ضربان قلب نرمال

ضربان قلب نرمال با دستگاه فشار خون مناسب ، بی گزند بمانید

ضربان قلب نرمال

ضربان قلب نرمال : قلب ، اصلی ترین ارگان بدن می باشد . در واقع حیات انسان در اولین گام ، وابسته به عملکرد طبیعی و نرمال قلب است . این عضو از بدن ، ساختار خاص و منحصر به فرد خود را داشته که با پمپاژ خون به تمامی بخش های بدن ، تغذیه و حیات سایر ارگان ها را ممکن می سازد . قلب مرکز دستگاه گردش خون است که از دوران جنینی ، تا لحظه ی مرگ ، عملکرد آن بدون توقف ادامه دارد .
این بخش حیاتی بدن ، شکلی تقریبا مخروطی داشته و بین قفسه های سینه بین دو شش ، در سمت چپ قرار گرفته است . عضله های سازنده ی آن بسیار قوی و از نوع غیر ارادی می باشند .

این مطلب را هرگز از دست ندهید : علائم فشار خون بالا

ضربان قلب نرمال
ضربان قلب نرمال

ساختار قلب

ساختار قلب به این صورت است که توسط دیواره ای عضلانی ، به دو بخش چپ و راست تقسیم شده است . هر کدام از این بخش ها نیز متعاقبا به دو حفره تقسیم شده است . دیواره ی ما بین این حفره ها نیز از جنس عضلانی ولی ظریف تر می باشد . بخش سمت راست قلب ، حاوی خون سیاهرگی است و بخش راست ، خون سرخرگی را در خود دارد .
حفره های بالایی قلب ، کوچک تر از حفره های پایینی هستند و وظیفه ی آن ها دریافت خون می باشد . این دریافت کننده ها ، دهلیز راست و دهلیز چپ نام دارند . حفره های پایینی ، بزرگ تر و ضخیم تر هستند . این دو حفره ، بطن راست و بطن چپ می باشند . وظبفه ی بطن ها ، پمپاژ خون به بخش های بدن است . تلمبه های ماهیچه ای مجاور هم در قلب ، دارای ورودی و خروجی هستند . یکی از این تلمبه ها ( سمت راست ) ، خون حاوی کربن دی اکسد را از سایر ارگان های بدن جمع اوری کرده و به شش ها می برد . شش ها این خون را از دی اکسید کردن پاکسازی کرده و غنی از اکسیژن می کنند . سپس تلمبه ی سمت چپ ، خون حاوی اکسیژن را از شش مجددا به ارگان های بدن ارسال می کند .
دریچه ی بین دهلیز راست و بطن راست ، ” دریچه ی سه لختی ” نام داشته و دریچه ی بین دهلیز چپ و بطن چپ ، ” دریچه ی میترال ” می باشد .
دهلیز ها و بطن ها دائما در حال دریافت خون و ارسال آن به سراسر بدن هستند . این عمل به طور متوسط در طول روز ده هزار بار انجام می شود که به این ارسال و دریافت ، ضربان قلب می گویند . در هر بار ضربان قلب ، ۷۰ سانتی متر مکعب خون وارد سرخرگ ها می شود و در هر دقیقه تقریبا ۷۰ ضربان قلب انجام می شود . با این ضربان ، حدود ۵ لیتر خون در بدن به گردش در می آید که به این مقدار ، برون ده قلبی گفته می شود .
ضربان قلب ، شدت گرفتن یا ضعیف شدن آن ، ارتباط مستقیم به اعصاب بدن و مغز دارند . رقمی در حدود ۷۰ ضربه در دقیقه ، رقم نرمال محسوب می شود . اگر ضربان قلب تا بیش از ۱۰۰ بار در دقیقه افزایش یابد ، به آن تاکی کاردی گفته می شود . کاهش ضربان قلب تا ۵۰ ضربه در دقیقه ، برادی کاردی می باشد . این شرایط برای طولانی مدت ، حاکی از بروز بیماری های قلبی می باشند .

بررسی ضربان قلب نرمال

برای بررسی ضربان قلب نرمال ، از ابزار های خاصی استفاده می شود که به آن ها الکتروکاردیوگرام گفته می شود . برای بررسی ضربان قلب ، سنسور های کوچکی به سینه و بازوی شخص وصل می شود . این سنسور ها ، زمان بندی و قدرت ضربان قلب که به صورت سیگنال الکتریکی ثبت می شوند را ثبت کرده و به صورت یک الگو ، روی صفحه های مخصوص به نمایش در می آورد . به این الگوی ثبت شده روی کاغذ ، نوار قلب گفته می شود . پزشک معالج با بررسی نوار قلب ، می تواند هر گونه ضربان قلب بالا ، پایین ، نرمال و آریتمی های قلبی را معین کند . حتی می توان سایر بیماری های قلبی و ناهنجاری ها را نیز با کمک نوار قلب تشخبص داد .

البته لازم به ذکر است که ضربان قلب باید همواره تحت نظارت قرار بگیرد . نه تنها ضربان قلب ، بلکه ریتم این ضربه ها نیز دارای اهمیت است . بی نظمی ضربان قلب یا آریتمی به این معنی ست که حتی ممکن است تعداد ضربان طبق استاندارد باشد ؛ اما ریتم و آهنگ ضربه ها نا متعادل و بی نظم باشند .

بسیار مهم

بهترین دستگاه فشار خون
بهترین دستگاه فشار خون

 

ضربان قلب نرمال
ضربان قلب نرمال

ضربان قلب نرمال در افراد مختلف

همچنین توجه به این نکته ضروریست که میزان ضربان قلب ، در سنین مختلف دارای تفاوت است . ضربان قلب کودکان بیش از ۷۰ عدد در دقیقه و افراد مسن می تواند کمتر از ۵۰ عدد باشد .

به طور کلی :

  • برای نوزادان زیر ۱ سال ، ضربان قلب از ۱۴۵ عدد در دقیقه تا ۱۳۰ عدد
  • بین ۱ تا ۳ سال ، در حدود ۱۲۰ عدد
  • از ۴ تا ۸ سال ، ضربان قلب متغیر از ۱۰۰ تا ۹۲
  • از ۹ سالگی تا ۱۶ سالگی ، متغیر از ۸۵ تا ۸۰ عدد
  • این رقم بعد از ۱۶ سالگی و تکامل یافتن ابعاد قلب ، تقریبا ثابت شده و از ۸۰ تا ۷۰ ضربه در دقیقه می رسد .

مشکلات ضربان قلب غیر نرمال

گفته شد که افزایش یا کاهش ضربان قلب ، می تواند مشکلات زیادی به وجود آورده و سلامت فرد را تحت خطر قرار دهد . اما برخی عوامل به صورت موقتی این تغییرات را به وجود می آورند .
مهم ترین عواملی که باعث افزایش ضربان قلب موقتی می شوند همچون :

  • استرس و اضطراب ( به هر دلیلی ) ،
  • هیجان زدگی
  • ورزش و فعالیت های بدنی شدید
  • مصرف دخانیات و الکل
  • و … .

در شرایط معمولی ، بازگشت فرد به حالت عادی ، ضربان قلب را نیز به تعداد نرمال باز می گرداند . اما در صورت تداوم این ریتم ، باید فورا به پزشک مراجعه نموده و تست های لازم و درمان را آغاز نمود . به عنوان مثال ، سندرومی با نام ” سندروم روپوش سفید ”  وجود دارد . در این سندروم ، فرد با مراجعه به کلینیک های پزشکی ، دچار استرس و هیجان زدگی بسیار شدید می شود ؛ به نحوی که این استرس روی میزان طپش قلب او اثر گذاشته و رقم ضربان قلب ، بیش از از ضربان قلب طبیعی او نمایش داده می شود . در این شرایط ، توصیه می شود فرد به منزل بازگشته ؛ و بعد از گذشت ۲۴ ساعت که ضربان قلب به حالت طبیعی بازگشت ، مجددا از او تست به عمل آید .
برخی دیگر از عوامل می توانند طپش قلب بالا را به صورت مداوم و مکرر به وجود آورند . عواملی همچون

  • افزایش وزن
  • بیماری هایی همچون پرکاری تیروئید و کم خونی
  • عدم رژیم غذایی مناسب
  • مصرف مداوم الکل و دخانیات
  • و … .

عدم درمان به موقع هر کدام از این موارد ، می تواند به بافت قلب آسیب رسانده و در شرایط وخیم ، سکته و یا مرگ فرد را به همراه داشته باشد . مهم ترین توصیه به این افراد ، مصرف دارو های لازم و مورد تجویز از سمت پزشک می باشد . در وهله ی دوم ، رژیم غذایی مناسب ، حفظ تناسب اندام ، پرهیز از مواد غذایی ناسالم و خطرناک ، عدم مصرف دخانیات و الکل ، می توانند مهم ترین نقش را در بازگشت ضربان قلب به حالت طبیعی داشته باشند .

ضربان قلب نرمال
ضربان قلب نرمال

ضربان قلب بالا

ضربان قلب بالا ، می تواند در انواع مختلفی رخ دهد که نوع آن ، توسط تشخیص پزشک و تست های مختلف مشخص می شود .
فلوتر دهلیز ها در شرایطیست که دهلیز ها با سرعتی بیش از سرعت طبیعی ، ولی با ریتمی منظم ، می تپند .
افزایش ضربان فوق بطنی از افزایش ضربان در محلی بالای بطن ها ناشی می شود که معمولا به طور مادرزادی به وجود می آید .
فیبریلاسیون دهلیز به حالتی گفته می شود که بجای گردش خون ، بطن ها منقبض بشوند . عامل این وضعیت ، ضربان های الکتریکی هستند . این وضعیت بسیار خطرناک بوده و می تواند منجر به مرگ شود . فیبریلاسیون دهلیزی می تواند پس از یک شوک روحی شدید رخ دهد . البته افراد مبتلا به بیماری های قلبی نیز ممکن است این مشکل را تجربه کنند .
برخی ضربان قلب ها ، می توانند طولانی مدت ولی قابل بازگشت باشند . به عنوان مثال ، بانوان باردار حین دوره ی بارداری خود ، بیست درصد نسبت به دوران غیر بارداری ، طپش قلب شدید تری را تجربه می کنند . این طپش قلب بی خطر بوده ولی در صورت احساس نفس تنگی شدید یا فشار های مداوم به قفسه ی سینه ، باید تحت نظارت پزشک قرار بگیرند .
همچنین بانوانی که در دوره ی یائسگی هستند ، بیشتر از سایر بانوان در معرض ابتلا به بیماری های قلبی هستند . به این صورت که شاهد افزایش ضربان قلب بوده و در کنار آن ، مشکلاتی همچون گر گرفتگی ، عرق ریزی های شبانه ، بی خوابی و بی قراری را نیز تجربه خواهند کرد . این مشکلات همراه با آریتمی های قلبی می تواند بیماری های قلبی را به همراه داشته باشد و بهتر است به طور منظم با پزشک مشورت کنند .
یکی از اشتباهات رایج در زمینه ی ضربان قلب بالا ، اشتباه گرفتن آن با فشار خون بالا است . فشار خون در واقع فشاریست که خون به دیواره ی رگ های بدن وارد می کند ؛ در حالی که ضربان قلب ، تعداد دفعاتی ست که قلب ، خون را به بدن می فرستند . در نتیجه این دو کلمه ارتباط مستقیمی با هم نداشته و به یک مفهوم نمی باشند . البته فعالیت های فیزیکی شدید ، می تواند تا حدودی منجر به فشار خون گردد .
هنگام طپش قلب شدید ، با کمک برخی راهکار ها می توان آن را تا حدود زیادی تحت کنترل درآورد و بعد از آن ، اقدامات لازم مثل مصرف دارو های تجویز شده و مراجعه به پزشک را انجام داد .

در شرایط مواجهه با تپش شدید قلب و اریتمی ، می توان اقدامات زیر را انجام داد :

  • چند سرفه ی محکم و پی در پی
  • نگه داشتن و حبس نفس برای مدتی کوتاه و سپس خارج کردن هوای محبوس شده ، به آرامی
  • پاشیدن آب سرد به صورت و اطراف گردن
  • این کار ها می تواند ضربان قلب را مجددا به حالت طبیعی بر گرداند .
  • برخی راهکار ها نیز می تواند به مرور ، تاثیر خود را به آرامی روی ضربان قلب بگذارد . مثلا استفاده از اسطخودوس ، به علت خواص آرامبخش ، می تواند استرس ها را کم کرده و بدن را به حالت ریلکس بازگرداند . برای استفاده از آن ، می توانید چند قطره از آن را روی نبض مچ دست ریخته و به آرامی استنشاق نمایید .

سایر مواد گیاهی مثل عسل ، سنبل الطیب و … نیز به علت خواص درمانی خود ، می توانند روی عملکرد قلب و سایر ارگان های بدن در طولانی مدت اثر گذار باشند .

بررسی ضربان قلب نرمال

راه های مختلفی وجود دارد که به کمک آن ها می توان میزان ضربان قلب را بررسی نمود . قسمت هایی از بدن که رگ آن ها به سطح پوست نزدیک تر است ، می توانند بهترین محل برای بررسی نبض باشند . کنار گردن ، مچ دست ، بالای پا ، جلو آرنج ، بخش هایی هستند که رگ ان ها بسیار نزدیک به سطح پوست قرار دارد . در این محل ها ، رگ به قدری در نزدیکی سطح است که حتی با کمی دقت ، ضربا قلب را از روی پوست نیز می توان مشاهده نمود . با قرار دادن انگشت اشاره و انگشت میانی روی یکی از رگ های ذکر شده ، تعداد نبض ها را در ۶۰ ثانیه بشمارید . البته با توجه به شرایط فیزیکی ، می توانید این کار را به مدت ۲۰ ثانیه انجام داده و در عدد ۳ ضرب کنید .
به خاطر داشته باشید که انجام این کار با استفاده از انگشت شست ، می تواند مقداری خطا به همراه داشته باشد . چرا که انگشت شست به نوبه ی خود ، از میزانی نبض برخوردار بوده و ممکن است نتایج ، با تعداد واقعی تفاوت داشته باشد .
علاوه بر این ، استفاده از دستگاه های فشار خون نیز یک گزینه ی عالی برای بررسی ضربان قلب محسوب می شود . دستگاه های سنجش فشار خون خانگی ، یک وسیله ی عالی و کاربردی هستند .

بسیار مهم

بهترین دستگاه فشار خون
بهترین دستگاه فشار خون

با کمک این وسیله می توان میزان فشار خون و ضربان قلب را به طور همزمان مشاهده نمود . برخی از انواع این دستگاه ها از قابلیت های بیشتری برخوردار بوده و در صورت مشاهده ی آریتمی و وجود علائمی از خطر ، به کاربر هشدار می دهند . این دستگاه ها در تمامی داروخانه ها و مراکز فروش کالای پزشکی موجود بوده و فرد می تواند با پرداخت هزینه ای مقرون به صرفه ، به طور مرتب وضعیت گردش خون خود را بررسی نماید . به خصوص افراد میانسال ، بیمار و سایر افرادی که در معرض بیماری های قلبی می باشند ، نیاز است تا روزانه چندین بار و در ساعات معینی از روز ، فشار خون و ضربان قلب خود را چک کنند .
البته برخی عقاید اشتباه در میان افراد راجع به ضربان قلب وجود دارد . مثلا اینکه هر نوع ضربان قلب نامنظمی به مفهوم سکته ی قلبی برداشت می شود . همچنین برخی افراد پس از مشاهده ی فشار خون بالا ، ضربان قلب را نیز بالا تصور کرده و راهکار های درمان فشار خون بالا را برای درمان طپش قلب نیز انجام می دهند .
در کل ، با استفاده از روش های گفته شده ، می توان میزان ضربان قلب را همواره بررسی کرده و اقدامات لازم برای به تعادل رساندن آن را انجام داد .

در شرایط برعکس ، و تجربه ی فشار خون پایین ، شرایط متفاوت تر است . در این شرایط ، قلب در دفعاتی کمتر از ۶۰ الی ۵۰ بار در دقیقه می زند . به این حالت ، برادی کاردی گفته می شود . ضربان قلب پایین در شرایطی رخ می دهد که سیگنال های ویژه ای در قلب ، مسدود شده باشند و یا آهسته تر از حالت عادی عمل کنند . در این شرایط ، فعالیت های عصب واگ در مغز فعال می شود . این شرایط معمولا موقت بوده و پس از گذشت حالت عصبی ، برطرف می شوند .

خطرات ضربان قلب پایین

ضربان قلب پایین ، معمولا خطرات حادی به همراه ندارد و بهتر از طپش قلب بالا است . به این صورت که اگر در حالت استراحت ، ضربان قلب شما پایین باشد ، نه تنها نشانه ی خطرناکی نیست ، بلکه نشان دهنده ی وضعیت طبیعی بدن است .
علت های مختلفی برای وقوع کاهش ضربان قلب وجود دارد . از جمله :

  • افزایش سن و پیری
  • بیماری هایی که یه صورت مادرزادی وجود دارند
  • کم کاری تیروئید
  • پایین بودن سطح اکسیژن خون ( با نام هیپوکسی نیز شناخته می شود )
  • برخی عفونت ها و التهابات
  • مصرف دارو های خاص
  • شوک های عصبی و …

ضربان قلب پایین ، به نوبه ی خود مشکل بسیار حادی نیست و بسیاری افراد از بدو تولد با فشار خون کمی متولد می شوند . در این شرایط ، عملکرد بدن کماکان به خوبی ادامه دارد ؛ اما گاهی این میزان تا حدی پایین می آید که قلب دیگر قادر به پمپ کردن خون نیست و عملکرد بدن با اختلال مواجه می شود . به این صورت که اکسیژن رسانی به بافت ها با اختلال روبرو شده و علائمی همچون سرگیجه ، خستگی مفرط و نیاز به استراحت فوری ، درد در قفسه ی سینه و تنگی نفس ، و گاها بیهوش شدن رخ می دهد .
به طور کلی ، افراد با افزایش سن ، دچار کاهش ضربان قلب می شوند ؛ در حالی که نوزادان به طور طبیعی با ضربان قلبی بسیار بیشتر از حالت عادی زندگی می کنند . برای دریافت اطلاعات در زمینه ی ضربان قلب مطلوب ، اول از همه باید به سن افراد دقت نمود . چرا که در هر بازه ی زمانی ، ضربان قلب با سال های دیگر متفاوت است . همچنین بیماری های مادرزادی و اکتسابی نیز نقش مهمی در این بین ایفا می کنند .
در صورتی که نیاز به درمان ضربان قلب پایین وجود داشت ، راهکار متفاوتی وجود دارد که می تواند آن را به حالت نرمال بازگرداند . اول از همه ، نیاز است تا علت این کاهش را جست و جو کنید .
مصرف دارو های ارامبخش و خواب آور ، اختلالات زمینه ای ، خستگی بیش از حد ، و … ، از عوامل تاثیر گذار در این امر هستند . معمولا با استراحت مناسب و رژیم درمانی و مصرف برخی دارو های تنظیم کننده ، می توان ضربان را تا حد طبیعی افزایش داد . اما گاهی اوقات ، مشکلات قلبی در حدی رخ می دهد که فرد با مراجعه به پزشک ، تحت عمل های جراحی قرار می گیرد . در این شرایط ، دستگاهی کوچک تحت عنوان ضربان ساز در سینه کاشته می شود . این وسیله با تحریک ماهیچه های قلبی ، ضربان قلب را تا حدود نرمال افزایش می دهد . این ضربان ساز با نام ضربان ساز دو بطنی شناخته می شوند .

این مطلب را هرگز از دست ندهید : درمان فشار خون بالا

البته برای درمان های خانگی ، می توان از محلول های سرم که حاوی مقادیر مناسبی از نمک و شکر هستند استفاده کرد تا بدن به وضعیت طبیعی باز گردد . علاوه بر این ، برخی دیگر از راهکار ها نیز می توانند در این زمینه مفید باشند . به عنوان مثال :

  • استراحت کافی
  • حفظ ارامش و تمرین تکنیک های دم و بازدم عمیق
  • کاهش مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های محرک حاوی کافئین و …
  • رژیم غذایی با کیفیت و سالم
    مصرف مکمل های روزانه و مواد تقویتی

رعایت این نکات می تواند از بروز کاهش شدید ضربان قلب جلوگیری کند . افرادی که دائما این مشکل را تجربه می کنند ، می توانند با رعابت برخی نکات رژیمی ، سیستم بدن و گردش خون خود را تقویت کرده و به مرور ، در طی بازه ی طولانی ، از بروز این مشکلات جلوگیری کنند . به عنوان مثال ، مصرف مواد غذایی همچون سیر و پیاز ، چای سبز ، موادی حاوی فیبر ، انواع ویتامین ها و مکمل ها ، و … ، موادی هستند که با جذب شدن در سلول های بدن ، عملکرد بدن را تقویت کرده و بهبود می بخشند .
همچنین توصیه می شود با افزایش ملایم میزان فعایلت روزانه ، ضربان قلب خود را به آهستگی افزایش دهند . این فعالی ورزشی نباید به گونه ای باشد که به طور ناگهانی آغاز شده و ضربان قلب را تا حد زیادی بالا ببرد . بلکه به اهستگی صورت گرفته و نتیجه ی خود را اعمال نماید . به عنوان مثال ، می توان این کار را با پیاده روی سریع ( جاگینگ ) اغاز کرد و این کار را یک ساعت در طول روز انجام داد . سپس جاگینگ را به حالت دو نرم تغییر داده و به همین ترتیب ، فعالیت بدن و عملکرد قلب را بهبود بخشید . در این شرایط ، ماهیچه های قلب تقویت شده و می توانند ضربان بیشتری در دقیقه از خود نشان دهند .
در برخی شرایط ، افراد می توانند حتی با وجود رعایت رژیم غذایی و بدون داشتن هیچ عامل پیش زمینه ای ، دچار ضربان قلب پایین باشند . به عنوان مثال ، ورزشکاران دارای قلب هایی ماهیچه ای و بزرگ تر از حالت عادی هستند . در این شرایط ، قلب با هر بار ضربان ، خون کافی را به سلول ها می رساند . در نتیجه ، نیازی به افزایش ضربان قلب برای خون رسانی وجود ندارد .
با وجود شرایط گفته شده ، برای تشخیص برادی کاردی ، و حاد بودن یا نبودن آن ، می توان از تست های الکتروکاردیوگرام استفاده کرد . البته گاها این وضعیت به طور موقتی رخ می دهد . به این صورت که فرد در حال حاضر دچار کاهش شدید ضربان قلب است ؛ ولی هنگام انجام تست ، به حالت طبیعی باز می گردد . برای این افراد ، می تواند نوعی الکتروکاردیوگرام قابل حمل تجویز گردد . این وسیله باید همراه بیمار حمل شود و نوسانات قلبی طی یک روز را ثبت کند . سپس نتیجه ی تست به پزشک ارائه شده و بر اساس آن می توان تجویز لازم را دریافت نمود .
همچنین ، بسته به تشخیص پزشک ، علت کاهش ضربان قلب ممکن است بر اساس نوعی از بیماری ها باشد . به همین دلیل ، پیش از انجام تست کاردیوگرام ، آزمایش خون تجویز می شود . به عنوان مثال ، مشاهده ی بیماری کم کاری تیروئید ، دلیلی محکم بر کاهش ضربان قلب است .
معمولا برای افراد برادی کاردی ، تجویز خاصی صورت نمی گیرد . اما ممکن است در صورتی که این مشکل ناشی از مصرف دارویی خاص بوده و نیاز به تغییر دوز و نوع دارو وجود داشته باشد ، این کار توصیه گردد .

ضربان قلب نرمال
ضربان قلب نرمال

توصیه می گردد افراد همواره با نظارت دقیق بر میزان ضربان قلب ، ریتم ضربان و بررسی فشار خون ، وضعیت سیستم گردش خون را تحت نظاره داشته باشند ؛ و در صورت بروز هرگونه اختلال ، سریعا رد راستای درمان آن گام بردارند . این بیماری ها در مراحل ابتدایی ، به راحتی قابل کنترل بوده و گاها حتی بدون نیاز به دارو های خاص ، با حفظ رژیم غذایی مناسب و ورزش می توانند آن را کنترل کنند .
اما در صورت عدم تشخیص به موقع و درمان فوری ، می تواند عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد . به خاطر داشته باشید که بیماری های قلبی و سکته ، دومین عامل مرگ و میر در جهان هستند . این بیماری ها می توانند در صورت تشخیص ، به طور نگهانی نیز خطرات خود را نشان داده و با عوارضی همچون مرگ ، نتیجه ی خود را بر جای گذارند .
بهتر است چکاپ های سالیانه را برای بررسی وضعیت کلی بدن انجام داد و در صورت امکان ، با کمک تجهیزاتی همچون دستگاه فشار خون ، وضعیت عملکرد قلب را نیز کنترل کرد .
این کار باید برای افراد سالم انجام شود تا وضعیت سلامتی در حدی مطلوب حفظ شود ؛ اما افرادی با پیش زمینه ی بیماری های قلبی و عروقی ، افراد بیمار ، افراد مسن و سایر افرادی که به هر دلیل ، دارای ضربان قلب پایین یا بالا می باشند ، ضروریست که حداقل دو بار در روز ، ضربان قلب خود را چک کنند .
از مزیت های دستگاه های تست فشار خون ، در ثبت داده هاست . به این ترتیب که ۱۰۰ تست اخیر را در خود حفظ کرده و با کمک آن ، می توان میانگینی از نتایج تست های گذشته را مشاهده نمود . این کار کمک بزرگی ست تا فرد بتواند متوجه وخامت ، بهبود یا ثبات وضعیت خود شود .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *