گرفتن فشار خون بدون دستگاه

گرفتن فشار خون بدون دستگاه با دستگاه فشار خون مناسب ، بی گزند بمانید

گرفتن فشار خون بدون دستگاه

گرفتن فشار خون بدون دستگاه : اندازه گیری فشار خون به طور منظم و روزانه ، از اهمیت زیادی برخوردار است . نه تنها بیماران و افرادی که در معرض بیماری هستند ، بلکه افراد سالم نیز باید به طور منظم ، میزان فشار خون خود را بررسی نمایند . این کار کمک می کند تا متوجه وخامت ، بهبود یا ثبات وضعیت سیستم گردش خون بدن شد . فشار خون بسیار زیاد می تواند منجر به پارگی عروق و اسیب به ارگان های درونی بدن از جمله مغز شود . فشار خون پایین گرچه به اندازه ی فشار خون بالا خطرناک نیست ؛ اما کاهش شدید آن می تواند منجر به بیهوش و آسیب گردد .
به همین دلیل توصیه می شود این کار را به صورت روزانه ، و در ساعات معینی انجام داد .
انجام این تست در هر ساعت از شبانه روز حاوی اطلاعات خاصی است . به عنوان مثال ، در ساعات ابتدایی صبح به معنی میزان فشار خون ناشتا و ابتدایی بدن است . انجام آن بعد از مصرف غذا ، میزان واکنش بدن به ترکیبات غذایی را نشان می دهد و … .
بهتر است تمامی افراد به طور روزانه فشار خون خود را بررسی نمایند . چرا که بیماری های مربوط به فشار ، بیماری های خاموش می باشند و می توانند تا مدت بسیار طولانی ، بدون هیچ علامتی در بدن بوده و آسیب های خود را برسانند . درمان بیماری های فشار خون در مراحل ابتدایی بسیار آسان بوده و حتی می تواند با درمان های ساده ، دارو ، رژیم غذایی و … ، به راحتی درمان گردد . اما با عدم تشخیص زود هنگام و ایجاد تاثیری نامطلوب روی بدن ، نیاز به درمان های پیچیده تر ، سنگین تر و تغییر کلی سبک زندگی می باشد .

بسیار مهم

بهترین دستگاه فشار خون
بهترین دستگاه فشار خون

به همین دلیل ، توصیه ی اکیدی به نظارت روی فشار خون بدن شده است . بهترین روش ، استفاده از دستگاه تست فشار خون خانگی می باشد . این کار ، نیاز به مراجعه ی حضوری به مراکز درمانی را به حداقل رسانده و فرد می تواند به راحتی در هر ساعت از شبانه روز فشار خود را بررسی نماید . این وسیله یک مانیتور دیجیتالی کوچک است که با کمک کاف و سیم رابط ، فشار خون را از عروق بازو دریافت کرده روی مانیتور نشان می دهد . با کمک این وسیله می توان فشار سیستولیک ، دیاستولیک و نیز میزان ضربان قلب را مشاهده کرد .
خرید دستگاه فشار خون خانگی می تواند بهترین گزینه برای افراد بوده تا از بروز بیماری ها جلوگیری کند . همچنین برای خرید آن ، نیازی به تجویز پزشک وجود نداشته و می توان آن را از تمامی داروخانه ها و فروشگاه های کالا های پزشکی خریداری نمود .
اما در برخی شرایط ، فرد نیاز است تا فورا فشار خون خود را بررسی نماید . در شرایطی که دسترسی به دستگاه فشار خون وجود نداشته و مراکز خدمات درمانی در نزدیکی فرد قرار نداشته باشد ، روش هایی وجود دارد که با کمک آن ها می توان فشار خون را بررسی نموده و در راستای درمان های لازم اقدام نمود . گرفتن فشار خون بدون کمک دستگاه ، گرچه از دقت و صحت کافی برخوردار نیست ، اما می تواند نتایجی حدودی ارائه دهد و خطرات احتمالی را دور کرد .
با توجه به اینکه فشار خون به معنی فشار ست که خون به رگ های بدن وارد می کند ، بررسی عملکرد نبض می تواند نتایجی در ارتباط با فشار خون نیز داشته باشد .

گرفتن فشار خون بدون دستگاه
گرفتن فشار خون بدون دستگاه

گرفتن فشار خون بدون دستگاه گام به گام 

  1. برای انجام این تست ، بهتر است که فرد به مدت ۵ دقیقه آرام و بی حرکت نشسته باشد . همچنین از انجام فعالیت های بدنی ، خوردن ، اشامیدن ، خنده و گریه نیز پرهیز کرد تا نتایج حداکثر شباهت به نتایج دستگاه را داشته باشد .
  2. بعد از گذشت ۵ دقیقه ، انگشت اشاره و میانی دست را روی یکی از نبض های حیاتی بدن بگذارید . برخی از نبض ها به پوست نزدیک تر هستند و گرفتن نبض از روی آن ها راحت تر است . این نبض ها به قدری روی پوست بدن هستند که حتی با کمی دقت ، نبض را از روی پوست نیز می توان مشاهده نمود .
  3. این تست را حتما با کمک انگشت اشاره انجام دهید . انجام آن با کمک انگشتی همچون انگشت شست ، میزان خطا را افزایش می دهد . چرا که خود انگشت شست نیز دارای نبض می باشد .
  4. بهترین رگ ها برای انجام تست ، جلوی مچ دست ، گردن و … می باشد .
  5. انگشت اشاره و میانی را روی نبض گذاشته و تعداد ضربان ها را بشمارید .
  6. می توانید تعداد ضربان را به مدت ۲۰ ثانیه شمرده و سپس در عدد ۳ ضرب کنید .
  7. همچنین در حین آزمایش ، به شدت تپش نبض نیز دقت کنید . ضربه های ضیف و تقریبا غیر قابل احساس ، نشان دهنده ی فشار خون پایین هستند ؛ و برعکس ، ضربه های شدید و پر قدرت ، قدرتی بیش از حد نرمال ، می توانند نشان دهنده ی فشار خون بالا باشند .
  8. در صورتی که این تست را برای فردی دیگر انجام می دهید و خود شما در حالت عادی قرار دارید ، می توانید تست را برای خود نیز انجام داده و شدت نبض فرد مقابل را با نبض خود مقایسه نمایید .
  9. تعداد ضربان های عادی ، ۷۰ الی ۸۰ عدد در دقیقه است . د
  10. ر صورتی که اعداد به دست آمده ، بسیار کمتر و یا بسیار بیشتر از حالت نرمال باشد ، نیاز به مراجعه به مراکز خدمات درمانی وجود دارد . البته این رقم به سن و شرایط افراد نیز بستگی دارد . معمولا کودکان و نوزادان تپش قلبی بیش از بزرگسالان دارند . افراد مسن ، قلب ضعیف تر و فشار خون متفاوتی با فرد جوان دارد . همچنین فشار خون و ضربان قلب بانوان باردار نیز با سایر بانوان متفاوت است . در نتیجه هنگام بررسی فشار خون ، تمامی فاکتور های موثر بر آن باید در نظر گرفته شود .

توصیه می گردد تمامی افراد ، از دستگاه های فشار خون دیجیتالی استفاده کنند . بالا ترین میزان دقت در بررسی این فاکتور ، دستگاه های فشار خون عقربه ای می باشد . اما دستگاه های دیجیتالی نیز نتایجی دقیق ارائه می دهند که شباهت زیادی به انواع عقربه ای و جیوه ای دارد ؛ همچنین کار کردن با آن ها نیز بسیار آسان است . انواع جیوه ای و عقربه ای ، مخصوص مراکز پزشکی می باشند و تفسیر نتایج توسط آن ها ، به دانش پزشکی احتیاج دارد . اما با کمک انواع دیجیتالی ، نتایج به راحتی و با حروف بزرگ ، روی مانیتور نمایش داده می شوند . همچنین با توجه به سایز کوچک دستگاه ، وسیله به راحتی قابل حمل و نقل بوده و می توان آن را در کیف ، به راحتی حمل کرد .

توصیه می گردد افرادی که دارای بیماری های زمینه ای ، دیابت ، و … هستند ، فشار خون خود را حداقل دو بار در روز چک کنند . همچنین در صورت امکان ، بعد از انجام فعالیت های شدید ، صرف غذا های خاص و … نیز این کار را انجام دهند تا بتوانند واکنش بدن نسبت به انجام این کار ها را متوجه بشوند . انجام تست منظم فشار خون کمک می کند تا بتوان الگویی منظم از فعالیت ها و غذا های مناسب طراحی کرد .

گرفتن فشار خون بدون دستگاه
گرفتن فشار خون بدون دستگاه

 

این مطلب را هرگز از دست ندهید : درمان فشار خون بالا

عواملی همچون استرس ، ورزش ، برخی از دارو ها ، مصرف کافئین ، مصرف دخانیات و نوشیدن الکل ، همگی روی میزان فشار خون تاثیر گذار هستند . بعد از انجام و مصرف این مواد ، تغییرات فشار خون امری طبیعی ست . برای این که نتایج به دست آمده ، تا حد امکان از صحت بالایی برخوردار باشند ، رعایت برخی نکات می تواند مفید بوده و فرد را به سمت نتیجه ی درست و واقعی هدایت کنند . نکاتی از جمله این که :
ارامش در حین انجام تست حفظ شود .
مثانه در حین آزمایش خالی باشد . مثانه ی پر ، می تواند تپش قلب را به همراه داشته باشد .
برای دریافت بهترین نتیجه ، تست را روی نبض دست راست و نیز دست چپ امتحان کنید تا از مشابه بودن نتایج اطمینان حاصل نمود .
تست را در ساعات مختلف شبانه روز انجام دهید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *