مچ بند برای تنگی کانال دست

مچ بند برای تنگی کانال دست : بی گزند بمانید !

مچ بند برای تنگی کانال دست

کانال های دست ، محل عبور تاندون ها و عصب های دست هستند . در شرایطی که این کانال تنگ شود ، به تاندون ها و اعصاب فشار وارد می شود . در این شرایط ، عوارض متفاوتی احساس می شود . عوارضی همچون کرختی و بی حس شدن انگشتان شست و اشاره و میانی ، یا احساس سوزن سوزن شدن . عوارض شدید این مشکل می توانند در حدی باشند که دست به طور کامل از انجام فعالیت های روزمره عاجز شود .
معمولا دلایل متعددی برای شروع این سندرم گذارش شده است . از جمله رایج ترین عوامل ایجاد این سندرم می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • فعالیت های سنگین و مداوم توسط دست ها
  • استرس های طولانی مدت
  • ضربه های فیزیکی و صدمه های وارد شده به این نواحی
  • ژنتیک
  • شرایط خاص مثل استفاده ی زیاد از کامپیوتر
  • و … .

همگی می توانند علت های شروع درد باشند . البته هنوز محققان نتوانسته اند دلیل قطعی برای ایجاد این سندرم عنوان کنند .

مچ بند برای تنگی کانال دست
مچ بند برای تنگی کانال دست

ظهور علائم این اختلال ، به مرور رخ می دهد . معمولا شروع درد ها از احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی بوده که بهتر است با مشاهده ی این علائم اولیه ، شخص فورا تحت نظر پزشک قرار بگیرد . چرا که تشخیص و درمان به موقع ، از پیشرفت سندرم جلوگیری می کند . معمولا ظهور علائم در ساعات پایانی روز و هنگام استراحت است . در هنگام فعالیت و انجام کار هایی که توسط دست صورت می گیرد ، فرد دردی را احساس نمی کند .
در این شرایط ، در صورتی که فرد دارای درد های متوسط تا خفیف باشد ، ابتدایی ترین روش درمانی ، استفاده از مچ بند برای تنگی کانال دست است . این مچ بند ها با استراحت دادن به دست و محدود کردن حرکات مثل خم کردن مچ ، کمک می کنند تا دست استراحت کرده و روند درمان سریع تر صورت بگیرد . در شرایطی که شخص ، درد های شدید تری را تجربه کند ، ممکن است تجویز های متفاوت تری ارائه شود . مثل انجام فیزیوتراپی ، مسکن ها ، و حتی در شرایط وخیم ، انجام عمل جراحی .
مچ بند ها با استفاده ی منظم ، نه تنها از تشدید درد جلوگیری می کند ، بلکه کمک می کند تا کانال به وضعیت اصلی خود بازگشته و سریع تر درمان شود . البته به هر حال ، استفاده از مچ بند ، همزمان با انجام حرکات ورزشی مخصوص ، این روند درمانی را سریع تر و مفید تر نیز می کند . این مچ بند ها ، به نوعی مسکن فوری محسوب می شوند . به نحوی که با ایجاد فشاری ملایم و تقلیل درد های عصبی ، فرد می تواند مجددا فعالیت های خود را از سر بگیرد .

مچ بند برای تنگی کانال دست
مچ بند برای تنگی کانال دست

نه تنها برای افرادی با درد های متوسط ، بلکه افرادی با درد شدید نیز نیاز به استفاده از مچ بند های طبی دارند . معمولا بعد از انجام عمل جراحی ، نیاز است تا فرد در دوره ی نقاهت ، از مچ بند استفاده کند تا از انجام حرکات غیر اصولی و ناگهانی که منجر به آسیب های بیشتر می شود ، جلوگیری کند .
جنس مچ بند ها معمولا از نئوپرن بوده که می توانند هوا را به نحو نسبتا مناسبی ، در جریان قرار دهند . همچنین برخی برند ها برای راحتی بیشتر بیماران ، از بالشتک هایی در داخل مچ بند استفاده کرده اند که این کار علاوه بر حمایت بیشتر ناحیه ی مچ ، احساس راحتی بیشتری نیز به خود شخص می دهد . از دیگر مزایای آن ، استفاده از الیاف ضد حساسیت است ؛ تا فرد با استفاده ی مداوم از آن ، دچار عارضه های حساسیتی مثل خارش و قرمزی در این ناحیه نشوند .
در نظر داشته باشید که استفاده ی طولانی مدت و دائم از این وسیله ، می تواند تا حدودی ضعف عضلات را به همراه داشته باشد . به همین دلیل ، برای دریافت برنامه ی زمانی استفاده از آن ، با پزشک مشورت نمایید . همچنین ، هنگام خرید ، به راست دست بودن یا چپ دست بودن دست ، دقت کنید .

  • اگر می خواهید بهترین مچ بند طبی  در بازار ایران را ببینید
  • اگر می خواهید با متخصصین ، مشاوره تلفنی رایگان داشته باشید و متناسب با آن مچ بند  انتخاب کنید 

بر روی لینک زیر کلیک کنید

مچ بند طبی دست 

 

ورزش برای تنگی کانال مچ دست

ورزش برای تنگی کانال مچ دست مچ دست های انسان از چند استخوان مختلف تشکیل شده که به مجموع آن ها ” کارپال / Carpal ” گفته می شود . کارپال به وسیله رباط و بافت های پیوندی به یکدیگر متصل شده اند . به مجموع این رباط ، بافت های پیوندی و کارپال ها ، مجموعا تونل کارپال / Tunnel Carpal گفته می شود . در این تونل تعداد زیادی تاندون موجود است که از مچ دست به انگشتان و سایر قسمت های دست ، وصل می شوند . از درون این تونل یک عصب مهم به نام عصب مدیان / Median عبور می کند که وظیفه این عصب ، انتقال حس و کنترل حرکت بخش هایی از دست می باشد .
عصب مدیان در اصل به گردن متصل است و همان طور که گفته شد ، وظیفه آن انتقال حس و کنترل حرکت در انگشت میانی ، انگشت اشاره و انگشتان شصت می باشد . این عصب یک عصب آسیب پذیر به حساب می آید و آسیب دیدن آن به مرور باعث ایجاد درد های نسبتا شدید و از بین رفتن حس در انگشتان یاد شده می شود . با بروز این اتفاق فرد به مرور قادر نخواهد بود که اجسام مختلف و حتی سبک وزن را حمل یا جابجا کرده و یا به خوبی از دستان خود استفاده کنید . حتی در برخی موارد مشاهده شده که شخص از انجام کار های شخصی و روزانه خود نیز عاجز شده است .

ورزش برای تنگی کانال مچ دست
ورزش برای تنگی کانال مچ دست

به طور کلی دلایل متعددی وجود دارد که باعث آسیب دیدن کانال مچ دست می شود . در اکثر مواقع دلیل اصلی این آسیب تحت فشار بودن مداوم تاندون های موجود در این کانال می باشد . فعالیت های سنگینی که به صورت مکرر تکرار شوند و مچ دست را تحت فشار بگذارند ( مانند تایپ کردن زیاد ، نظافت و کار های سنگین در منزل ، کم کاری تیروئید ، . . . ) ، به مرور باعث آسیب دیدن این ناحیه خواهند شد . در مواردی دیگر ممکن است این آسیب یکباره به وجود بیاید و فرد درد شدیدی را در ناحیه مچ دست خود احساس کند . هم چنین داشتن آسیب در نواحی دیگر مانند آرنج ، گردن ، شانه ، . . . این ناحیه را آسیب پذیر تر می کند .
در اکثر مواقع این آسیب به مرور علائم خود را نشان می دهد . به این صورت که شخص رفته رفته در ناحیه مچ دست احساس درد جزئی می کند و سپس در انجام کارهای روزمره خود مانند نوشتن ، کار کردن با گوشی ، بلند کردن اجسام ، باز کردن در بطری ، . . . در ناحیه مچ دست احساس سوزش و درد می کند . این شخص به مرور در انجام کار های ذکر شده ، احساس ضعف و نا توانی کرده و در صورتی که به موقع این مشکل را پیگیری نکند ، در سمتی از بدن که مچ آن آسیب دیده ، احساس کرختی و درد خواهد کرد .
به منظور درمان و یا کاهش دردی که در کانال مچ دست به وجود آمده ، فعالیت های ورزشی متعددی وجود دارد . نمی توان تضمین کرد که این ورزش ها درد را به طور کلی از بین ببرند اما در کاهش آن تاثیر زیادی دارند البته در صورتی که منظم و مکرر انجام شوند .
یکی از ساده ترین و البته موثر ترین ورزش ها به این شرح می باشد . ابتدا دست آسیب دیده را با فشار مشت کرده و پس از گذشت ۱۰ ثانیه آن را با همان فشار و به آرامی باز کرده و انگشتان را تا جایی که می توانید از هم فاصله دهید . مدتی دست را در همان حالت نگه داشته و مجددا آن را مشت کنید . بهتر است این حرکت حداقل به مدت ۱۰ بار انجام شود .
تمرین موثر بعدی به کمک یه توپ پلاستیکی انجام می شود . توپ را در کف دست نگه داشته ، با کمک انگشتان به توپ فشار وارد کرده و به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه به همین حالت بمانید . سپس دست را آزاد کنید و پس از مدتی مجددا به توپ فشار کنید . این حرکت را نیز حداقل به مدت ۱۰ بار انجام دهید .
در این تمرین دستان خود را مانند هنگامی که دعا می کنید به هم بچسبانید و سپس در حالیکه نوک انگشتان به یکدیگر چسبیده اند ، کف دست ها را از هم فاصله دهید . اندکی فشار به انگشتان وارد کرده و برای مدتی به همین حالت بمانید . سپس دستان را شل کرده و مجددا این حرکت را انجام دهید .
این تمرین بسیار ساده و در عین حال در کاهش درد تونل مچ دست موثر می باشد . نوک انگشت های خود را به نوک انگشت شصت نزدیک کنید ( به هم نچسبند ) ، انگشتان باید به شکل O در بیایند . انگشت ها را بین ۵ تا ۱۰ ثانیه در همین حالت نگه داشته و سپس آن را آزاد کنید . این حرکت نیز بهتر است حداقل ۱۰ بار انجام شود .

  • اگر می خواهید بهترین مچ بند طبی  در بازار ایران را ببینید
  • اگر می خواهید با متخصصین ، مشاوره تلفنی رایگان داشته باشید و متناسب با آن مچ بند  انتخاب کنید 

بر روی لینک زیر کلیک کنید

مچ بند طبی دست 

 

مچ بند برای تنگی کانال دست 1-min
مچ بند برای تنگی کانال دست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *