فشار سنج مچی بهتره یا بازویی ؟

فشار سنج مچی بهتره یا بازویی : بی گزند مرکز فروش دستگاه فشار سنج ( فشار خون ) در ایران است

امروزه مشکلات مربوط به فشار خون بالا ، به خصوص در بزرگسالان ، معضلی بزرگ و پر اهمیت به حساب می آید . بسیاری از افراد به پر فشار خونی یا فشار خون بالا مبتلا می باشند . نخستین توصیه پزشکان به این افراد ، سنجش منظم مقدار فشار خون توسط دستگاه های مخصوص می باشد . بسیاری از افراد ترجیح می دهند که جهت این کار ، به بیمارستان ها و یا مراکز درمانی مراجعه کنند ؛ اما در صورتی که نیاز باشد میزان فشار خون چند بار در روز سنجیده شود ، در این صورت مراجعه به بیمارستان آسان و مقرون به صرفه نمی باشد . بهترین روش تهیه یک دستگاه فشار سنج خانگی بوده ، تا هر زمان که نیاز است ، مقدار فشار خون به طور دقیق و توسط خود شخص در منزل ، اندازه گیری شود .
به طور کلی زمانی که قلب خون را پمپاژ می کند ، این خون به سرخرگ ها وارد شده و به دیواره این عروق خونی ، فشاری وارد می شود . فشار وارد شده را در اصطلاح پزشکی ، ” فشار خون ” می نامند . بر روی تمامی دستگاه ها فشار خون ، دو نوع فشار درج شده است ، که در زیر اختصارا به آن ها پرداخته شده است :

  •  فشار خون سیستولی : این مقدار نشان دهنده ی حداکثر فشاری است که ، توسط خون به دیواره سرخرگ ها وارد می شود . فشار خون سیستولیک در دستگاه های فشار خون ، همان عدد اول یا بالا می باشد .
  •  فشار خون دیاستولی : این مقدار نیز نشان دهنده ی حداقل فشاری است که ، قلب در زمان استراحت و توسط پمپاژ خون ، به دیواره سرخرگ ها وارد می کند . فشار خون دیاستولیک در دستگاه های فشار خون ، عدد دومی یا پایین می باشد .

انواع مختلفی از دستگاه فشار خون وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند . از بین این دستگاه ها ، برخی از آن ها به دور مچ و برخی دیگر به دور بازو بسته می شوند . در زیر به توضیح هر یک از انواع دستگاه فشار خون ، پرداخته شده است :

این مطلب را هرگز از دست ندهید : بهترین برند دستگاه فشار سنج

 

فشار سنج مچی بهتره یا بازویی

دستگاه فشار سنج جیوه ای :

این دستگاه از یک مانومتر جیوه ای تشکیل شده است . این مانومتر خود نیز از یک محفظه فلزی مخصوص ، یک صفحه درجه بندی شده ( به صورت عمودی و بر حسب میلی متر جیوه ، با فواصل ۱۰ میلی متری ) و یک لوله شیشه ای تشکیل شده است . هنگامی که پروسه سنجش فشار تمام شود ، عددی در صفحه درجه بندی شده ( هم سطح جیوه ای که در لوله شیشه ای موجود است ) نمایان می شود . آن عدد مقدار فشار موجود در بازوبند ( به آن کاف نیز گفته می شود ) یا همان فشار دقیق خون می باشد .

دستگاه فشار سنج عقربه ای :

در این فشار سنج نیز نحوه سنجش فشار ، مانند نوع بالا می باشد . پس از بستن صحیح بازو بند به دور بازو ، به آرامی باد شده و سپس میزان دقیق فشار خون ، توسط عقربه ها سنجیده می شود . پزشکان عقیده دارند که دقت دستگاه فشار خون جیوه ای ، از دستگاه عقربه ای بیشتر است . در حالی که هر دو از نوع بازویی می باشند ، فشار سنج جیوه ای قادر است تا به صورت دقیق تری ، مقدار فشار خون فرد را محاسبه کند .

دستگاه فشار سنج دیجیتالی بازویی :

فشار سنج مچی بهتره یا بازویی ؟ در این دستگاه یک مانومتر به همراه یک صفحه نمایش وجود داشته که هر دو ، از نوع دیجیتال می باشند . از دیگر محتویات این فشار سنج ، می توان به بازو بند آن اشاره کرد که ، لوله ای از آن خارج شده است . در بدنه دستگاه قسمتی مخصوص جهت اتصال لوله بازو بند به دستگاه وجود دارد . پس از اتمام پروسه سنجش فشار ، مقدار فشار خون فرد بر روی صفحه نمایش و در غالب ۲ عدد ( فشار خون سیستولی و فشار خون دیاستولی ) ، نمایان می شود . در دستگاه های فشار سنج دیجیتالی بازویی ، مانند انواع قبلی ، نیازی به استفاده از گوشی نمی باشد .
این دستگاه معمولا به صورت پمپ خودکار و پمپ دستی ، بازو بند را باد می کند . در دستگاه هایی که مجهز به پمپ خودکار هستند ، تنها با فشار دادن یک دکمه بر روی دستگاه ، پمپ در مدت زمان کوتاهی ، به آهستگی باد می شود . در رابطه با استفاده از دستگاه فشار سنج دیجیتال بازویی ، چند نکته وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره شده است :

  •  ابتدا بایستی چسب کاف را باز کرده و به دور بازو بسته شود .
  •  لوله ی کاف باید پس از بسته شدن آن به دور بازو ، به گونه ای باشد که دقیقا بر روی رگ قرار بگیرد .
  • کاف نباید بسیار محکم و یا بسیار آزاد دور بازو بسته شود . در هر کدام از این دو حالت ، ممکن است پمپ خودکار کاف را باد نکند . در این شرایط ارور مخصوصی بر روی صفحه نمایش دستگاه ظاهر شده و شخص بایستی مجددا ، کاف را به طور صحیح بر دور بازو ببندد .
  • پس از اطمینان از صحیح بودن وضعیت کاف ، دست باید در محلی ثابت قرار بگیرد . هم چنین ضروری است که دست دقیقا در امتداد قلب و اندکی بالا قرار بگیرد . در این حالت نیز در صورتی که وضعیت دست صحیح نباشد ، دستگاه ارور خواهد داد .
  •  سپس دکمه مخصوص را فشار داد و پروسه سنجش فشار شروع می شود .
  • حائز اهمیت است که در حین این پروسه ، بایستی از تکان خوردن ، حرف زدن ، . . . خودداری شود . به عنوان مثال تکان خوردن زیاد ، باعث می شود تا دستگاه قادر نباشد میزان دقیق فشار خون را بسنجد .
  •  توصیه می شود پیش از اقدام به سنجش فشار خون ، فرد حداقل به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه ، در وضعیت استراحت قرار بگیرد . در این حالت دستگاه می تواند میزان واقعی و دقیق فشار خون را ، به دست آورد .
فشار سنج مچی بهتره یا بازویی

دستگاه فشار سنج دیجیتالی مچی :

فشار سنج مچی بهتره یا بازویی ؟ در این نوع از فشار سنج نیز ، یک مانومتر و مچ بند ( یا انگشت بند ) دیجیتالی موجود می باشد . همان طور که از نام این دستگاه نیز مشخص است ، بر خلاف دستگاه فشار سنج بازویی ، کاف بر دور مچ دست و یا انگشت دست بسته می شود . بی تردید صفحه نمایش این دستگاه ، نسبت به فشار سنج های بازویی ، کوچک تر می باشد . فشار سنج دیجیتال مچی ، از نظر ظاهری شبیه به ساعت مچی است . از فشار سنج های مچی بیشتر جهت سنجش میزان فشار خون شریانی در بزرگ سالان و هم چنین ، فشار خون غیر تهاجمی استفاده می شود .
یکی از قابلیت هایی که اخیرا به تمامی فشار سنج ها و به خصوص فشار سنج های مچی افزوده شده است ، نشانگر استراحت استاین ( به آن نشانگر پایداری همودینامیک نیز گفته می شود ) می باشد . این قابلیت در واقع بیانگر این امر است که آیا در حین سنجش فشار خون ، میزان گردش خون در حالت استراحت کافی بوده است یا خیر . نشانگر استراحت استاین در نهایت به افزایش دقت فشار سنج های مچی ، کمک قابل توجهی می کند . در دستگاه های جدید تر قابلیت تشخیص آریتمی قلبی ( ضربان نا منظم قلب ) نیز وجود دارد .
در رابطه با سنجش فشار خون توسط دستگاه فشار سنج مچی ، چندین نکته مهم وجود دارد که در زیر ، به آن ها پرداخته شده است :

  • ذکر این نکته ضروری است که مچ بند بایستی بر روی پوست بسته شود . حتی لباس نازک نیز می تواند از دقت دستگاه بکاهد . از همین رو توصیه می شود که بین مچ بند و پوست دست ، هیچ مانع و لایه اضافه ای نباشد .
  •  تا پیش از بستن صحیح مچ بند بر دور مچ ، هیچ دکمه ای نباید فشار داده شود .
  • محل مناسب جهت بستن مچ بند ، ۱ سانتی متر بالا تر از قوزک مچ می باشد .
  • مچ بند نیز مانند بازو بند ، نباید محکم و یا آزاد بسته شود .
  • فرد باید توجه داشته باشد که صفحه نمایش دستگاه ، به سمت بالا باشد .
  • در این دستگاه نیز بایستی دست در امتداد قلب قرار بگیرد . بسیاری از دستگاه ها این قابلیت را دارا هستند که اگر بازو بند و یا مچ بند ، به صورت صحیح و مناسب بسته شده باشند ، علامت O . K بر روی صفحه نمایش ظاهر می شود .
  • پس از قرار گرفتن در وضعیت مناسب ، دکمه روشن / خاموش را فشار داده و پروسه سنجش فشار آغاز خواهد شد .
  •  پمپ باد خودکار دستگاه فعال شده و تا حداکثر فشار ۱۹۰ mm Hg ( میلی متر جیوه ) ، بالا می رود .
  •  در دستگاه های هوشمند در صورتی که فشار هوا در حین پروسه کافی نباشد ، به صورت اتوماتیک ۳۰ میلی متر جیوه بیشتر از حالت عادی پمپ می کند .
  •  پس از اتمام سنج نیز مقدار نهایی فشار خون شخص ، بر روی صفحه نمایش کوچک دستگاه نمایان می شود .
  • لازم به ذکر است که در فشار سنج های مچی نیز ، مانند فشار سنج های بازویی ، در حین پروسه سنجش فشار شخص باید از تکان خوردن ، حرف زدن ، خندیدن ، . . . خودداری کند .
فشار سنج مچی بهتره یا بازویی

جمع بندی فشار سنج مچی بهتره یا بازویی

در مورد سوال مهم فشار سنج مچی بهتره یا بازویی به طور کلی فشار سنج های بازویی ، نسبت به فشار سنج های مچی از دقت بالا تری برخوردار می باشند ؛ اما استفاده از فشار سنج های مچی ساده تر و سریع تر است . جهت استفاده از فشار سنج های بازویی ، آستین باید تا حد امکان بالا زده شود . در صورتی که آستین شخص تنگ باشد و یا به هر دلیلی نتواند آن را به سادگی بالا بزند ، این کار با مشکل روبرو خواهد شد . در صورتی که جهت استفاده از فشار سنج های مچی ، بالا زدن مقدار کمی از آستین کافی است . هم چنین بستن کاف در فشار سنج های بازویی ، به دقت بیشتری نیاز دارد . به عنوان مثال همان طور که پیش تر نیز گفته شد لوله ی کاف باید دقیقا بر روی رگ قرار بگیرد ، در غیر این صورت پمپ به طور کامل کاف را باد نکرده و در نتیجه فشار خون سنجیده نخواهد شد .
پیش تر نیز به این مورد اشاره شد که پیش از شروع به سنجش فشار ، دست باید در امتداد قلب قرار بگیرد . فشار سنج هایی که بر دور بازو بسته می شوند ، به صورت طبیعی در امتداد قلب قرار می گیرند ؛ اما فشار سنج های مچی این گونه نیستند و فرد باید در حین سنجش فشار خون ، دستش را در امتداد قلب نگه دارد . از همین رو گفته می شود که دقت فشار سنج های بازویی ، بالا تر از فشار سنج های مچی می باشد . چرا که اگر مچ کمی پایین تر و یا بالا تر قرار بگیرد ، این امکان وجود دارد که عدد نهایی دقیق به دست نیاید .
تفاوت بارز دیگری که بین این دو دستگاه وجود دارد ، سایز و ابعاد آن ها می باشد . فشار سنج های مچی به دلیل ابعاد کوچک و وزن سبکی که دارند ، به سادگی در کیف جا شده و قابل حمل می باشند . افراد می توانند آن ها را همراه خود به همه جا برده و در شرایط ضروری ، مقدار فشار خون خود یا سایرین را بسنجند . در حالی که فشار سنج های بازویی ابعاد بزرگ تری داشته و در نتیجه حمل آن ها به سادگی فشار سنج های مچی نمی باشد .
در کل اگر فرد کار با فشار سنج دیجیتال را به خوبی بلد باشد ، فرق زیادی بین این دو نوع وجود ندارد . اگر چه توصیه می شود افراد سن بالا که از دقت کافی برخوردار نمی باشند ، از فشار سنج های بازویی استفاده کنند .

این مطلب را هرگز از دست ندهید : دقیق ترین دستگاه فشار خون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *