فوائد شکم بند بارداری :

فوائد شکم بند بارداری : : بی گزند بمانید !
در سال های اخیر ، به منظور حفظ سلامت هرچه بیشتر و بهتر مادر و جنین به طور همزمان ، استفاده از پوشاک و لوازم مخصوصی رواج پیدا کرده است . یکی از این پوشاک طبی ، شکم بند های بارداری هستند .

برای مشاهده انواع شکم بند های بارداری بر روی لینک زیر کلیک کنید

 

فوائد شکم بند بارداری
فوائد شکم بند بارداری

شکم بند های بارداری در واقع نوعی پوشاک انعطاف پذیر هستند که وظیفه ی آن ها ، محافظت از بخش های پایینی کمر و تمام شکم است . این وسیله از بند هایی از جنس کش مقاوم ساخته شده که می توان آن را رو و یا زیر لباس پوشید . ممکن است شکم بند بارداری ، با کمر بند بارداری اشتباه گرفته شود . معمولا شکم بند ها از ضخامت بیشتری برخوردارند . کمربند ها علاوه بر کمر و شکم ، از لگن نیز محافظت می کنند .

طی سال های اخیر ، استفاده از شکم بند های بارداری طرفداران زیادی پیدا کرده است . چرا که نیاز بانوان را تا حدود زیادی از خرید لباس های بارداری برطرف کرده است ؛ علاوه بر این ، طی دوران زایمان و پس از آن نیز قابل استفاده می باشد . مهم ترین مزیت آن ، قیمت مقرون به صرفه ی این کالاست . البته قیمت آن معمولا بستگی به برند و جنس کالا دارد ؛ اما به طور معمول ، از قیمت های ارزانی در بازار قابل خریداری است .

استفاده از شکم بند های بارداری از مزیت های بیشتری نیز برخوردار است . از جمله ی آن ، تسهیل فعالیت های روزانه است . فعالیت و ورزش طی دوره ی بارداری از ضروریات روزانه است . ورزش در این دوران از افزایش فشار خون ، دیابت و افسردگی جلوگیری می کند ؛ اما بسیاری از بانوان به خصوص از ماه های سوم به بعد بارداری ، فعالیت های روزانه را به سختی انجام می دهند . استفاده از شکم بند های بارداری با کاهش میزان درد و فشار ، کمک می کند تا فرد بتواند راحت تر در فعالیت های روزمره و ورزشی شرکت داشته باشد .

علاوه بر این ، نقش مهم دیگر شکم بند های بارداری در اصلاح فرم ساختار بدنی است . با ورود به ماه های چهارم بارداری و رشد جنین ، به ستون فقرات مادر فشار وارد شده و در برخی شرایط ، ساختار بدنی و حتی فرم ایستادن شروع به تغییر می کند . به این صورت که گودی کمر افزایش پیدا کرده و ستون مهره ها و بخش های تحتانی لگن از فرم طبیعی خارج می شوند . شکم بند بارداری با محافظت از این بخش ها ، از تغییر فرم دادن آن ها جلوگیری کرده و بدن را در حالت طبیعی نگه می دارد .

فوائد شکم بند بارداری
فوائد شکم بند بارداری

علاوه بر موارد گفته شده ، با افزایش وزن جنین و برجستگی شکم ، ماهیچه ها در معرض افتادگی و دفرم شدن قرار می گیرند . برای جلوگیری از این افتادگی ماهیچه ، شکم بند به نوعی فشار ملایم به ماهیچه ها وارد می کند تا در حین فعالیت ، ماهیچه ها دچار شل شدگی و افتادگی نشوند . این فشار به طور معمول در حدی نیست که ناخوشایند بوده و به بدن آسیب برساند . در صورت احساس هرگونه فشار غیر عادی و یا شل بودن و آزاد بودن شکم بند ، حتما باید با متخصص مشورت گرفت تا در صورت تایید ، شکم بند با سایر پوشاک طبی مشابه و یا سایز های متفاوت جایگزین گردد .

از دیگر مزایای استفاده از این شکم بند ها ، می توان به کاهش درد اشاره کرد . معمولا درد های شکم و لگن با رسیدن به ماه های سوم الی چهارم بارداری آغاز می شوند . شکم بند از این بخش های بدن حمایت کرده و طبق تحقیقات ، توانسته تا ۷۰ درصد درد های مربوط به این نواحی را برطرف کند .

فوائد شکم بند بارداری
فوائد شکم بند بارداری

البته مزایای این شکم بند ها به دوره ی بارداری محدود نشده و پس از زایمان نیز می تواند مورد استفاده قرار بگیرد . از این شکم بند ها پس از هفته ی دوم و سوم زایمان ، برای جلوگیری از تحلیل عضلانی استفاده می شود . پارگی و آسیب دیدگی عضلات حین زایمان ، به خصوص زایمان طبیعی از شابع ترین عوارض زایمان است . عضلات طی استفاده ی منظم از این شکم بند ، بافت ها مجددا استقامت و فرم طبیعی خود را به دست می آورند .

با وجود موارد گفته شده در ارتباط با فوائد شکم بند بارداری رعایت برخی نکات لازم است . چرا که این وسیله در عین حال که بسیار ضروری بوده و می تواند از بدن محافظت کند ، در صورت استفاده ی غیر اصولی ، معایبی نیز به همراه خواهد داشت .

اول از همه ، لازم به ذکر است که استفاده ی طولانی مدت از آن در طی روز ، توصیه نمی شود . همانطور که گفته شد ، این کمربند ، نوعی فشرده سازی بسیار ملایم در بافت های شکم ایجاد می کند . این فشرده سازی تنها جهت حفظ فرم طبیعی بدن و تسهیل فعالیت های روزمره و ورزشی است . استفاده از آن به مدت بسیار طولانی ، می تواند کاهش جریان خون در بخش شکم و کمر را به همراه داشته باشد . علاوه بر این ، ممکت است اختلالاتی در در رشد طبیعی جنین به وجود بیاورد .

فوائد شکم بند بارداری
فوائد شکم بند بارداری

علاوه بر این ، لازم به ذکر است که شکم بند های بارداری نمی توانند به تنهایی در درمان بافت های عضلانی آسیب دیده حین و پس از بارداری موثر باشند . برای نتیجه گیری بهتر ، لازم است بانوان از فعالیت های ورزشی نیز غافل نشوند .
بهترین نحوه ی استفاده از این وسیله ، روزانه ۲ الی سه ساعت است و در این زمان ، فعالیت های صحیح ورزشی مناسب با دوران بارداری صورت بگیرد .
از این کمربند در شرایط خاصی نباید استفاده شود . از جمله :

  • شرایطی که دمای هوای محیط زیاد است .
  • شرایطی که فشار زیادی به شکم وارد می شود و احساس ناخوشایندی به وجود می آورد .
  • در شرایطی که فعالیت فیزیکی مادر زیاد است .

 

منبع :

premierhealth

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *