مواد غذایی پایین اورنده قند خون

مواد غذایی پایین اورنده قند خون : با دستگاه تست قند خون  ،  لوازم پزشکی بی گزند ، بی گزند بمانید

 

مواد غذایی پایین اورنده قند خون

مواد غذایی پایین آورنده قند خون :مواد غذایی کاهش دهنده قند خون : قند خون یا گلوکوز خون ، قندی است که به صورت طبیعی در بدن موجود است . وجود این قند در بدن کاملا ضروری و مهم می باشد . هر ماده غذایی که توسط فرد مصرف می شود ، در بدن تجزیه شده و گلوکوز موجود در آن ، به سلول های مختلف بدن فرستاده می شود . در حقیقت گلوکوز تامین کننده انرژی مورد نیاز سلول های بدن می باشد . لوزالمعده وظیفه تولید و ترشح هورمونی به نام انسولین را در بدن بر عهده دارد . انسولین وظیفه دارد تا گلوکوز های وارد شده به بدن را ، بسوزاند . سوخت و ساز گلوکوز عملی حیاتی و مهم است . در صورتی که لوزالمعده بنا به هر دلیلی ، قادر به ترشح انسولین نباشد و یا بدن فرد به انسولین موجود ، واکنش و مقاومت نشان دهد ، مقدار گلوکوز های موجود در بدن ، افزایش پیدا کرده و در نتیجه فرد مبتلا به مرض قند خون می شود .
امروزه قند خون بالا که به آن دیابت نیز گفته می شود ، به یکی از بیماری های رایج در کل جهان تبدیل شده است . دلایل مختلفی برای بروز مرض قند خون وجود دارد . از جمله این دلایل می توان به عدم تحرک کافی ، سوابق ارثی ، بیماری های کلیوی ، تغذیه و رژیم غذایی نا سالم ، اشاره کرد . تغذیه نقش بسیار مهمی در ابتلا و یا جلوگیری از مرض قند خون دارد . متخصصین عقیده دارند نوع تغذیه ای که توسط فرد مصرف می شود ، در صورتی که سالم و مقوی باشد ، می تواند علاوه بر این که مقدار قند خون را پایین بیاورد و در محدوده نرمال نگه دارد ، از ابتلا به بسیاری دیگر از بیماری ها نیز ، جلوگیری می کند .

 

مواد غذایی پایین اورنده قند خون
مواد غذایی پایین اورنده قند خون

 

برخی از غذا هایی که در پایین آوردن میزان قند خون تاثیر بسزایی دارند ، در زیر به اختصار شرح داده شده اند :

  • غذا های دریایی – اکثر غذا های دریایی منابع مغذی و مفیدی جهت دریافت پروتئین ، ویتامین ، مواد معدنی ، آنتی اکسیدان و چربی های سالم می باشند . فاکتور های ذکر شده همگی در تنظیم میزان قند خون نقش دارند . به عنوان مثال پروتئین نقش پر رنگی در کنترل میزان قند خون دارد . پروتئین باعث می شود تا گوارش اندکی کند شده و قند خون نتواند به طور ناگهانی افزایش پیدا کند . از طرفی دیگر با مصرف پروتئین شخص احساس سیری کرده و از پر خوری جلوگیری می شود .
  • کلم بروکلی – تحقیقات ثابت کرده است که ماده ای شیمایی به نام ” سولفورافین ” که نوعی ایزوتیوسیانات می باشد ، در کلم بروکلی وجود دارد . این ماده شیمایی اثرات ضد دیابت بسیار قوی دارد و هم چنین باعث تقویت حساسیت بدن ، به انسولین می شود . می توان کلم بروکلی را به صورت پخته شده و یا خام مصرف کرد .
  • بامیه – بامیه که اکثرا به عنوان نوعی سبزی در نظر گرفته می شود ، یکی از میوه های بسیار موثر در کاهش میزان قند خون می باشد . این میوه شامل آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی و پلی ساکارید ها می باشد ؛ که هر دو ماده از کاهش دهنده های قند خون به حساب می آیند . در برخی از کشور ها مانند ترکیه ، از دانه های بامیه به عنوان دارویی جهت کنترل و درمان قند خون بالا ، استفاده می شود .
  • کدو تنبل – این نوع کدو شامل آنتی اکسیدان ، فیبر و پلی ساکارید می باشد . هر ۳ ماده مذکور نقش بسزایی در کاهش میزان قند خون و کنترل آن دارند . حتی در بسیاری از کشور ها ، از کدو تنبل به عنوان یک ماده درمانی برای افرادی که به قند خون بالا مبتلا هستند ، استفاده می شود . دانه های کدو تنبل نیز از این جهت که سرشار از پروتئین و چربی های سالم می باشند ، در کنترل قند خون موثر می باشند .
  • حبوباتی مانند عدس و لوبیا – این حبوبات شامل مواد بسیار مفید و پر فایده ای مانند پروتئین ، منیزیم و فیبر هستند . فیبر موجود در لوبیا و عدس از نوع نشاسته و محلول می باشد ؛ که باعث کند شدن گوارش پس از مصرف هر وعده غذایی ، می شود . مصرف این حبوبات علاوه بر کاهش و کنترل میزان قند خون ، از شخص در برابر ابتلا به دیابت نیز محافظت می کند .
  • انواع توت ها – برای آن دسته از افرادی که قند خون بالا دارند ، مصرف انواه توت ها مانند نوعی درمان می باشد . به طور کلی تمامی انواع توت ها سر شار از موادی مانند آنتی اکسیدان ، فیبر ، مواد معدنی و ویتامین های مختلف هستند . تمامی این مواد به محض ورود به بدن ، مقدار قند خون را پایین آورده و در محدوده قابل کنترلی ، نگه می دارند .
  • مرکبات مختلف – بر خلاف باور عموم مردم که تصور می کنند مرکبات به دلیل قندی که دارند ، باعث افزایش میزان قند خون در بدن می شوند ، مصرف آن ها حتی می تواند باعث پایین آوردن قند خون نیز شود . به طور کلی مرکبات نسبت به میوه هایی مانند آناناس یا هندوانه ، قند خون پایین تری دارند . آن ها هم چنین به عنوان میوه هایی با شاخص گلیسمی پایین و کم در نظر گرفته می شوند . مصرف میوه هایی مانند گریپ فروت یا پرتغال ، به دلیل ترکیبات گیاهی ( پلی فنولی و نارینجنین ) و فیبری که دارند ، می توانند تا حدی مقدار قند خون را کنترل کنند .
  • تخم مرغ – تخم مرغ یکی از شناخته شده ترین مواد غذایی جهت کنترل و پایین آوردن میزان قند خون می باشد . این ماده غذایی سرشار از چربی های سالم ، مواد معدنی ، پروتئین ، آنتی اکسیدان ، . . . است . مصرف تخم مرغ به خصوص برای آن دسته از افرادی که مبتلا به دیابت نوع دوم هستند ، بسیار موثر و مفید می باشد .
  • ماست و کفیر – این دو از جمله محصولات لبنیاتی تخمیر شده هستند که بر اساس تحقیقات ، نقش پر رنگی در کاهش میزان قند خون دارند . به عنوان مثال پس از آزمایشاتی که در این رابطه انجام شد ، مشخص شد که مصرف روزانه ۶۰۰ میلی لیتر کفیر ، برای آن دسته از افرادی که مبتلا به دیابت ( نوع دوم ) هستند ، باعث کاهش تدریجی میزان قند خون می شود . در تحقیقاتی دیگر نیز مشخص شد که مصرف روزانه ۱۵۰ گرم ماست ، می تواند به بهبود سوخت و ساز گلوکوز توسط انسولین ، کمک قابل توجهی بکند .
مواد غذایی پایین اورنده قند خون
مواد غذایی پایین اورنده قند خون

معرفی بدترین و بهترین دستگاه تست قند خون امسال در لینک زیر کلیک کنید 

بهترین دستگاه تست قند خون

 

 

مواد غذایی کاهش دهنده قند خون

مواد غذایی کاهش دهنده قند خون  : قند خون ، عارضه ایست که نشان دهنده ی میزان حضور گلوکز در خون می باشد . قند خون بالا می تواند نشانه ی حضور بیماری هایی مثل دیابت باشد ؛ اما همیشه نشانه ی بیماری نیست . به عنوان مثال ، بعد از مصرف برخی غذا ها مثل شیرینی ، نوشابه و … ، میزان قند خون افزایش می یابد و بعد از گذشت مدتی نیز به حالت طبیعی خود باز می گردد . همچنین در برخی از بانوان باردار ، قند خون در بدن بیش از حالت طبیعی می شود که به آن دیابت بارداری گفته می شود . در این شرایط نیز قند خون تا مدتی بالاست و بعد از زایمان با کمک رژیم های غذایی ، دارو ها و نیز فعالیت های ورزشی ، به حالت طبیعی باز می گردد .

مواد غذایی کاهش دهنده قند خون
مواد غذایی کاهش دهنده قند خون

بررسی روزانه و مداوم قند خون ، می تواند افراد را به سمت حفظ تعادل رژیم غذایی و پرهیز از مصرف غذا های خطرناک هدایت کند . همچنین برخی مواد غذایی می توانند میزان قند خون در بدن را کاهش داده و فرد را به سمت وضعیتی سالم پیش ببرند .
در این مطلب سعی شده تا مواد غذایی معرفی شوند که براحتی قابل آماده سازی بوده و در تمامی خانه ها یافت می شوند :

  • سرکه ی سیب :
    یکی از رایج ترین و شناخته شده ترین مواد غذایی برای کاهش قند خون ، سرکه ی سیب است . این ماده ی غذایی ، عالی ترین گزینه برای کاهش چربی خون ، تنظیم آنزیم های کبد ، پاکسازی خون و نیز کاهش قند خون می باشد . برخی افراد ، سرکه ی سیب را به عنوان ماده ای اصلی از رژیم غذایی روزانه تدارک دیده اند و آن را به صورت محلول سرکه و عسل با آب گرم ، میل می کنند . برخی دیگر آن را با سالاد به عنوان چاشنی مصرف می نمایند . سرکه ی سیب علاوه بر نقش کاهش قند خون ، می تواند روی اشتها نیز موثر بوده و با حذف اسید های چرب بدن ، به چربی سوزی و تناسب اندام نیز کمک کند . مصرف سرکه ی سیب برای افرادی که دچار معده های حساس و بیماری هایی همچون زخم معده هستند ، باید با نظر پزشک مصرف گردد .
  • دارچین :
    دارچین از دیگر مواد موثر در کاهش قند خون است . مصرف دارچین می تواند به صورت استفاده از چوب آن باشد و یا مصرف پودر دارچین . بهترین زمان استفاده از این ماده ، صبح بصورت ناشتا است . می توان پودر یا چوب دارچین را درون چای قرار داده و همراه با یک قاشق مربا خوری عسل ، میل نمود .
  • سیر :
    سیر از دیگر کاهنده های میزان قند خون است . مصرف این ماده همراه با غذا ، در میزان قند خون ناشتا موثر است . البته پیاز نیز تاثیراتی مشابه را ارائه داده است .
  • قهوه :
    دانه ی قهوه ، در میزان قند خون بدن تاثیر داشته ؛ همچنین برای کاهش اشتها و چربی سوزی نیز یکی از بهترین گزینه ها می باشد . البته دقت داشته باشید که مصرف قهوه باید بدون شیرین کننده های حاوی گلوکز باشد . نوشیدن قهوه همراه با مواد قندی مثل شکلات ، قطعا تاثیر مطلوب را به همراه نخواهد داشت !

سایر مواد غذایی کاهش دهنده قند خون :

مصرف مواد غذایی حاوی فیبر بالا مثل سبزیجات ، اسفناج ، غلات کامل و غیر فراوری شده ، شنبلیله ، پروتئین ها و … ، همگی می توانند روی میزان قند خون ناشتا تاثیر گذار باشند و آن را تا حدود چشمگیری کاهش دهند .

توصیه می شود تمامی افراد ، به خصوص افرادی که در معرض ابتلا به بیماری قند خون هستند ، حتما روزانه یک بار قند خون خود را بررسی کرده تا از بروز وضعیت های وخیم جلوگیری کنند .

معرفی بدترین و بهترین دستگاه تست قند خون امسال در لینک زیر کلیک کنید 

بهترین دستگاه تست قند خون

 

 

مواد غذایی کاهش دهنده قند خون
مواد غذایی کاهش دهنده قند خون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *