میوه های پایین آورنده فشار خون

میوه های پایین آورنده فشار خونبا دستگاه فشار خون  ،  لوازم پزشکی بی گزند ، بی گزند بمانید

امروزه بسیاری از افراد در سرتاسر جهان درگیر بیماری فشار خون بالا می باشند . از دلایل اصلی آن می توان سبک زندگی ناسالم ، رژیم غذایی نادرست و ناسالم ، عدم تحرک و ورزش ، وراثت و ژنتیک ، افزایش سن و … را نام برد . هایپرتنشن یا بیماری فشار خون بالا ، بیماری است که در آن فشار خون بیش از حد معمول و طبیعی خود یعنی بالا تر از ۱۲ / ۸ میلی متر جیوه می رود و گاها به ۲۰ / ۸ نیز خواهد رسید . این بیماری معمولا علائمی ندارد ، اما در شرایط حاد و شدید دارای علائمی مانند سردرد ، دید تار ، خواب آلودگی ، خستگی ، سرگیجه ، تپش قلب ، ضربان قلب نامنظم و … می باشد .
در این بیماری عضله ی قلب ضعیف شده و سلامت سایر اندام ها را به خطر می اندازد . اگر این بیماری پیشگری و درمان نشود ، اندام هایی مانند قلب ، چشم ، مغز ، پانکراس و کلیه آسیب و صدمات جبران ناپذیری خواهند یافت . بالا بودن فشار خون منجر به سکته های مغزی ، سکته های قلبی ، حملات قلبی و دیگر بیماری ها می شود که بسیار خطرناک می باشد .
بسیاری از افراد برای کنترل و تنظیم فشار خون خود از دارو های شیمیایی کاهش دهنده ی فشار خون استفاده می نمایند . در حالی که این قرص ها دارای عوارض جانبی نیز می باشند . خوشبختانه ، در طبیعت بسیاری از گیاهان و میوه ها دارای خواص و قابلت های کاهش فشار خون می باشند ؛ که علاوه بر کنترل و تنظیم فشار خون ، دارای عوارض جانبی و آسیب های کمتری نیز می باشند . اما در کنار مصرف دارو های شیمیایی و گیاهی باید موارد دیگری را نیز رعایت نمود .

  • کاهش وزن و کاهش اندازه ی دور کمر
  • ورزش کردن و انجام فعالیت های جسمی
  • ، کنترل استرس و فشار های عصبی
  • رعایت رژیم غذایی سالم مانند رژیم DASH
  • کاهش مصرف کافئین
  • کاهش مصرف نمک
  • عدم مصرف الکل و استعمال دخانیات

چند نمونه از مواردی است که بیماران باید آن ها را رعایت نمایند .

بسیار مهم

بهترین دستگاه فشار خون
بهترین دستگاه فشار خون

میوه های پایین آورنده فشار خون

میوه های پایین آورنده فشار خون
میوه های پایین آورنده فشار خون

میوه های پایین آورنده فشار خون

  • انواع توت ها :

انواع توت ها مانند زغال اخته ، تمشک و توت فرنگی دارای ترکیبات طبیعی به نام فلاونوئید می باشند . این ترکیب طبیعی فشار خون بالا را کاهش می دهد و از ابتلا به فشار خون بالا جلوگیری می کند . مصرف انواع توت ها در طی روز به عنوان یک میان وعده یا دسر سبب کاهش فشار خون می شود .

  • توت فرنگی :
    میوه ی توت فرنگی یکی از میوه هایی است که به کاهش فشار خون کمک می کند . این میوه سرشار از آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین است ؛ که طی تحقیقاتی دریافتند ، به دلیل وجود این ماده در توت فرنگی ، فشار خون کاهش می یابد .
    ریشه و برگ توت فرنگی به اندازه ی ۳ گرم در ۱۰۰ سی سی آب جوشانده شود و در سه نوبت در طول روز مصرف شود .
  • موز :
    موز سرشار از پتاسیم می باشد که نقش بسزایی در کاهش و تنظیم فشار خون دارد . یک موز متوسط دارای ۴۲۲ میلی گرم پتاسیم است که روزانه باید ۴۷۰۰ میلی گرم مصرف شود تا بتواند فشار خون را به طور موثری کاهش دهد . پتاسیم با اثر بر سدیم و دیواره ی رگ های خونی ، به کاهش فشار خون کمک می کند .
    از دیگر میوه های دارای پتاسیم می توان به آووکادو ، سیب زمینی ، گوجه فرنگی ، قارچ ، لوبیا و … اشاره کرد .
    افرادی که دارای مشکلات کلیوی هستند باید تحت نظر پزشک خود پتاسیم مصرف کنند . چرا که مصرف بیش از حد آن برای این افراد مضر می باشد .

این مطلب را هرگز از دست ندهید : علائم فشار خون بالا

  • چغندر :
    در سال ۲۰۱۵ طی تحقیقاتی نتیجه گرفتند که مصرف آب چغندر قرمز تاثیر ویژه ای در کاهش فشار خون بالا دارد . مصرف روزانه ی آب چغندر به کاهش و تنظیم فشار خون در در کوتاه مدت و طولانی مدت کمک می کند . وجود مقادیر زیاد نیترات غیر الی در چغندر ، دلیل اصلی کاهش فشار خون است .
  • کیوی :
    کیوی از دیگر میوه هایی است که در کاهش فشار خون موثر می باشد . کیوی حاوی ویتامین C و ترکیبات زیست فعال است که موجب کاهش فشار خون در افراد مبتلا به بیماری فشار خون بالا می شود . مصرف روزانه ی کیوی به اندازه ی ۵۰۰ میلی گرم در روز به مدت ۸ هفته ، فشار خون را به طور چشمگیری کاهش می هد .
  • هندوانه :
    اسید آمینه ی سیترولین در هندوانه عامل اصلی کاهش دهنده ی فشار خون می باشد . از این رو ، هندوانه به عنوان یکی دیگر از میوه و سبزیجاتی که به کاهش فشار خون کمک می کند ، در نظر گرفته شده است .
    هندوانه موجب تولید گاز اکسید نیتریک که شل کننده ی رگ های خونی می باشد ، می شود و همچنین انعطاف پذیری رگ ها را افزایش می دهد . در نتیجه به افزایش جریان خون و کاهش فشار خون بالا کمک می کند .

بخوانید  : ضربان قلب نرمال

معرفی میوه های قاتل فشار خون بالا

میوه های پایین آورنده فشار خون
میوه های پایین آورنده فشار خون
  • سبزیجات برگ دار :
    سبزیجات برگ دار مانند کلم ، کاهو ، اسفناج ، رازیانه ، کلم پیچ سرشار از نیترات می باشند . نیترات یکی دیگر از عوامل موثر در کاهش فشار خون است . مصرف یک الی دو وعده سبزیجات برگ دار حاوی نیترات در طی روز ، سبب کاهش فشار خون تا ۲۴ ساعت می شود .
  • انار :
    انار یکی دیگر از میوه هایی است که در کاهش فشار خون در بیماری فشار خون بالا ، موثر است . انار سرشار از آنتی اکسیدان بوده که عامل اصلی کاهش دهنده ی فشار خون می باشد . نوشیدن یک لیوان اب انار به صورت روزانه به مدت ۲۸ روز ، فشار خون را به طور موثری کاهش می دهد .
  • پرتقال :
    پرتقال نیز از دیگر میوه های حاوی پتاسیم و ویتامین C می باشد که در کاهش فشار خون بالا موثر است . مصرف روزانه یک لیوان اب پرتقال در صبح موجب تنظیم فشار خون در طی روز می شود .
  • زردآلو :
    مصرف چند عدد زردآلو در طول روز ، فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون بالا ، کاهش می دهد . همچنین می توان زردالو را به صورت تازه یا برگ خشک مصرف نمود .
  • سیب :
    سیب همانند پرتقال و موز سرشار از پتاسیم می باشد . مصرف روزانه ی یک سیب در صبح می تواند فشار خون را در طی روز کنترل و تنظیم کند . همچنین مصرف سیب به صورت برگه های خشک شده در طی روز ، در کاهش فشار خون موثر است .
  • انگور :
    انگور سرشار از پتاسیم و فسفر بوده و یک مولتی ویتامین محسوب می شود . انگور نیز یکی دیگر از موه هایی است که در کاهش فشار خون بسیار موثر است .
    بهتر است انگور بین ساعات ۱۰ صبح الی ۵ عصر میل شود .
  • خیار :
    خیار به دلیل پتاسیم و اب فراوان یک اداراور است که موجب کاهش فشار خون می شود . همچنین در تنظیم و کنترل فشار خون موثر است . اما توجه داشته باشید که خیار نباید همراه با نمک مصرف شود . نمک یکی از عامل های اصلی افزایش فشار خون می باشد .
    علاوه بر آن ، دم کرده ی تخم خیار و مصرف روزانه از آن تا به مدت ده روز به کاهش فشار خون نیز کمک می کند .
    مصرف خیار تازه روزی سه عدد در طی روز بسیار موثر است .
  • هلو :
    هلو سرشار از یون های خوراکی بوده که در سایر میوه ها به ندرت یافت می شود . مصرف مداوم این یون ها در دراز مدت به کاهش فشار خون نیز کمک می کند . در تحقیقات متعددی ، مشاهده کردند که بعد از مصرف هلو ، افراد افت فشار خون زیادی داشتند . هلو را می توان به دو صورت تازه و خشک مصرف نمود .
  • نارنگی :
    نارنگی نیز همانند سایر میوه ها حاوی مقادیر زیادی پتاسیم می باشد . پتاسیم در حفظ ثبات سطح فشار خون نیز لازم و ضروری بوده و در کاهش فشار خون تاثیر بسزایی دارد . نارنگی سبب جریان خون در رگ ها می شود و با کاهش فشار خون به متعادل شدن آن کمک می کند .
  • پاپایا :
    میوه ی پاپایا غنی از مواد معدنی همچون روی ، منیزیم ، سدیم ، فسفر بوده و سرشار از مولتی ویتامین می باشد .مصرف میوه ی پاپایا در صبح موجب کاهش فشار خون شده و ان را در طی روز تنظیم می کند . بهتر است ۲ ساعت بعد از مصرف پاپایا ، چیز دیگری مصرف نشود .
  • آناناس :
    میوه ی آناناس سرشار از پتاسیم و مقادیر کمی سدیم می باشد . مصرف این میوه در کاهش فشار خون در بیماری هایپرتنشن بسیار موثر است . همچنین موجب حفظ سطح طبیعی فشار خون نیز می شود .

میوه های پایین آورنده فشار خون : 

  • طالبی :
    وجود مقادیر زیاد کالیوم و مواد طبیعی در کیوی ، سبب حفظ و کنترل فشار خون بالا می شود . علاوه بر آن ، طالبی از آسیب های احتمالی به سیستم گردش خون نیز جلوگیری می کند . یک میوه ی موثر برای افراد مبتلا به فشار خون بالا می باشد .
  • آلبالو :
    متخصصان در طی تحقیقاتی که بر روی مصرف آب آلبالو در تنظیم چربی ، گلوکز و فشار خون انجام دادند ، دریافتند که البالو خواصی مشابه دارو های قلبی عروقی دارد . همچنین کاهش احتمال به سکته ی مغزی را به همراه دارد . مصرف البالو یا اب البالو سبب تعادل ، هماهنگی و تنظیم فشار خون می شود . علاوه بر آن ، نقش قابل توجهی در کاهش فشار خون دارد .
  • گریپ فروت :
    طبق بعضی از تحقیقات و شواهد بیان شده است که مصرف گریپ فروت موجب کاهش فشار خون سیستولی می شود . گریپ فروت سرشار از پتاسیم می باشد ؛ کمبود و کاهش پتاسیم در بدن ، افزایش فشار خون را به همراه دارد . پتاسیم با اثر بر عوارض منفی سدیم در بدن ، موجب کاهش فشار خون می شود . از این رو ، به دلیل وجود پتاسیم در گریپ فروت موجب کاهش فشار خون می شود . اگرچه تاثیرات ان کم است اما مصرف مداوم ان می تواند موثر باشد .
    همچنین مصرف گریپ فروت به صورت ناشتا برای کاهش فشار خون ، بسیار توصیه می شود .
  • شلیل :
    شلیل نیز مانند سایر میوه ها حاوی پتاسیم می باشد که با اثر بر دیواره ی رگ ها موجب شل شدن دیواره ی رگ های خونی می شود . در نتیجه ، کاهش فشار خون را به همراه دارد . علاوه بر آن ، پتاسیم به عنوان یک ادرار اور ، حجم مایع خارج سلولی را کاهش می دهد . از این رو ، فشار خون نیز کاهش می یابد .
  • آب نارگیل :
    آب نارگیل موجب هیدراته ( دارای آب ) نگه داشتن بدن نیز می شود . مصرف روزانه و مداوم آب نارگیل به تنظیم و کنترل فشار خون نیز کمک می نماید . علاوه بر آن ، بهتر است افراد مبتلا به بیماری فشار خون بالا ، از روغن نارگیل در غذا ها و سالاد های خود استفاده نمایند . همچنین روغن آن را جایگزین روغن های نباتی و سرخ کردنی کنند .

مصرف میوه نارس خرمالو ، فندوق ، مصرف مداوم گلابی ، زالزالک ، آب عناب و …

از دیگر موارد کاهش دهنده ی فشار خون می باشند .
اگرچه مصرف دارو های شیمیایی خطر ابتلا به حمله ی قلبی و سکته ی مغزی را ۱۵ درصد و ۲۵ درصد کاهش می دهند اما از عوارض جانبی خاصی برخوردار هستند ؛ به همین دلیل استفاده از میوه ها و سبزیجات کاهش دهنده ی فشار خون به مراتب بهتر است ، به گونه ای که پیشگیری بهتر از درمان می باشد .
برای تنظیم فشار خون ، باید حداقل ۵ واحد میوه و سبزیجات در طی روز مصرف شود تا تاثیر بسزایی در کاهش فشار خون داشته باشد . این واحد ها می توانند شامل سیب ، آلو ، یک لیوان آب پرتقال ، یک قاشق غذا خوری میوه ی خشک مانند تمشک یا توت فرنگی و میوه هایی مانند خربزه یا آناناس باشد .

بسیار مهم

بهترین دستگاه فشار خون
بهترین دستگاه فشار خون

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *