آیا فشار خون ۱۵ خطرناک است ؟

آیا فشار خون ۱۵ خطرناک است ؟  با دستگاه فشار خون تجهیزات پزشکی بی گزند ، بی گزند بمانید

آیا فشار خون ۱۵ خطرناک است ؟

آیا فشار خون ۱۵ خطرناک است ؟ قلب با هر بار پمپاژ مقداری خون را به رگ ها می فرستد . در صورتی که این فشار خون زیاد باشد و به دیواره سرخ رگ ها فشار وارد شود ، شخص به بیماری فشار خون بالا ، مبتلا شده است . سرخ رگ ها پس از دریافت خون از قلب ، آن را به سایر ارگان های بدن می فرستند . فشار خون بدن با دو عدد مشخص می شود . فشار خون سیستولیک ( عدد بالایی در دستگاه فشار خون ) که حداکثر میزان فشاری که در هنگام انقباض قلب ، توسط خون به سرخ رگ ها وارد می شود و فشار خون دیاستولیک ( عدد پایینی در دستگاه فشار خون ) ، که نشان دهنده حداقل فشاری است که در هنگام آزاد شدن عضلات و ماهیچه های قلب ، توسط خون پمپاژ شده ، به دیواره سرخ رگ ها وارد می شود .
در حالت طبیعی و نرمال مقدار فشار خون شخص باید ۸۰ / ۱۲۰ باشد .

فشار خون بین ۸۰ / ۱۲۰ تا مقدار ۸۹ / ۱۳۹ ، نشان دهنده ی این است که فرد به فشار خون بالا ، مبتلا شده است . در صورتی که مقدار فشار خون فرد ۹۰ / ۱۴۰ باشد ، وضعیت بسیار جدی است ، چرا که فرد به پر فشار خونی مبتلا شده است . هم چنین مقدار فشار خون نرمال در دوران بارداری ، باید کم تر از ۸۰ / ۱۲۰ باشد .
در حالت طبیعی معمولا افراد بالای ۴۵ سال ، مشکل فشار خون بالا را تجربه می کنند . البته نمی توان با قاطعیت گفت که افراد جوان تر ، هرگز به این مشکل دچار نمی شوند . به خصوص با توجه به زندگی های امروزه ، عدم فعالیت و تحرک کافی ، تغذیه و رژیم غذایی نا مناسب و مضر ، . . . حتی کودکان و نوجوانان نیز ، در معرض ابتلا به فشار خون بالا می باشند . طبق تحقیقات انجام شده ، آمار ها نشان داده اند که در بین افراد بالای ۴۵ سال ، مردان نسبت به زنان بیشتر در معرض این بیماری هستند . البته در بین افراد بالای ۶۵ سال ، این قضیه برعکس می شود و زنان بیشتر از مردان در معرض این خطر قرار می گیرند .

دلایل اصلی فشار خون بالا

از جمله اصلی ترین دلایل ابتلا به فشار خون بالا در هر دو جنس ، سوابق خانوادگی و به ارث بردن این مورد می باشد . عامل موثر دیگری که بر ابتلا به فشار خون بالا موثر می باشد ، نژاد افراد است . طبق تحقیقات به عمل آمده ، افراد سیاه پوست نسبت به سایر نژاد ها ، بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند . سابقه بیماری های زمینه ای نیز ، در این قضیه بی تاثیر نیست . به عنوان مثال اکثر افرادی که مبتلا به دیابت ( مرض قند خون ) هستند ، تجربه فشار خون بالا را نیز دارند . متاسفانه علائم فشار خون بالا ، به اندازه آشکار و واضح نیستند که فرد در همان ابتدا ، متوجه آن شود . آمار ها حاکی از آن است که تقریبا نیمی از افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند ، از این قضیه اطلاعی ندارند .
یکی از روش هایی که به افراد کمک می کند در صورت ابتلا ، سریعا متوجه آن شوند ، چک کردن مداوم و منظم مقدار فشار خون می باشد . با تهیه یک دستگاه فشار خون ، افراد می توانند در هر ساعت از شبانه روز که نیاز شد ، مقدار فشار خون خود را بسنجند . توصیه می شود که این اعداد را در هر نوبت یادداشت کرده و با هم مقایسه کنند . اگر چند دفعه پشت سر هم اعداد ثبت شده بر روی دستگاه ، بالا بود بهتر است هر چه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه شود . به عنوان مثال در صورتی که فشار خون عدد ۱۵ بر روی ۹ را نشان دهد ، فرد باید سریعا به پزشک مراجعه کند ؛ چرا که این عدد یک عدد بحرانی و خطرناک می باشد . در صورتی که به موقع به این موضوع رسیدگی نشود ، ممکن است آسیب های جدی و گاها جبران ناپذیری برای فرد رخ دهد .

بسیار مهم

بهترین دستگاه فشار خون
بهترین دستگاه فشار خون

 

آیا فشار خون 15 خطرناک است ؟
آیا فشار خون ۱۵ خطرناک است ؟

نشانه بالا رفتن فشار خون

بالا رفتن فشار خون در افراد ممکن است علائم و نشانه های مختلفی را از خود نشان دهد . برخی از این علائم که در بیشتر افراد با فشار خون بالا ، یکسان می باشد در زیر به اختصار آمده اند :

  • مشاهده لکه های خون در ادرار .
  • سر درد های شدید و مداوم .
  • احساس درد یا سوزش در قفسه سینه .
  • احساس سرگیجه .
  • خستگی مزمن .
  • مشکلات تنفسی ( تنگی نفس ) .
  • تهوع .
  • مشکلات بینایی ( تاری در دید ) .
  • احساس نبض به ویژه در ناحیه گردن و سر .

در صورت مشاهده هر کدام از علائم فوق ، شخص باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کند . بی توجهی به این عوامل می تواند خطرات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد .

با یکی از پرفروش ترین دستگاه های فشار خون آشنا شوید :

دلایل عمده بروز فشار خون بالا ، به ۳ دسته کلی تقسیم می شود که در زیر به آن ها پرداخته شده است :

دلایل بیولوژیکی – از جمله این دلایل می توان به فاکتور های زیر اشاره کرد :
نحوه عملکرد و ساختار کلی رگ های بدن . هر نوع تغییر در عملکرد عروق مختلف بدن ، می تواند موجب بالا رفتن مقدار فشار خون در سرخ رگ ها شود .
به هم خوردن تناسب و تعادل نمک و آب در بدن . در یک بدن نرمال کلیه ها وظیفه دارند تا سدیم و آب را حفظ کرده و پتاسیم را دفع کنند . این عمل باعث ایجاد تناسب و تعادل در مقدار آب و نمک موجود در بدن می شود . در صورتی که عملکرد کلیه ها در این رابطه ، با مشکل و اختلال مواجه شود ، مقدار خون در بدن افزایش پیدا کرده و باعث فشار خون بالا می شود .
نحوه عملکرد سیستم عصبی سمپاتیک در بدن . نحوه عملکرد سیستم عصبی مذکور به گونه ای است که نقش پر رنگ و با اهمیتی را در کنترل مقدار فشار خون در بدن ، بر عهده دارد . از دیگر وظایف این سیستم می توان به کنترل ریتم تنفسی و هم چنین ریتم ضربان قلب ، اشاره کرد . در صورتی که هر نوع اختلالی در این سیستم عصبی وارد شود ، دیگر قادر به کنترل موارد فوق نخواهد بود و در نتیجه احتمال این که شخص به فشار خون بالا مبتلا شود ، افزایش پیدا می کند .

 علائم فشار خون بالا محیطی – دلایل محیطی بیشتر به سبک و شیوه زندگی افراد بر میگردد . از جمله این دلایل محیطی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کمبود ویتامین D در بدن .
  • استعمال دخانیات .
  • عدم فعالیت های بدنی کافی و لازم .
  • مصرف بیش از حد نمک در وعده های غذایی .
  • مصرف نوشیدنی های الکلی .
  • مشکلات مربوط به غده های تیروئید .
  • اضطراب و استرس .
  • بالا رفتن سن .
  • بد خوابی و بیخوابی .
  • مشکلات و بیماری های کلیوی .

دلایل ژنتیکی – در بسیاری از خانواده ها ، مشکلات فشار خون یک پدیده ارثی و ژنتیکی می باشد . در این شرایط ممکن است افراد به طرز اجتناب ناپذیری به فشار خون بالا ، مبتلا شوند . البته این امکان نیز وجود دارد که هرگز این اتفاق نیفتد ؛ اما به طور کل این افراد نسبت به سایرین ، بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند .

این مطلب را هرگز از دست ندهید : درمان فشار خون بالا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *