استرس و فشار خون پایین 

استرس و فشار خون پایین با دستگاه فشار خون  ، بی گزند ، بی گزند بمانید

رابطه استرس و فشار خون پایین

بدن در شرایطی که تحت موقعیت های استرس زا قرار بگیرد ، با مکانیز هایی دفاعی ، سعی در سپری کردن این شرایط داشته و تلاش می کند تا واکنش های بدن به این موقعیت ها را خنثی کند .
هر فرد در طول روز ممکن است در موقعیت های بسیاری قرار بگیرد که شخص را متحمل استرس و تنش زیادی می کند . این استرس و اضطراب ، باعث می شود که ضربان قلب افزایش پیدا کند . با افزایش ضربان قلب ، میزان خون پمپاژ شده از عروق نیز بیشتر می شود ؛ در نتیجه فشار زیاد تری به دیواره ی عروق وارد می شود . این وضعیت تحت عنوان ” فشار خون ” شناخته می شود .
اصلی ترین عارضه ی هر موقعیت استرس زا ، افزایش فشار خون است . معمولا این وضعیت بعد از حذف عامل استرس اور ، بر طرف شده و جریان خون به حالت سابق خود باز می گردد . اما گاهی میزان آن به قدری بالا است که می تواند عوارض جانبی دیگری نیز به همراه داشته و به بسیاری از ارگان های دیگر بدن نیز آسیب وارد کند .
گاهی اوقات ، استرس باعث عمل عکس مورد گفته شده ، بروز پیدا می کند . به این معنی که نه با فشار خون بالا ، بلکه با کاهش فشار خون خود را نشان می دهد . این وضعیت معمولا می تواند به دلیل مشکلات تنفسی باشد . از عوارض رایج هنگام استرس و اضطراب ، تنفس های کوتاه و بریده است . این وضعیت ، ضربان قلب و اکسیژن خون را تحت تاثیر قرار می دهد ؛ در نتیجه ، نه تنها بدن با افزایش فشار روبرو نمی شود ، بلکه افت فشار را نیز تجربه خواهد کرد .

استرس و فشار خون پایین
استرس و فشار خون پایین

همچنین معمولا بعد از افزایش فشار خون پس از هر موقعیت استرس زا و بر طرف شدن موقعیت ، ممکن است بدن ضعف شدیدی را احساس کند . این حالت ، ناشی از افت فشار خون می باشد .
در برخی شرایط نیز شرایط روحی پر استرس ، قند خون را با کاهش روبرو می کنند . معمولا قند خون و فشار خون رابطه ی مستقیمی با یکدگیر دارند . در وضعیتی که قند خون کاهش پیدا کند ، فشار نیز افت پیدا کرده و عوارض آن خود را بروز می دهد .
تحقیقات نشان داده اند که افرادی که عموما دارای فشار خون های پایین هستند ، واکنش های شدید تری نسبت به این موقعیت های استرس آور دارند . این واکنش ها که تحت عنوان حمله ی پانیک نیز شناخته می شوند ، بیش از سایرین برای این افراد رخ می دهد ؛ و عوارض شدید تری نیز دارد .
در نتیجه ، بدن افراد مختلف در مواجهه با شرایط پر تنش ، ممکن است متفاوت عمل کرده و واکنش های یکسانی در همه دیده نشود . برخی ممکن است پر فشاری خون را تجربه کنند ؛ در حالی که برای برخی دیگر ، افت فشار را به همراه خواهد داشت .

بهترین دستگاه فشار خون
بهترین دستگاه فشار خون

نکته ی مهم ، مراقبت های عمومی بعد از سپری کردن این مراحل است . افت یا افزایش فشار خون ، گاهی با عوارض و علائم همراه است . اما گاهی نیز کاملا خاموش بوده و بدون اطلاع فرد ، تغییرات بسیاری پیدا می کند . بهتر است شخص بلافاصله بعد از سپری کردن این شرایط ، فشار خون خود را بررسی نماید . این عمل باید چندین مرتبه در طی همان روز تکرار شود تا از بازگشت بدن به حالت طبیعی اطمینان حاصل نمود .
در صورتی که بعد از گذشت چندین ساعت ، هنوز میزان فشار خون از حالت استاندارد یعنی ۱۲۰ / ۸۰ میلی متر جیوه فاصله داشت ، باید اقدامات درمانی لازم صورت بگیرد . چرا که می تواند عملکرد قلبی ، مغزی ، و سایر ارگان های حیاتی بدن را تحت تاثیر قرار دهد .
معمولا افزایش فشار خون در این نوع موقعیت ها رایج تر بوده و خطرات بیشتری به همراه دارد . کاهش فشار خون برای افراد عادی تا میزان ۱۰۰ / ۵۰ نیز می تواند بدون هیچ عواقبی باشد ؛ اما افزایش فشار از ۱۳۹ / ۹۰ نیز خطرناک است .
در شرایط افت فشار خون ، با کمک محلول های ORS و قرار دادن پا در سطحی بالا تر از بدن ، سیستم گردش خون به حالت طبیعی باز می گردد . اما فشار بالا ممکن است نیاز به دارو های شیمیایی داشته باشد تا بتوان آن را کنترل نمود .
به طور کلی ، هم افزایش فشار خون و هم کاهش آن ، می توانند برای بدن ضرر های زیادی داشته باشند . توصیه می گردد با تغییر سبک زندگی ، افراد سعی کنند تا از این موقعیت ها اجتناب نمایند تا سلامت بدن در سطح مطلوبی حفظ گردد . چرا که گاهی شدت شوک وارد شده به افراد می تواند در حدی زیاد باشد که اثرات آن تا پایان عمر برای شخص باقی بماند .
پزشکان برای افرادی که از سیستم قلبی ضعیفی برخوردار هستند ، معمولا توصیه می کنند تا در صورت امکان ، پیش از ورود به محیط های پر استرس ، دارو های مهار کننده ای را مصرف نمایند . در این شرایط ، بجای درمان عوارض شوک ، بدن نسبت به آن واکنش کمتری نشان می دهد . در واقع نوعی پیشگیری از شوک به شمار می روند . این دارو ها مثل انواع پروپرانولول ، ضربان قلب را کنترل می کنند ؛ و کمک می کنند تا با ورود به این شرایط ، بدن متحمل استرس کمتری گردد .
البته بدن افرادی که از سطح سلامت کامل برخوردار است ، ممکن است به بهترین نحو به این حملات عصبی پاسخ داده و ان ها را دفع کند . یعنی فرد بعد از گذشت چند دقیقه الی چند ساعت ، مجددا به حالت طبیعی خود باز می گردد . اما افرادی که بدن آن ها ضعیف تر بوده و به بیماری های زمینه ای مبتلا هستند ، معمولا واکنش فیزیکی و سلامتی بیشتری نشان داده ؛ و مدت بیشتری طول می کشد تا بدن بتواند مجددا به وضعیت سابق خود باز گردد .

بهترین دستگاه فشار خون
بهترین دستگاه فشار خون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *