فشار خون بالا در بارداری :

فشار خون بالا در بارداری با دستگاه فشار خون  ، بی گزند ، بی گزند بمانید

علائم فشار خون بالا در بارداری

در حین دوران بارداری ، بدن تغییرات متعددی را تجربه خواهد کرد . قند خون ، فشار خون ، وضعیت سایر ارگان های بدن و … مداوم در حال تغییر هستند . معمولا این تغییرات بعد از زایمان ، به حالت استاندارد باز می گردند ؛ اما نیاز است تا مادر همواره در حین بارداری و حتی بعد از آن ، تحت معاینه ی پزشک باشد تا دوران پس از زایمان به بهترین نحو ، سپری گردد .
یکی از تغییرات رایج در حین بارداری ، تغییرات فشار خون است . این عامل ، بستگی مستقیمی به وضعیت سیستم گردش خون مادر قبل از دوران بارداری نیز دارد . به این صورت که مادرانی که پیش از بارداری تجربه ی فشار خون های بالا را دارند ، در این دوران نوسانات بیشتری را تجربه خواهند کرد .
. در پایان ماه ششم و اغاز سه ماه سوم بارداری ، بدن مادر تغییرات فشار خونی را تجربه خواهد کرد . این میزان معمولا از حالت طبیعی که ۱۲۰ / ۸۰ میلی متر جیوه است ، به ۱۴۰ / ۹۰ میلی متر جیوه تغییر خواهد کرد . این وضعیت بعد از هفته ی ۳۷ بارداری و بعد از زایمان ، از بین می رود . البته لازم است تا شخص همواره روی رقم فشار خون خود کنترل داشته باشد .
گاهی ممکن است فشار مادر به بیش از ۱۶۰ / ۱۱۰ برسد . در این وضعیت ، فورا مادر بستری شده و باید تحت نظارت مداوم پزشک باشد . ممکن است در این شرایط ، در صورتی که هفته ی ۳۷ بارداری به اتمام رسیده باشد ، پزشک دستور انجام عمل سزارین را صادر نماید . سزارین زودتر از موعد ، نیازمند نگهداری نوزاد در بیمارستان است تا به طور کامل به بلوغ برسد .
کنترل فشار خون در حین دوره ی بارداری ، کمک می کند تا با وجود این شرایط ، کماکان وضعیت جنین و مادر در بهترین حالت حفظ شود . به خصوص در برخی از شرایط ، فشار خون خطرات بیشتری برای مادر و جنین دارد و حتما باید توسط پزشک کاملا بررسی و کنترل شود .
این شرایط شامل :

  • مادرانی که اولین بارداری خود را تجربه می کنند .
  • مادرانی که دارای اضافه وزن هستند .
  • مادرانی که از پیش به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند .
  • مادرانی که سابقه ی بیماری فشار خون و یا سایر بیماری های زمینه ای را در خانواده ی خود دارند ( مثل بیماری های قلبی ، کلیوی و … ) .
  • مادرانی که سن بارداری آنان بالا است .
  • مادرانی که هرگونه دخانیات مصرف می کنند و یا سابقه ی مصرف آن را دارند .
فشار خون بالا در بارداری
فشار خون بالا در بارداری

این شرایط ، می تواند جربان خون را تحت تاثیر قرار داده و سلامت جنین و سپس مادر را تحت خطر قرار دهند . این افراد باید روزانه حداقل یک بار فشار خون خود را چک کنند و در صورت مشاهده ی رقمی خارج از محدوده ی استاندارد ، فورا ان را با پزشک در میان بگذارند .
در این حال ، پزشک ابتدا سونوگرافی می کند تا از سلامت جنین مطمئن شده ؛ و سپس تجویز می کند تا مادر ازمایشاتی از قبیل آزمایش خون ، پروتئین و … انجام دهد .

بهترین دستگاه فشار خون
بهترین دستگاه فشار خون

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *