عوامل افت فشار خون یا هایپوتنشن

عوامل افت فشار خون یا هایپوتنشن :  با دستگاه فشار خون تجهیزات پزشکی بی گزند ، بی گزند بمانید

 

عوامل افت فشار خون یا هایپوتنشن

عوامل افت فشار خون یا هایپوتنشن : فشار خون پایین یا هایپو تنشن به شرایطی گفته می شود که فشار خون کمتر از میزان ۱۲۰/۸۰ باشد . در حالت عادی ، فشار خون پایین امری نسبتا رایج است و بسیاری افراد بر اساس شرایط فیزیکی ، جنسیتی و مادر زادی ، به طور طبیعی با فشار خونی کمتر از سایر افراد به زندگی ادامه می دهند . اما در برخی شرایط ، این وضعیت به طور ناگهانی ایجاد شده و یا از حد طبیعی ، بسیار کمتر می شود . به این شرایط هایپوتنشن گفته می شود .
به صورت طبیعی ، فشار خون پایین بهتر از فشار خون بالا است . چرا که فشار خون بالا خطرات بیشتری نسبت به نوع دیگر دارد و می تواند عوارض خطرناک تری ایجاد کند .

عوامل افت فشار خون یا هایپوتنشن

 

فشار خون را چگونه بررسی کنیم ؟

برای مشاهده ی فشار خون در منزل ، با کمک فشار سنج های دیجیتالی می توان به راحتی این کار را انجام داد . فشار سنج با کمک کاف و سیم رابط ، دور بازو قرار گرفته و میزان فشار وارد شده به رگ ها را روی مانیتور دیجیتالی خود نشان می دهد . چند عدد روی صفحه نمایش داده می شوند . عدد بالا ، میزان فشار سیستولیک خون است که معمولا رقمی بزرگتر از رقم پایینی است .
عدد پایین ، میزان فشار دیاستولیک می باشد . رقم معمولی فشار سیستولیک حوالی ۱۲۰ و رقم دیالستولیک حدود ۸۰ می باشد . همچنین ضربان قلب نیز با علامت قلب کوچک در گوشه ی مانیتور مشخص می شود که با کمک آن ، ضربان قلب و احتمال آریتمی را می توان دریافت .

بسیار مهم

بهترین دستگاه فشار خون
بهترین دستگاه فشار خون

 

فشار خون پایین با چه علائمی همراه است ؟

فشار خون پایین در شرایطی که در محدوده ی طبیعی باشد ، علائم خاصی به همراه نخواهد داشت . تنها ممکن است با علائمی مثل سردی پوست ، احساس خستگی و … همراه باشد . اما با کاهش شدید فشار ، علائمی همچون احساس تهوع ، عدم تمرکز ، مشکلات دید ، تنفس های با سرعت بالا ولی عمق کم ، و در نهایت بیهوشی ( سنکوپ ) رخ خواهند داد .

این مطلب را هرگز از دست ندهید : درمان فشار خون بالا

بخوانید  : علائم فشار خون بالا

 

چرا فشار خون کاهش می یابد ؟ عوامل افت فشار خون یا هایپوتنشن

عوامل افت فشار خون یا هایپوتنشن : فشار خون پایین می تواند علت های مختلفی داشته باشد . به طور طبیعی در زمانی که بدن در حالت استراحت به سر می برد ، فشار خون کاهش پیدا می کند . مثلا بعد از بیدار شدن از خواب ، این رقم در میزانی بسیار کمتر از حالتی ست که بدن مشغول انجام فعالیت های روزمره می باشد .
همچنین بانوان باردار ، در ماه های اول بارداری ، افت شدید فشار خون را شاهد خواهند بود . در این زمان ممکن است افت فشار تا حدودی رخ دهد که مادر دچار حالت بیهوشی گردد .
از طرف دیگر ، برخی دارو ها این عارضه را به همراه خواهند داشت . مثلا دارو های دیورتیک و دارو های قلبی ، فشار خون را کاهش می دهند . توصیه می گردد افرادی که به طور کلی با مشکلات فشار خون روبرو هستند ، پیش از مصرف این دارو ها ، پزشک خود را در جریان وضعیت سیستم گردش خون خود قرار دهند .
از دیگر علت های این مساله ، می توان به استرس ، اضطراب ، بروز شوک های روحی ناگهانی ، اهدا خون ، ترس ، کم آبی و رژیم غذایی ، خونریزی های بخش های داخلی بدن ، و … اشاره کرد . این مسائل معمولا افت فشار موقتی را در بر داشته و با حذف عامل ایجاد کننده ، فشار مجددا به حالت طبیعی خود باز می گردد .
از طرف دیگر ، برخی بیماری ها نیز به نوبه ی خود ، فشار خون را کاهش می دهند . این بیماری ها عمدتا به مشکلات غدد برون ریز بدن مربوط می باشند . از جمله بیماری کم کاری تیروئید ، قند خون پایین ، قند خون بالا ( دیابت ) ، بیماری آدیسون و … .
عفونت های درونی شدید در شرایطی رخ می دهند که در محل عفونت ، باکتری ها به درون جریان خون راه پیدا کرده و با تولید سمومی خطرناک ، روی رگ های خونی اثر گذاشته و عملکرد آن ها را دچار اختلال می کنند . در این شرایط ، سیستم گردش خون دچار اختلال شده و افت فشار رخ می دهد .
علاوه بر موارد گفته شده ، افرادی که دچار کم آبی بدن و کمبود مواد غذایی هستند ، مثلا در شرایط نزدیک به افطار ، و نیز افرادی که رژیم های غذایی غیر اصولی را تجربه می کنند ، این عارضه رخ می دهد . رژیم غذایی بدن را با کمبود ویتامین ها و آهن مواجه می کند ؛ علاوه بر این کاهش قند خون نیز رخ می دهد . تمامی این مشکلات در ترکیب با یکدیگر ، فشار خون را شدیدا پایین آورده و می تواند منجر به غش کردن گردد .

فشار خون در چه افرادی بیشتر رخ می دهد ؟

همانطور که گفته شد ، این عارضه در شرایط مختلف ، برای سنین مختلف و برای افراد به حالت های مختلف می تواند رخ دهد . معمولا بانوان ، به خصوص در صورتی که در ماه های اول بارداری باشند ، بیش از سایر افراد باید منتظر کاهش فشار خون باشند .
کمترین میزان افت فشار خون از لحاظ سن ، در بین جوانا و نوجوانا است . اما افراد مسن نوسانات بیشتری مشاهده کرده و ممکن است بعد از بیدار شدن از خواب ، تغییر حالت ، غذا خوردن و … ، به سرعت دچار کاهش خون ناگهانی گردند .
همچنین افرادی که از دارو های ذکر شده در بخش های پیش تر مصرف می کنند ، و مبتلا به بیماری های خاص هستند ، ممکن است بدون هیچ نشانه ی قبلی ، دچار افت فشار خون گردند .

چه خطراتی با فشار خون پایین در کمین افراد است ؟

این وضعیت معمولا خطرات خاصی ندارد ؛ البته در صورتی که در محدوده ی نرمال رخ دهد . مهم ترین خطر ناشی از افت فشار خون در شرایطی ست که این میزان به مقادیر بسیار کمی رسیده و به مرحله ی سنکوپ برسد .

درمان فشار خون پایین و مواد غذایی مناسب برای این حالت :

عوامل افت فشار خون یا هایپوتنشن و درمان آن : فشار خون پایین ممکن است حالت های مختلفی داشته باشد . در برخی شرایط ، این میزان در حدی پایین است که فرد به طور کلی هوشیاری خود را از دست می دهد . در این شرایط ، باید شخص را به مراکز درمانی رسانده و از طریق تزریق زیر جلدی ، سرم و سایر دارو های لازم به وی تزریق گردد .
اما در شرایطی که فرد هنوز هوشیار بوده و توانایی نشستن ، خوردن و آشامیدن را دارد ، می توانید در اولین قدم ، با ساتفاده از غذا ها و نوشیدنی هایی که حاوی نمک و سدیم بالایی هستند ، فشار خون را افزایش دهید . نوشیدنی های شور معمولا سریع تر از غذا اثر می کنند . چرا که مایعات سریع تر وارد سیستم گردش خون شده و مکانیسم اثر خود را آغاز می کنند .
این روش ها ، در کوتاه مدت نتیجه ی خود را اعمال می کنند . به طور کلی بهتر است برای درمان طولانی مدت ، ابتدا تغییراتی در سبک کلی زندگی ایجاد شود . از جمله :
پرهیز از مصرف نوشیدنی های الکلی و مصرف دخانیات . چرا که این مواد به نوبه ی خود ، اختلالات شدیدی را در سیستم گردش خون ایجاد می کنند .
همچنین بهتر است غذا های حاوی سدیم بیشتری مصرف شوند . البته سدیم می تواند روی عملکرد کلیه ها ، بینایی و … اثر گذار باشد و مصرف آن باید به نحوی صورت بگیرد که مورد تایید پزشک و متخصص تغذیه باشد .
با توجه به این که برخی دارو ها ، افت فشار خون را به همراه می آورند ، بهتر است با پزشک مشورت گردد تا در صورت امکان ، این دارو ها با دارو هایی متفاوت تر یا دوز های دیگر تعویض گردند .
مصرف آب ، بهترین رقیق کننده ی خون و در نتیجه افزایش دهنده ی حجم خون است . افرادی که در طول روز آب کمی مصرف می کنند ، دچار غلظت خون شده و فشار خون آنان کاهش می یابد . مصر به اندازه ی مایعات ، کمک می کند تا وضعیت گردش خون به نحوی مثبت ، کنترل شود .
همچنین در صورتی که در دوره ی رژیم غذایی به سر می برید ، این رژیم باید تحت نظر متخصص تغذیه بوده و مواد غذایی کم کالری ولی غنی از ترکیبات مفید را به بدن برساند .

بسیار مهم

بهترین دستگاه فشار خون
بهترین دستگاه فشار خون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *