترول و همچنین قند خون نیز کاهش یابد.
افرادی که سابقه ارثی در این زمینه دارند بهتر است از سرکه در برخی از مواد غذایی خود استفاده کنند. سرکه را همراه با سالاد و یا در ترکیب برخی از غذاها نیز استفاده کنید.
سایر روش های کاهش قند خون
منیزیم دیگر ماده‌ای است که به افراد کمک می‌کند تا قند خون کاهش یابد و انسولین عملکرد بهتری داشته باشد. موادی که شامل منیزیم هستند عبارتند از اسفناج، بادام، آووکادو، بادام هندی و بادام زمینی.
سایر موادی که می‌توانید در رژیم غذایی تان استفاده کنید ادویه ها هستند مثل دارچین.
دارچین تاثیر مثبتی در مرض شکر دارد و همچنین افرادی که از آن استفاده می کنند قند خونشان کاهش می یابد. علاوه بر این که فیبر دارد به هضم سریع غذا نیز کمک می‌کند.
اگر پس از غذا شنبلیله مصرف کنید قند خونتان به طور چشمگیری کاهش می یابد. علاوه بر موارد گفته شده در بالا و توصیه هایی در رابطه با پرهیزهای غذایی یک سری از عوامل دیگر در ابتلا به بیماری قند خون موثر هستند.

جلوگیری از مرض شکر ( یا قند خون )
جلوگیری از مرض شکر ( یا قند خون )

 

سبک زندگی و جلوگیری از مرض شکر

همانطور که در ابتدای متن نیز اشاره شد علاوه بر ژنتیک سبک زندگی نیز در ابتدا به برخی از بیماری ها موثر هستند در ادامه مواردی که تاثیر منفی بر روی سلامت دارند را ذکر کرده ایم.

  • اضطراب و استرس
    یکی از مواردی می باشند که تاثیر بسیار منفی بر روی سلامت فرد دارند که فرد دچار بیماری‌هایی مثل فشار خون قند خون و بیماری عصبی شود. استرس باعث میشود که انرژی موجود در بدن به قند تبدیل شود. هرچه استرس و اضطراب شما کمتر باشد میزان اطلاع به بیماری قند خون کاهش می یابد.
  • خواب
    کاهش و افزایش میزان خواب در سلامت افراد تاثیرگذار است . افرادی که به مقدار کافی نمی خوابند یا بیشتر از حد نرمال می خوابند دچار بیماری‌هایی مثل قند خون می‌شوند. با توجه به تحقیقات انجام شده میزان خواب تاثیر بسیار زیادی بر روی سطح قند خون دارد.
  • الکل
    نوشیدنی هایی که حاوی قند زیاد هستند مثل الکل مطمئنا باعث افزایش قند خون می شوند. مصرف چنین نوشیدنی هایی را تا حد امکان کاهش دهید.

کنترل قند خون 

یکی از روش های جلوگیری از مرض شکر کنترل مداوم قند خون است ، دستگاه های تست قند خون خانگی یکی از دستگاه های مهم و ضروری برای تمام خانوتاده های ایرانی هست که از طریق سایت بی گزند هم دستگاه هم نوار آن ها را می توانید تهیه کنید

 

کلام آخر

بیماری دیابت یکی از بیماری های خطرناک و نگران کننده می باشد. جلوگیری و پیشگیری از این بیماری یکی از کارهای مفیدی است که می‌توان برای حفظ سلامت خود انجام داد.
در این مطلب سعی کردیم تمام این موارد را به طور خلاصه و با مثال توضیح دهیم. تا افراد با راه های جلوگیری از مرض شکر یا قند خون به طور کامل آشنا شوند. به طور خلاصه می توان گفت که مهمترین و موثرترین روش کنترل بیماری قند خون رعایت رژیم غذایی و سبک زندگی سالم می باشد. همچنین با رعایت این دو فرد کمتر دچار بیماری های مختلف می شود.

معرفی بدترین و بهترین دستگاه تست قند خون امسال در لینک زیر کلیک کنید 

بهترین دستگاه تست قند خون

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *