علت تپش قلب در جوانان

علت تپش قلب در جوانان با دستگاه فشار خون تجهیزات پزشکی بی گزند ، بی گزند بمانید

علت تپش قلب در جوانان چیست ؟

تپش قلب به ضربان های تند و بدون ریتم قلب گفته می شود . فرد در این حالت ممکن است احساس کند که به مدت چند ثانیه و یا چند دقیقه ، قلبش با شدت بسیار زیادی می زند . این ضربان ممکن است در گردن و یا گلو نیز احساس شود . هر چند که تپش قلب ممکن است امری نگران کننده و ترسناک به نظر برسد ، اما در بیشتر مواقع بدون خطر بوده و نشان دهنده مشکلی جدی و خطر آفرین نیست . اکثر مشکلات و نارسایی های قلبی مانند A – Fib یا تپش قلب ، معمولا با افزایش سن در افراد ایجاد می شوند ؛ اما گاهی اوقات و به دلایل مختلف این مشکلات قلبی ربطی به سن نداشته و در جوانان نیز ، مشاهده می شود . نمی توان به قطع گفت که دلایل اصلی بروز مشکلات قلبی و تپش قلب در جوانان چیست ، اما برخی از دلایلی که به این امر دامن می زنند در زیر ذکر شده اند :

  •  استرس : استرس و اضطراب از جمله عواملی هستند که تاثیرات مخرب و زیان آور بسیاری بر سلامتی افراد دارند . این عوامل می توانند تاثیر شدید و مستقیمی بر روی عملکرد قلب بگذارند . از آن جایی که استرس ربطی به سن نداشته و حتی گاهی مشاهده شده که افراد جوان استرس بیشتری نسبت به بزرگ سالان دارند ، پس امری طبیعی است که تپش قلب در بین جوانان نیز مشاهده شود . استرس سیگنال هایی را به قلب می رساند که باعث افزایش ضربان آن می شود .
  • عدم تعادل مواد معدنی موجود در بدن : تعادل مواد معنی مناسب و مورد نیاز در بدن باعث عملکرد صحیح و بدون اختلال در قلب و سایر ارگان های بدن می شود . هر گونه تغییراتی که در رژیم های غذایی افراد ایجاد شده و باعث عدم تعادل بین پتاسیم ، کلسیم ، هیدراتاسیون و منزیم شود ، زمینه های افزایش تپش قلب را فراهم می کند . رژیم های غذایی نا سالمی که اغلب در بین جوانان رایج شده است ( مانند انواع فست فود و سایر غذا های چرب ، پر نمک ، . . . ) ، احتمال تپش قلب در آن ها را افزایش می دهد .
  • پریکاردیت : این مورد نوعی عفونت است که در اطراف غشا قلبی ایجاد شده و باعث بروز تپش قلب در جوانان می شود . البته سایر عفونت های دیگری نیز که تاثیر مستقیمی بر عملکرد قلب ندارند ، در نهایت می توانند منجر به افزایش ضربان قلب در فرد شوند . تحقیقات به عمل آمده ثابت کرده اند که میزان پروتئین واکنش پذیر C ، در جوانانی که مبتلا به نفس تنگی هستند ، بیشتر از سایرین مورد توجه قرار می گیرد . هم چنین عفونت و بیماری های مربوط به دندان نیز می توانند موجب تپش قلب شوند . به عنوان مثال بیماری لثه ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و به خصوص تپش قلب را افزایش می دهد .
  • مصرف دارو های غیر قانونی و غیر مجاز ، نظیر انواع مواد مخدر نیز احتمال ابتلا جوانان به تپش قلب را به میزان زیادی افزایش می دهد . آمار ها نشان می دهند که افراد جوان بیشتر از سایرین به مصرف مواد مخدر روی می آورند . علاوه بر مواد مخدر مصرف مشروبات الکلی ، کافئین و نیکوتین نیز باعث تپش قلب در جوانان می شود .
  •  بیماری های مختلف : یکی از اصلی ترین دلایل ابتلا جوانان به تپش قلب ، بیماری های زمینه و ارثی می باشد . آن دسته از جوانانی که والدینی با سابقه بیماری های مختلف قلبی دارند ، به احتمال زیاد خودشان نیز به برخی از آن بیماری ها ، مبتلا می شوند . در این افراد بهتر است که در صورت مشاهده هر علامتی ، هر چقدر هم ناچیز و کوچک ، به پزشک مراجعه کرده و در صورت نیاز ، تحت درمان قرار بگیرند

این قضیه صحت دارد که تپش قلب در جوانان امری طبیعی است و به احتمال زیاد نشان دهنده بیماری ای خطرناک نیست ، اما در برخی موارد نیز می تواند شروع یک بیماری جدی و خطرناک باشد .
هنگامی که فرد جوانی با مشکل تپش قلب به پزشک مراجعه می کند ، عوامل مختلفی سنجیده می شوند . به عنوان مثال پزشک پیش از هر چیز ، سابقه دارویی و بیماری های ارثی فرد را مورد بررسی قرار می دهد .

علت تپش قلب در جوانان
علت تپش قلب در جوانان

در صورتی که فرد داروی خاصی را مصرف می کند باید حتما به پزشک اطلاع دهد ؛ چرا که برخی از دارو هایی که به ظاهر مداوا کننده هستند ، می توانند تاثیرات مخربی را بر قلب بگذارند . از طرف دیگر برخی از مکمل های ورزشی و رژیم های غذایی که جهت تناسب اندام به افراد داده می شوند ، باعث تپش قلب می شوند .
امروزه بسیاری از جوان ها جهت رسیدن به وزن ایده آل و تناسب اندام ، علاوه بر فعالیت های ورزشی مختلف ، از رژیم های غذایی مخصوص و مکمل هایی پیروی می کنند . برخی از این مکمل ها نه تنها تاثیرات مثبتی بر تناسب اندام فرد ندارد ، بلکه مشکلات قلبی را نیز ایجاد می کند . هم چنین بسیاری از دارو های گیاهی که گفته می شود برای سلامت افراد و بهبود عملکرد اعضای بدن مفید هستند نیز ، می توانند احتمال تپش قلب در جوانان را افزایش دهند .
در صورتی که تپش قلب در افراد جوان با علائم دیگری نظیر درد قفسه سینه ، تنگی نفس ، درد فک ، احساس خستگی شدید ، سو هاضمه و یا غش کردن همراه باشد ، فرد باید هر چه سریع تر تحت مراقبت های ویژه و مخصوص قرار بگیرد . در اکثر مواقع به فرد گفته می شود که از مصرف کافئین و هم چنین دارو های بدون تجویز پزشک ، خود داری کند . بسیاری از جوانان پس از تغییر در مواد مصرفی خود ، کم تر از قبل تپش قلب را تجربه می کنند ؛ اما در صورتی که با وجود تغییر در برنامه غذایی و حذف سیگار و الکل ، هم چنان به تپش قلب مبتلا شوند ، این حالت ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی باشد .

بسیار مهم

بهترین دستگاه فشار خون
بهترین دستگاه فشار خون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *